food

باید خاطر نشان کرد که کاهش وزن بدون تغییرات اساسی در رژیم غذایی تقریبا غیر ممکن است. می دانیم که در بسیاری از موارد ناآگاهی از ارزش کالریکی غذاها موجب تعادل انرژی مثبت و افزایش وزن می شود. به طوری که فرد احساس می کند چیز زیادی نخورده است اما غذاهایی که مصرف کرده اکثرا از نوع پر کالری بوده است. بنابراین ابتدا فرد باید به جدول مربوط به ارزش کالری کلی غذاها رجوع کند و اطلاعات و آگاهی خویش را در این زمینه افزایش دهد. او باید هر روز خود را درگیر یادداشت برداری از مقدار غذای مصرفی و ارزش کالریکی آن کند تا پس از مدتی به طور کامل بدون محاسبات قادر باشد میزان انرژی تولیدات از هر ماده غذایی را در مقایدر متفاوت تعیین کند.
در این روش فرد باید همیشه ورقه و خودکاری در دسترس داشته باشد و مقدار و نوع ماده غذایی خود را در حد امکان یادداشت کند و سپس با مراجعه به جداول به محاسبه مقدار کالری دریافتی خود بپردازد. برای این منظور داشتن ترازوی دقیق برای کشیدن مواد غذایی در منطل وی ضروری می باشد. پس از این مرحله او باید به یادداشت برداری از مقدار فعالیت بدنی در روز متابولیسم استراحتی و همچنی اثر گرمایی غذا و عوامل دیگر تاثیر گذار بر انرژی مصرفی خود بپردازد تا بداند که حدودا چه مقدار کالری برای چنین شرایطی نیاز داشته است. سپس به مقایسه کالری دریافتی و کالری مصرفی بپردازد. در صورتی که کالری دریافتی بیشتر از کالری مصرفی بود. باید با تغییر در میزان هر یک از آنها تعادل مناسبی را برقرار کند.
عمده مطلب اینجاست که فرد طوری با ارزش کالریکی غذا آشنا شود که بتواند به جایگزینی مواد غذایی در مواقع لزوم بپردازد. برای مثال اگر برخلاف برنامه رژیم غذایی خود مقدار بیشتری انرژی در یک وعده غذایی نهار مصرف کرده است در وعده های دیگر طوری غذای خود را کاهش دهد که تغییرات عمده در برنامه رژیم او بوجود نیاید.

ارسال شده در 24 تیر 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • توصیه های دارویی و پیشگیری از مسمومیتها
  • چه علایمی با افسردگی مخفی همراهند؟
  • با این ترفند افراد را به چیزی که دوست دارید ترغیب کنید
  • بانوان مصرف کننده شیشه
  • کم خونی چه عوارضی به همراه دارد
  • چه زمانی پوست را برنزه کنیم
  • استرس را کاهش دهید تا خوب بخوابید
  • دانستنی هایی جالب و خواندنی در رابطه با سرکه سیب
  • با این روش هاي جوان سازي طبیعی ،پوستتان می درخشد!
  • تغذیه به رنگ زرد
  • همه چیز درباره نقاشی اطفال
  • ارزیابی رژیم کم چرب با رژیم کم کربوهیدرات
  • مشغول کردن ذهن برای زندگی
  • افزایش میل و هوس برای غذاخوردن
  • راهکاری برای تازه و سالم نگه داشتن میوه و سبزیجات
  • محبوبترین ها

  • هر آنچه باید در مورد ماست بدانید
  • طرفداران غذاهای شمالی بخوانند
  • آسیب های مختلف رژیم غذایی نامناسب
  • از فواید پیتزا چه می دانید؟ غذایی سرشار از انرژی
  • دلایل ضرورت خوردن صبحانه برای دانش آموزان
  • اضافه کردن به طول عمر با کاهش وزن
  • کاهش وزن بدون دردسر در هنگام خواب
  • میل زیاد به شکلات،یک بیماریست!
  • برای مقابله با عفونت گلو چه بخوریم
  • اگررژیم غذاییتان را تغییر دهید نیازی به استفاده از مکمل نیست
  • استرس چطوری سبب چاقی می‌شود؟
  • بهترین گزینه تغذیه ای برای لاغر شدن مشخص شد
  • رژیم غذایی که موهای شما را کم می کند
  • زمانی که «رژیم‌های لاغری» نتیجه متضادی میدهند
  • با مصرف قهوه روده هایتان را بیمه کنید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است