مشاوره زیبایی
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
کلینیک ارتوپدی سپید
کلینیک ارتوپدی سپید
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر هادی صادق /کلینیک
دکتر پژمان هادی صادق و دکتر پریسا هادی صادق
متخصص ارتودنسی
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی
کلینیک سیب سبز
کلینیک سیب سبز
آفر ویژه برای پکیجها
چشمخانه، ساختمان پزشکان
کلینیک چشمخانه
به روز ترین تجهیزات و دانش چشم پزشکی
دکتر مجید نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
متخصص جراح پلاستیک و زیبایی
کلینیک ره یا
دکتر امید رحمانی
پزشک پوست مو زیبایی كاسمتولوژيست از فرانسه
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
دکتر مجید صالح
دکتر مجید صالح
متخصص جراحی فک وصورت،زیبایی بینی
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
ساج
کلینیک ساج
زنان و زایمان
بیوتی لیزر
بیوتی‌لیزر
دکتر کیان‌پیشه
کلینیک یکتا/ساختمان پزشکان
کلینیک یکتا
مجهزترین کلینیک پوست و مو زیبایی با دستگاه لیزر الکساندرایت
دکتر مجید نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
متخصص جراح پلاستیک و زیبایی
کلینیک ره یا
دکتر امید رحمانی
پزشک پوست مو زیبایی كاسمتولوژيست از فرانسه
کلینیک ارتوپدی سپید
کلینیک ارتوپدی سپید
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
کلینیک سیب سبز
کلینیک سیب سبز
آفر ویژه برای پکیجها
دکتر مقیمی
دکتر مهرداد مقیمی
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
چشمخانه، ساختمان پزشکان
کلینیک چشمخانه
به روز ترین تجهیزات و دانش چشم پزشکی
ساختمان پزشکان، دکتر حبیب سهرابی
دکتر حبیب سهرابی
متخصص گوش،حلق،بینی جراح زیبایی بینی
پیرایه
پوست، مو و زیبایی
دکتر هادی صادق /کلینیک
دکتر پژمان هادی صادق و دکتر پریسا هادی صادق
متخصص ارتودنسی
دکتر مجید صالح
دکتر مجید صالح
متخصص جراحی فک وصورت،زیبایی بینی
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
گروه پزشکان برنا
دکتر غلامرضا اکبری
پزشک پوست و مو
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصیی آندوسکوپی و کولونوسکوپی بدون درد

مقالات روانشناسی روش های دور کردن افکار منفی راهکار هایی برای مثبت اندیشی راه های کنترل بر افکار چگونه مثبت فکر کنیم

افکار گوناگون زیادی از مغز عبور می کنند. گاهی این افکار بار مثبتی دارند و گاهی نیز منفی هستند. اینکه هر فکر چه تاثیری بر روی ما داشته باشد ، به خود فرد بستگی دارد. فرد می تواند با کنترل داشتن بر روی ذهن خود به افکار منفی اجازه ی ورود ندهد و یا افکار مثبت را وارد ذهنش کند.

مثبت اندیشی

آ یا تـا به حال به این موضوع فکر کرده اید که همیشه و درهـمه زمان ها در حال فکر کردن هستیدو هر چه که در این جهان اتفاق می افتد، از یک فکر شروع می شود؟ در این مقاله قصد داریم راه های ساده ای را به شما معرفی کـنـیم تا از طریـق آن بـتوانـیـد افـکارتان را کنترل کنید و به موفقیت و خوشبختی دست یابید.

از افکارتان آگاه باشید

ابـتـدا سعـی کنـیـد از بـیرون و به عنوان یک غریبه به افکار خـودتان نـگاه کـنـیـد و تـصور کنیـد کـه ایـنـها افـکـار خودتان نیستند و متعلق به فرد دیگری میباشند.

حتی ممکن است به خاطر این افکار از کوره در بروید اما اشکالی ندارد، این واکنش کاملاً طبیعی است، مخصوصاً برای شما که تازه کارتان را شروع کرده اید. وقتی با این مشکل روبرو شدید، بهترین کار این است که سریعاً از آن فکر بیرون آیید و بار دیگر بررسی افکارتان را به عنوان یک غریبه آغاز کنید.

بعد از مدتی، متوجه خواهید شد که چه افکار منفی در سر دارید. حال می توانید روی افکار مثبتی که میتوانید آنها را جایگزین آن افکار منفی کنید تمرکز کنید. باید تلاش کنید تا افکار غیر ضروری را در ذهنتان از بین برده و میزان افکار ضروری و مثبت را بیشتر کنید. خودتان را به کاری مشغول کنید. غذا خوردن، تنفس عمیق، و تمرینات ریلکسیشن نیز می تواند به شما برای کنترل افکارتان کمک کند.

افکار منفیتان را بشناسید

دفتری برای گزارش روزانه تهیه کرده و افکارتان را در آن بنویسید. وقایع و اتفاقات روزانه تان را نیز در آن بنویسید. آیا مطالبتان مثبت، مناسب، و کافی بوده است یا گیج کننده، زیادی و منفی؟ آیا قادر به تشخیص فاصله بین اتفاق و عکس العمل خودتان هستید؟ اگر جوابتان مثبت است، آیا می توانید افکار منفیتان را در آن لحظه پیش بینی کنید؟ اگر جوابتان منفی است، برای تشخیص این فواصل چه می توانید بکنید؟ آیا بین افکار و کلماتتان تفاوت وجود دارد؟ اگر وجود دارد به نظرتان قابل توجیه است؟ آیا راه بهتری برای هماهنگ کردن افکار و کلماتتان سراغ دارید؟ آیا پاسخهای کلامیتان کاملاً ضروری، مناسب و کافی بوده اند؟

بعضی وقت ها ما به کسی یا با خودمان حرف می زنیم، یا در مورد چیزی فکر میکنیم. از خودتان بپرسید چه چیز انگیزه صحبت کردن و شروع یک مکالمه را به شما می دهد. آیا آن مکالمه به نظرتان ضروری بوده است؟ هدف آن چه بوده؟ آیا هدف را عملی کرده است؟ اگر کرده از خودتان بپرسید چرا؟ آیا کلماتی غیر ضروری و منفی نیز بر زبانتان آمده است؟ آیا کلماتی که در فکر کردن، حرف زدن با خود و صحبت کردن با دیگری بر زبانتان آمده است، مناسب، کافی و مثبت بوده اند؟ آیا پس از این مکالمه احساس رضایت داشته اید؟ آیا می توانید راه هایی برای ارتقاء عملکردتان در صحبت کردن و فکر کردن پیدا کنید؟

یادتان باشد که دفتر گزارش روزانه برای شروع کار است تا بتوانید با افکار منفیتان آشنا شوید. بهتر است همان موقع که این افکار به وجود می آیند آنها را بررسی کنید و برای تحلیل های آتی رهایشان نکنید.

از بین بردن افکار منفی

خورشید بزرگی را تصور کنید که نور زیادی منعکس می کند. از این نور قوی برای کشتن افکار، احساسات، و تصاویر منفی و ناخواسته خود استفاده کنید. از این خورشید فرضی به عنوان سلاحی گوش به زنگ استفاده کنید که به طور اتوماتیک هر فکر منفی را شناسایی کرده و با تشعشع خود از بین می برد. یادتان باشد دوست شماست و به شما وفادار می ماند.

تعداد دفعاتی که به این خورشید نیازمند شده اید را یادداشت کنید. این میزان تدریجاً رو به افزایش می رود و بعد ناگهان کاهش می یابد، چون ابتدا رفته رفته توانایی شما برای شناسایی افکار منفیتان بیشتر می شود. کاهش شدید تعداد دفعات هم به این خاطر است که چیزی که از آن استفاده نشود (در این مورد افکار منفی که مورد استفاده مان قرار نمی گیرند) کم کم از بین می روند.

افکار منفی را با افکار مثبت جایگزین کنید

قدم اساسی در این روند، جایگزین کردن همه افکار منفی با افکار مثبت است. هرچه فاصله بین شناسایی افکار منفی و جایگزین کردن آن با افکار مثبت کمتر باشد بهتر است. طولانی بودن این فاصله، تاثیر افکار مثبت را کاهش می دهد. موفقیت و خوشبختی ما بستگی به تشخیص درست اهدافمان و دنبال کردن آنها دارد، و این دو کار نیز به نوبه خود به کنترل افکارمان بستگی دارند. کیفیت افکار ما، کیفیت نتایجی که به دست می آوریم را تعیین می کند. افکار ما قادرند صورت خارجی به خود بگیرند، چراکه در انتقال انرژی به سمت شرایط فیزیکی و ذهنی به کار می روند. موقعیت های خارجی می توانند بر افکار ما تاثیر بگذارند، اما فقط تا آن اندازه که افکارمان به آنها اجازه می دهند. پس تا می توانید مثبت فکر کنید، مثبت حرف بزنید، و نقل قول های مثبت بزرگان را بخوانید. دور و برتان را پر کنید از پوسترها و عکس هایی که پیام هایی مثبت ارائه می دهند. آنها را روی میزتان بچینید، به آینه توالت بچسبانید، به دیوار آویزان کنید یا هرطور دیگری که می توانید آنها را جلوی چشمانتان نکاه دارید.

یادتان باشد که این پیام ها در طولانی مدت اثر می کنند. پس جای آنها یا محتوایشان را هر از گاهی تغییر دهید. به هیچ عنوان اجازه ندهید تا این افکار در ذهنتان ضعیف شوند.

این پیام ها را به طور مناسب در پاسخ به افکار منفی خود استفاده کنید. پاسخ های شما به افکار منفیتان باید کاملاً مثبت باشند. مثلاً اگر فکر منفی مثل “من هیچوقت نمی توانم موفق شوم” به ذهنتان آمد، جوابی مثل “خورشید این فکر را از بین ببر، من می توانم” کافی نخواهد بود. این نوع جایگزینی تاثیرگذار نخواهد بود، چون مثل فکری امیدوارانه می ماند و فاقد اطمینان، عمق، و نفوذ است. بهتر است این افکار جایگزین را به صورت اهدافی معین و خاص ایجاد کنید.

در این مورد فکر “من می توانم موفق شوم. با شکست های سابق تجربه زیادی کسب کرده ام و می دانم باید به چه نکاتی توجه بیشتری پیدا کنم. من این نکات را گرد آورده و راه هایی برای بهبود و ارتقاء خود پیدا می کنم. باید برنامه ریزی کنم و بعد مطابق با آن رفتار کنم. هیچ دلیل وجود ندارد که من نتوانم موفق شوم. با برنامه ریزی، اجرا، کنترل، شناسایی و عمل در راستای اهدافم قطعاً موفق خواهم شد. در واقع من فکر می کنم همین الان هم به موفقیت دست یافته ام اما زمان من را از آن جدا کرده است. هر کاری لازم باشد برای رسیدن به موفقیت انجام می دهم. هیچ مانعی نمی تواند من را از هدفم بازدارد. باید راهم را پیدا کنم، و اگر هیچ راهی وجود نداشته باشد، خودم یک راه جدید می سازم.”

تقویت افکار

افکاری مثل این را می توان با احساسات و تصاویر دیگری تقویت کرد. این کارها ممکن است بیشتر از یک جایگزینی ساده با افکار مثبت طول بکشد، اما بسیار تاثیرگذارتر هستند و شما را قادر می سازند تا اهدافتان را به گام های عملی تقسیم کنید. به اتفاقات خوبی که در گذشته برایتان افتاده است فکر کنید. با این روشها افکارتان شکال مثبت به خود می گیرند و احساسات و افکارتان یکدیگر را تقویت می کنند، که به صورت کلی باعث می شود رفتار و افکار مثبت داشته باشید.

5 1000
ارسال شده در 14 بهمن 1392 توسط با موضوع روانشناسی
ویزیت یاب
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی
x