image_13950427127088

نخوابیدن می تواند بسیار زجرآور باشد و موجب برهم ریختن آرامش ما شود چگونه می توانیم از آسیب های آن در امان بمانیم در صورتی که کم بخوابیم دچار خستگی و سردرگمی خاصی می شویم و زندگی مان به گونه ای مختل خواهد شد

یکی از بزرگ‌ترین رازهای حیات این است که چرا ما می‌خوابیم. حالا ما بهترین شواهد را از ماهیت خواب پیدا کرده‌ایم. ظاهرا هنگام خواب فرایندهایی شبیه به خانه‌داری در ذهن شکل می‌گیرد تا مغزمان تحت تاثیر اضافه شدن خاطرات و دیتای جدید از توان نیفتد.

، تمام جانورانی که تاکنون مطالعه شده‌اند، می‌خوابند، اما علت خوابیدن آنها نامعلوم بوده است. وقتی موش‌های آزمایشگاهی از خواب محروم می‌شوند، ظرف یک ماه می‌میرند. وقتی انسان‌ها چند روز نمی‌خوابند، به تدریج توهم می‌زنند و شاید هم دچار تشنج‌های صرعی شوند.

یک تئوری این است که شاید خواب به ما کمک می‌کند که خاطرات جدید خوب در ذهن جا بیفتد. چون همانطور که می‌دانیم اگر بعد از یادگیری یک مطلب جدید بخوابیم، می‌توانیم عملکرد بهتری در آزمون داشته باشیم. ما می‌دانیم که هنگام بیداری، خاطرات تازه از طریق تقویت اتصالات بین سلول‌های مغز ضبط می‌شوند. اما فرایندهای حافظه‌ای که هنگام خواب شکل می‌گیرند، ناشناخته هستند.

طبق یک نظریه‌ی دیگر که طرفداران زیادی هم دارد، خواب تکامل یافته تا اتصالات مغزی هنگام خوابیدن هرس شوند و فضای کافی برای تشکیل خاطرات تازه در روز بعد، ایجاد شود. «گیلیو تونونی» از دانشگاه ویسکانسین که این ایده را مطرح کرده، می‌گوید: “خواب هزینه‌ای است که ما برای یادگیری می‌پردازیم.”

حالا دانشمندان شواهدی را پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد تونونی درست می‌گوید. تیم او اندازه‌ی این اتصالات یا سیناپس‌ها در تکه‌هایی از مغز موش محاسبه کرد. سیناپس‌های این نمونه که در اواخر طول مدت خواب موش گرفته شده، ۱۸ درصد کوچک‌تر بودند. این نشان می‌دهد که سیناپس‌های بین نورون‌ها در طول خفتن ضعیف می‌شوند.

اگر تئوری خانه‌داری درست باشد، این توضیح می‌دهد که چرا وقتی یک شب نمی‌توانیم بخوابیم، روز بعد تمرکز کردن و یادگیری اطلاعات جدید برای ما سخت‌تر می‌شود؛ شاید چون ظرفیت ما برای ثبت تجربه‌های جدید سخت‌تر می‌شود. این یافته‌ها نشان می‌دهد که در کنار خواب خوب پس از یادگیری یک نکته‌ی جدید باید سعی کنیم شب قبل هم خواب خوبی داشته باشیم.

 

دیجی مگ

ارسال شده در 28 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • تهیه نان خانگی خوشمزه
  • مشکلات بینایی با استرس
  • مقابله با بیماری های قلبی و عروقی
  • قلب شکسته را دریابید
  • پیامدهای و عارضه های جالب ناشی از باردار شدن
  • اداره زندگی به روش هوشمندانه
  • مراقب سلفی گرفتنان باشید
  • ترس اجتماعی در فرزندان
  • علاقه زنان به نوازش پس از نزدیکی
  • ریشه اصلی عصبانیت در کودکان
  • مشکلات رایج برای کیسه آب
  • کروکان کنجدی
  • مهمترین پرسش های مادرانه در زمینه قطره آهن
  • هر آنچه درباره انحراف تیغه بینی باید بدانید
  • ویژگی های بی نظیر مواد غذایی پروبیوتیک
  • محبوبترین ها

  • با خواص باورنکردنی ماهی ها آشنا شوید
  • معجون شیر و بادام و عسل را امتحان کنید!
  • با این مواد غذایی گیاهی احتمال بروز سرطان سینه را به حداقل برسانید
  • اهمیت نیاسین یا اسیدنیکوتینیک B3
  • لاغری با این مواد غذایی برای صبحانه
  • سبک غذایی مهم برای بیدار ماندن
  • چگونه به روش دکتر اوز در 15 روز لاغر شویم
  • مزیت های استفاده از گیاهان در برنامه غذایی
  • خانمها چگونه باید سریع و سالم لاغر شوند
  • با رژیم غذایی شبیه به روزه داری سرعت پیری را به تاخیر بیاندازید
  • تغذیه مهم ترین عامل در حفظ سلامت حافظه
  • هورمونها را تنظیم کنید تا چربی ها بسوزد
  • فواید شگفت انگیز ویتامین B3 برای سلامت شما
  • عسل و مضرات آن
  • هر آنچه که باید درباره رژیم غذایی گیاهخواری بدانید قسمت1
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است