tip1-diyabet-nedenleri

آیا میدانستید بیماری قلبی افراد دیابتی را تهدید میکند و می تواند برای سلامتی آن ها بسیار خطرساز باشد عارضه های مختلف قلبی ناشی از امراض قندی را بشناسید و اگر دیابت دارید به سلامت قلبتان اهمیت بیشتری دهید راهنمایی های متخصصین در این زمینه را در ادامه مطلب با هم می خوانیم

بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت شایع است و به گفته محققان آمریکایی این بیماری بخصوص حمله قلبی، مسئول 60 تا 75 درصد مرگها در بین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 محسوب می شود.

در افراد مبتلا به دیابت عدم کنترل قند خون و عوامل خطر دیگری از جمله فشار خون بالا,سیگار کشیدن, کلسترول بالا, سابقه خانوادگی بیماری قلبی زودهنگام و … شانس ابتلا به حمله قلبی را افزایش می دهد.

شایع ترین علت بروز بیماری قلبی در دیابتی ها، سخت شدن شریان های کرونر و یا آترواسکلروزیس است. این اتفاق ناشی از تجمع کلسترول در رگ هایی است که مسئول رساندن غذا و اکسیژن به قلب هستند. در دیابتی های نوع 2 شروع تجمع کلسترول در دیواره رگها، اغلب قبل از افزایش قند خون است و به عبارتی دیگر معمولا حتی قبل از تشخیص بیماری دیابت نوع 2 زمینه های بیماری قلبی پایه گذاری می شود.

خبر خوب این است که شما می توانید با انجام اقداماتی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را حتی در صورت ابتلا به دیابت کاهش دهید. در اینجا 7 توصیه قلبی برای این بیماران معرفی شده است:

وزن خود را کنترل کنید: مبتلایان به دیابت نوع 2 باید بدانند که اضافه وزن و یا چاقی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. اگر به دیابت مبتلا هستید، کاهش وزن به شما کمک می کند تا بتوانید مقدار انسولین و داروهای دیگری که مصرف می کنید را کاهش دهید. تنها کاهش چند کیلوگرم از وزن می تواند مقدار قند خون شما را پایین آورده و سبب بهبود سلامت شما شود. اما قبل از شروع برنامه کاهش وزن حتما باید با پزشک خود در این مورد مشورت کنید زیرا تغذیه، مقدار قندخون، انسولین و سایر داروهایی که مصرف می کنید بسیار به هم مرتبط هستند و باید به دقت مورد توجه قرار گیرند. محققان انستیتو بهداشت ملی آمریکا دریافتند که ترکیب رژیم غذایی و ورزش می تواند خطر ابتلا به دیابت را تا 58 درصد کاهش دهد.

فعالیت بدنی منظم داشته باشید: انجمن قلب و انجمن دیابت آمریکا اعلام کرده اند که انجام حداقل 30 دقیقه ورزش روزانه مانند پیاده روی و تکرار آن برای حداقل 5 روز در هفته برای حفاظت از سلامت قلب در دیابتی ها ضروری است. البته برنامه های ورزشی در این افراد نباید فشرده باشد به عنوان مثال اگر نمی توانید 30 دقیقه ورزش مداوم داشته باشید، آن را به سه دوره 10 دقیقه ای تبدیل کنید.

سیگار نکشید: اگر دیابتی هستید و سیگار می کشید، این را بدانید که نیکوتین رگ های خونی را محدود و باریک می کند و اثرات منفی روی سیستم عروقی را دو برابر می کند. جالب است بدانید که تحقیقات اخیر پژوهشگران ژاپنی نشان داده حتی کسانی که در معرض دود سیگار قرار دارند هم ممکن است به دیابت نوع 2 مبتلا شوند. بنابراین، توصیه اکید برای کنترل بهتر قند خون و پیشگیری از سایر عوارض دیابت، ترک سیگار است. علاوه بر این از آنجا که نیکوتین عامل ایجاد کننده این اثرات زیان بار است، دیابتی ها باید مصرف محصولات جایگزین سیگار مانند برچسب های نیکوتین را نیز محدود کنند.

قند خون تان را کنترل کنید: کنترل موثر قند خون می تواند بسیاری از عوارض دیابت از جمله آسیب به رگ های خونی را کاهش دهد. برای محافظت از قند خون غذاهای غنی از فیبر مانند میوه ها و سبزجیات، غلات سبوس دار را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

سطح کلسترول بد را کاهش دهید: بنا به توصیه انجمن قلب آمریکا، میزان کلسترول ال دی ال باید کنتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر باشد و این میزان حتی در دیابتی ها باز هم باید کاهش یابد. علاوه بر این، یک برنامه غذایی سالم بعلاوه مصرف قر هاص استاتین خطر ابتلا به بیماری های قلبی ناشی از کلسترول بد را کاهش می دهد. مصرف مکمل های امگا 3 بنا به توصیه پزشکان نیز خالی از فایده نیست.

فشار خون تان را کنترل کنید: افراد مبتلا به دیابت باید فشار خون شان کمتر از 140/90 باشد. این دستورالعمل توسط انجمن قلب آمریکا به تصویب رسیده است. در افراد جوان و کسانی که نشانه ای از بیماری های کلیوی دارند، فشار خون بهتر است کمتر از 130/80 باشد. کاهش مصرف نمک و شروع یک برنامه غذایی سالم به عنوان یک فرایند درمانی در کنار مصرف داروها مهم است.

مصرف روزانه آسپرین را در نظر بگیرید: بر اساس توصیه انجمن قلب آمریکا، دوز پایین آسپرین یعنی 81-162 میلی گرم و مصرف روزانه آن برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی در مبتلایان به دیابت، مردان بالای 50 سال و زنان بالای 60 سال مفید است.

منبع: everydayhealth

آوای سلامت

 

ارسال شده در 29 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع دیابت

پیشنهاد سردبیر

  • بیماری کبد با پوست چیکار میکند؟
  • با خاصیت درمانی کندر خوراکی بیشتر آشنا شویم
  • درباره چای سبز و چای سیاه چه می دانید
  • زیاد آدامس جویدن چه مضراتی دارد؟
  • فیبر چگونه از سرطان جلوگیری می کند
  • آموزش تنفس صحیح
  • آشنایی با طرز صحیح کار با وزنه
  • 10 علامتی که می توانید بفهمید پسری به شما جذب شده است
  • مکمل های افزایش قد و این آسیب ها
  • این خانم ها به ندرت میتوانند حامله شوند
  • این افراد از گوشت شتر غافل نشوند
  • ویتامین های ضروری و موثر برای پوست و مو
  • چرا باید دیابتی ها بدون صبحانه نمانند
  • راهنمایی هایی برای مراقبت و محافظت بیشتر از کلیه
  • عوامل ایجاد آزار جنسی در اطفال
  • محبوبترین ها

  • عوارض تماشای فیلم های مستهجن در زندگی زناشویی
  • نکاتی برای زوج هایی که از هم دور هستند
  • تخلیه مثانه قبل از رابطه جنسی
  • درصورت مواجه با ویروس ایدز چه کنیم؟
  • کمبود اطلاعات در زمینه های مختلف زناشویی و پیامدهای آن
  • رابطه جنسی با حضور نوزاد
  • بیماری های مقاربتی (STD ها) – علائم در زنان و مردان
  • برای درمان ضعف قوای جنسی تجویز تستوسترون خطرناک است
  • چرا زنان در مورد نیازهای جنسی شان حرفی نمی زنند
  • عدم بارورسازی موقت مردان با قرص ضد بارداری
  • استفاده از کاندوم و مشکلات آن
  • نکاتی در رابطه با تربیت جنسی در نوجوانان
  • نکاتی در مورد انزال زودرس در مردان
  • همه چیز درمورد فیزیولوژی جنسی زنان
  • کاهش متابولیت در بدن مردان
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است