4-spices-reduce-inflammation-fb

برخی منابع غذایی می توانند به افرادی که زمینه ابتلا به ام اس دارند کمک زیادی کنند و در زمینه پیشگیری از ابتلا به این عارضه به آن ها کمک کنند ام اس امروزه افراد زیادی را درگیر خود کرده است می خواهیم راههای پیشگیری از آن به وسیله موادغذایی را بدانیم

شاید تعجب کنید اگر بدانید که مواد غذایی منتخب شما می تواند به طور مستیم اگر مبتلا به ام اس باشید، روی علائم این بیماری اثر بگذارد.

،ام اس، یک بیماری ضد التهابی است که می تواند با مصرف برخی اقلام غذایی سیر شدت علائم و یا کاهش آنها را داشته باشد. اگرچه هیچ رژیم غذایی خاصی به طور قطعی درمان کننده علائم ام اس نیست، اما برخی انتخاب های غذایی می تواند به شما احساس بهتری دهد و آنهم به خاطر خاصیت ضد التهابی این غذاها:

اسیدهای چرب: اسیدهای چرب ضروری چربی‌هایی هستند که بدن به تنهایی قادر به تولید آن‌ ها نیست اما برای سالم ماندن به آن‌ ها نیاز دارد. این اسیدهای چرب جزو چربی ‌های اشباع نشده و برای بدن مفید هستند. یکی از پر مصرف‌ ترین اسیدهای چرب موجود، اسیدهای چرب اسید لینولئیک است به این اسیدهای چرب امگا 6 گفته می ‌شود. یک گروه دیگر از این اسیدهای چرب ضروری متعلق به امگا 3 است که در روغن ماهی و روغن دانه‌ کتان وجود دارد. نتایج پژوهش ‌ها نشان می ‌دهد که این اسیدهای چرب خواص ضدالتهابی دارند و به بهبود وضعیت بیماران مبتلا به ام اس کمک می ‌کنند. برای همین لازم است مواد غذایی سرشار از امگا 3 مانند ماهی ساردین، ماهی آزاد، روغن کانولا، گردو، جوانه‌ گندم، روغن دانه‌ کتان، روغن کبد ماهی و همچنین مواد غذایی سرشار از امگا 6 ها مانند روغن سویا, روغن بادام زمینی, روغن ذرت و روغن آفتابگردان در برنامه‌ غذایی مبتلایان به ام اس گنجانده شود.

میوه ها و سبزیجات: میوه ها و سبزیجات، غنی از آنتی اکسیدان ها و مواد شیمیایی گیاهی ضد التهاب بوده و باید به رژیم غذایی مبتلایان به ام اس افزوده شوند. رادیکال های آزاد، مولکول ‌های مضری هستند که به بافت‌ های سلولی آسیب می ‌رسانند و در این میان، آنتی اکسیدان ها نقش خنثی کننده تاثیرات رادیکال های آزاد را دارند. ویتامین ای، یکی از آنتی اکسیدان های قوی محسوب می ‌شود که در مارگارین، کره و میوه های خشک وجود دارد. ویتامین ث، یکی از ویتامین ‌های محلول در آب بوده و در میوه های تازه و سبزیجات به میزان قابل توجهی یافت می‌ شود. ویتامین آ، مانند بتاکاروتن در جگر، میوه های تازه و سبزیجات به خصوص سبزیجات نارنجی رنگ وجود دارد. سلنیوم یکی از مواد معدنی ضروری است که در ماهی، پنیر، گوشت و غلات وجود دارد.

زردچوبه: این ادویه معطر گیاهی پلی فنولی به نام کورکومین دارد که این ماده به مبارزه با تورم و التهاب بسیار کمک می کند. مصرف حداقل سه گرم زردچوبه در روز معادل یک قاشق چای خوری، نقش موثری در کنترل علائم ام اس دارد و حتی ممکن است نقش مستقیم در درمان مولتیپل اسکلروزیس و سایر بیماری های مرتبط با آن در آینده داشته باشد.

زنجبیل: عصاره زنجبیل دارای ویژگی های ضد التهابی قوی است و آنهم به خطر حضور ترکیب گیاهی به نام جینجرول در آن. مصرف زنجبیل برای بیماران مبتلا به آرتریت نیز بسیار مفید بوده و سبب کاهش درد مفاصل در آنها می شود.

آووکادو: یک منبع غنی از چربی های غیر اشباع و آنتی اکسیدان های سالم است. خواص ضد التهابی آووکادو بسیار قوی است و حتی می توان آن را قوی تر از سایر مواد غذایی دانست. خوردن 2 اونس آووکادو در روز منجر به کاهش پاسخ های التهابی در بدن می شود. مصرف موادغذایی حاوی چربی ‌های غیراشباع مانع از آسیب به غشای میلین و بافت ‌های عصبی می ‌شود. اما فراموش نکنید این خوراکی‌ها کالری بالایی دارند. بنابراین باید کمتر از 30 درصد از کالری دریافتی روزانه شما از این منابع تامین شود.

برخی روغن های گیاهی: روغن زیتون، روغن کانولا، روغن سویا، روغن بذر کتان و اضافه کردن آنها به رژیم غذایی به خاطر وجود چربی های اشباع نشده در آنها، منجر به کاهش سطح کلسترول و کاهش التهاب در بدن می شود. روغن زیتون حاوی ترکیبات فنلی متعدد و ویژگی های ضد التهابی قوی است. مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به مبتلایان به ام اس توصیه می شود.

روغن کتان: سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و گزینه مناسبی برای کسانی است که مصرف ماهی را دوست ندارند. دانه کتان همچنین حاوی مواد شیمیایی گیاهی به نام لیگنان است که با التهاب مبارزه می کند لیگنان به کاهش عملکرد ژن مرتبط با التهاب نیز کمک می کند.

گردو: حاوی آنتی اکسیدان ها، فیبر و منیزیوم است و نقش مهمی در کاهش التهاب دارد.

منبع:everydayhealth
آوای سلامت

ارسال شده در 30 تیر 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع خواص میوه و سبزیجات

پیشنهاد سردبیر

  • با کمک جراحی موضعی به تناسب اندام برسید
  • خوردن آب و فواید ان برای لاغری
  • بیماری دریچه آئورت چیست و روشهای درمانی آن چگونه است
  • کیک کیف عروس
  • اهمیت مصرف سیب با پوست
  • مالاوابیج غذای محبوب شمالی ها
  • براي موهاي خشك و شكننده این غذاها را بخورید
  • به این دلایل ، رژیم غذایی شما با شکست مواجه می شود
  • زن و شوهرانی که 180 درجه باهم فرق دارند
  • آسیب های روانی احساساتی عمل کردن در رابطه
  • پیراشکی له معجون در فر
  • توصیه های کلی من به خانم های باردار‎
  • سوخت و سازبدن با بالا بودن سن چه ارتباطی دارد؟
  • دانستنی های مفید راجع به ارگاسم
  • بقچه رول مغزدار
  • محبوبترین ها

  • کوفته رژیمی در ساندویج ساز
  • آموزش مارمالاد سه میوه
  • پیراشکی حوض
  • ارزش تغذیه ای چیپس اسفناج
  • رسپی اسنک سالم:سیر و عدس
  • باقلواهای چوبی فندقی
  • چگونه در گلدان زنجبیل بکاریم
  • روش درست کردن کیک موز با خامه ترش
  • پیده های مخلوط خانگی
  • بادمجان تابه ای در فر
  • مینی کیک با مخلوطی از میوه ها
  • برای داشتن عمری طولانی، به این توصیه های گوش کنید
  • رسپی پودینگ با رویه هلوی خردشده
  • سوپ گل کلم و سرکه
  • سالاد سیب سبز و کلم قمری
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است