image_13950426532467

برای کاهش تنش و استرس در زندگی روزمره تان پیشنهادات جالبی برایتان داریم به همین منظور طی کردن مراحل مختلفی برایتان لازم و ضروری است بهتر است با این مراحل آشنا شوید و در پیش بگیرید تا بتوانید استرس و اضطراب روزمره تان را برطرف کنید

دردنیایی که ترافیک، مشکلات اقتصادی، انواع بیماری و مشکلات خانوادگی گریبانگیر ساکنین شهرهای بزرگ است، شرایط استرس زا جزو لاینفک زندگی محسوب می شود؛ هنرافراد موفق کنترل استرس و تبدیل آن به یک فرصت برای موفقیت است.

،یکی از برجسته ترین محققان علوم اعصاب اروپا راهکاری چهار مرحله ای برای کنترل استرس و تبدیل آن به فرصتی برای موفقیت ارایه کرده است که می تواند زندگی افراد پر استرس را دگرگون کند.

پروفسور یان رابرتسان استاد کالج ترینیتی دوبلین معتقد است راهکارهای ارایه شده توسط وی مبنای کاملا علمی دارد و تمام افراد پس از اولین بار آزمودن آن، هرگز حاضر نیستند روش دیگری را برای مهار استرس به کار گیرند. چهار راهکار ارایه شده توسط رابرتسان عبارتند از:

-اولین قدم : به مغز خود با صدای بلند بگویید که این شرایط چقدر هیجان انگیز است
برای تبدیل استرس به یک موقعیت فوق العاده برای پیشرفت، به جای اینکه بگویید شرایط چقدر استرس زاست، با صدای بلند به خود بگویید موقعیت پیش آمده کاملا هیجان انگیز است؛ شاید این واگویی در ظاهر ساده و بی اهمیت باشد؛ ولی به مغز فرمان می دهد که موقعیت را چگونه ارزیابی کند. زمانی که مضطرب یا هیجان زده می شویم، هورمون کوتیزول ترشح می شود. در این حالت واکنش مغز است که مشخص می کند هورمون به یک واکنش مضر یا مفید تبدیل شود و وظیفه ماست که حالت مناسب را در اختیار مغز قرار دهیم تا فرمان لازم را صادر کند. در این شرایط هرگز نمی توان مغز را قانع کرد که شرایط عادیست: فقط می توان به مغز القا کرد که شرایط بسیار هیجان انگیز است.

-دومین قدم: دم و بازدم عمیق
در این حالت تنفس عمیق پنج ثانیه ای از راه بینی و بازدم شش ثانیه ای داشته باشید. دم و بازدم عمیق، سبب تغییرات شیمیایی مغز می شود و مانند داروی طبیعی ضد استرس عمل می کند.

سومین قدم: مانند یک سوپرمن بایستید
سومین قدم این است که ژست یک قرمان را بگیرید؛ یعنی صاف بایستید، قفسه سینه را بیرون داده و سر را کاملا بالا بگیرید. ژست قهرمانانه سبب می شود اعتماد مغز به کاراییش افزایش یابد. در واقع این حالت ترفندی برای افزایش قابلیت و توانایی مغز است. نتیجه آزمایش ها نشان می دهد ژست قهرمانانه سبب افزیش هورمون تستوسترون در زنان و مردان می شود.

قدم چهارم: دستان خود را مشت کنید
قدم چهارم این است که دست راست خود را مشت کنید و به مدت 45 ثانیه بسته نگه دارید، سپس آن را برای 15 ثانیه باز کنید و مجددا 45 ثانیه مشت کنید. این عمل سبب می شود نیمکره چپ مغز فعال شده و بدن در یک وضعیت چالش ذهنی قرار گیرد تا از استرس برای بهبود عملکرد بدن استفاده کند.

رابرتسان معتقد است استرس یک منبع انرژی عظیم است؛ بنابراین می توان آن را برداشت کرد و از آن در جهت موفقیت کمک گرفت، در غیر این صورت اهرمی برای جذب پیری، افسردگی و سرطان می شود. پیاده سازی این راهکار در تمام بحران های زندگی، سبب بروز اعتماد به نفسی فوق العاده و انگیزه و شعفی وصف ناپذیر می شود که لازمه پیشرفت است. این تصادفی نیست که بزرگترین آثار هنری و علمی هنرمندان و دانشمندان در دوران تاریک و بحرانی زندگیشان پدید آمده است.

باهوش باشید و نوسانات و بحران های عاطفی و اقتصادی را به ابزاری برای افزایش خلاقیت و بهره وری تبدیل می کنید. یادمان باشد تا زمانی که نفس می کشیم، استرس همراه ماست، تصمیم با ماست که آن را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل کنیم یا مغلوب و مغبون شویم.

ایرنا

ارسال شده در 9 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • چه میان وعده هایی ادرار آور هستند؟
  • عوامل افزایش دهنده تری گلیسیرید
  • جدیدترین شیوه های معالجه آسم در ایران
  • ضرورت درمان به موقع مشکل سینوزیت
  • 5 درصد از غذاهای کشور ناامن هستند
  • خوردنی های ضد التهاب طبیعی
  • آموزش مسواک کردن دندان به کودک
  • خلاصی از کبد چرب با طب سنتی
  • چه فرقی بین خوابیدن مردان و زنان است؟
  • خاصیت ها و فایده های مثبت ازدواج
  • مداوای بلافاصله سرطان پوست با این دارو
  • مسائل و مشکلات اجتماعی افراد سالمند
  • تروما و اقدامات لازم برای یک بیمار تروماتیزه ی شدید
  • 10 نکته صرفا جهت یادآوری, برای داشتن خواب شبانۀ بهتر
  • غش و ضعف چرا رخ می دهد؟
  • محبوبترین ها

  • نوشیدن زیاد آب و پیامدهای مخرب آن
  • آزمایش قبل از ازدواج چقدر ضرورت دارد؟
  • چند نکته ظریف و جالب پزشکی
  • دریافت ویتامین دی با این روش ها
  • ماهی سدی در برابر آسم و آلرژی گرفتن کودک
  • هر روز 60 دقیقه با پای برهنه راه بروید
  • طب سوزنی چگونه بیماریها را درمان میکند
  • آیا اختلالات هورمونی می توانند به بروز افسردگی بعد از زایمان منجر شوند؟
  • تاثیرپذیری مغز از تغذیه
  • خطرات جانبی کاهش حس بویایی
  • خواب رفتن راحت و اسوده با این خوراکی ها
  • سوختن چربیهای ذخیره ای با کلید روشن و خاموش کردن
  • مقدار تستوسترون در رحم مادر با سلامت مردان ارتباط دارد
  • موها و آسیب به سلامت آن ها
  • اثر فوق العاده مس بر سلامتی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است