enerzhi-1

برخی موادغذایی علاوه بر کم خاصیت بودن و بی فایده بودن از لحاظ انرژی زایی می توانند موجب از بین رفتن انرژی و بروز خستگی در بدنتان شوند بهتر است با ان ها آشنا شوید و از مصرف آن ها پرهیز کنید تا دچار مشکلات مختلف نشوید

احساس خستگی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما گاهی بعضی غذاها مقصر چنین حسی هستند. اینجا می خواهیم چند غذا را که انرژی تان را می کشند به شما معرفی کنیم:

غلات صبحانه

می دانید که خوردن دونات به عنوان صبحانه انتخاب خوبی نیست، اما خوردن یک کاسه غلات صبحانه نیز می تواند به همان اندازه یا شاید بیشتر، قند داشته باشد. قند به سرعت انرژی تان را بالا می برد. اما این افزایش زیاد دوام نمی آورد، و دوباره سطح قند خون سقوط می کند. وقتی چنین اتفاقی می افتد قسمتی از مغزتان که هوشیار نگهتان می دارد خاموش می شود و حتی از پیش هم گرسنه تر می شوید.

نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی های انرژی زا طوری طراحی شده اند که در کوتاه مدت کار کنند، بدنتان را پر می کنند از کافئین و قند. اما وقتی این مواد مصرف می شوند، قند خونتان از قبل هم پایین تر می رود، پس احساس خستگی و خواب آلودگی می کنید. بعلاوه این نوشیدنی ها بدنتان را کم آب می کنند، کم آب شدن بدن خستگی تان را دو چندان می کند.

نان سفید

نان سفید و برنج شاخص گلیسمی بالایی دارند و فیبرشان هم کم است، این یعنی بدنتان به راحتی آنها را می شکند و به سرعت از انرژی شان استفاده می کند. از سوی دیگر غلات سبوس دار، گوارششان بیشتر طول می کشد، بنابراین تقویت انرژی تان مدت زمانش افزایش می یابد.

غذاهای سرخ کرده

کمی طول می کشد تا بدن بتواند غذاهای سرخ کرده چرب را هضم کند. بدن باید سخت تلاش کند تا خون را از اندام به ارگان های داخلی بیاورد، وقتی خون اطراف ارگان های داخلی جمع  می شود ممکن است به مدت شش تا هشت ساعت احساس خستگی و خواب آلودگی کنید.

قهوه

در صورت مصرف متعادل قوه می تواند برای بدن عالی باشد. اما اگر برای بدست آوردن انرژی به جای خواب و استراحت به کافئین متکی باشید و یا نزدیک به ساعت خوابتان قهوه بنوشید، ممکن است خود را از خواب خوش شب محروم کنید.

وعده های کم کالری

اگر بیش از حد میزان کالری دریافتی خود را محدود کنید، بدنتان به حالت قحطی می رود، سوخت و سازتان را کاهش می دهد و سطح انرژی تان را پایین نگه می دارد. در فواصل منظم به اندازه مناسب غذا میل کنید و هرگز وعده ای را جا نندازید و یا اجازه ندهید قبل از یک وعده گرسنگی تان شدت پیدا کند.

غذاهای کم آهن

آهن کمک می کند کالری را تبدیل به انرژی کنید، بنابراین وقتی از برنامه غذایی تان کم می شود ممکن است احساس خستگی کنید. گوشت یکی از منابع بزرگ آهن است، اما عدس، دانه سویا، و آجیل ها نیز انتخاب های مناسبی هستند.

کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )

ارسال شده در 9 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پزشکی , تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • پیشگیری از ماندگار شدن آنفلوآنزا
  • رابطه مستقیم هوش جنین و نحوه به دنیا امدنش
  • تمدید سلامت روان افراد افسرده جامعه
  • توصیه های رژیمی که به سلامت شما لطمه وارد می کنند
  • خانم ها با این بیماری بارداری نشوند!
  • روند صعودی آمار خودکشی در میان زنان ایرانی
  • سرکوب آپنه تنفسی
  • چگونه از کرم پودر، برای زیبایی بیشتر استفاده کنیم
  • تمامی جوانب و پیامدهای ازدواج با تفاوت سنی
  • ابتلا به سرطان با کار در طول شب
  • لیست انواع سرفه ها
  • ژن تولید کننده عرق
  • بی اشتهایی ، از علت تا درمان
  • در خوردن لبو و سیب زمینی دقت کنید
  • وضعیت دندانپزشکان آمریکایی
  • محبوبترین ها

  • آسیب به مینای دندان با این نوع خوابیدن
  • بند آوردن خونریزی در لثه با این کارها
  • طبیعی و بی خطر ترین درمان ها برای عقب نشینی لثه
  • اولین دندان واقعی تولید شد
  • فرق مسواک بین دندان با خلال و نخ
  • ایجاد حساسیت در دندانها با این عوامل
  • از کجا بدانیم چه زمانی باید دندان عقل را بکشیم؟
  • ترفندهایی برای حفاظت از دهان و دندان
  • دندان های خود را سالم نگه دارید
  • آبلیمو جلا دهنده مناسب برای دندان
  • ارتباط جرم گیری نکردن و لق شدن دندان
  • درباره ریشه دندانهای شیری چه میدانید؟
  • مشکلات دهان و دندان در زنان باردار
  • بهترین سن برای عمل ارتودنسی
  • قراردادن مسواک در حمام ممنوع
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است