مصرف پروتئین عوارض مصرف پروتئین ساخت عضلات و حفظ توده عضلانی زیاده روی در مصرف پروتئین باورهای غلط رایج درباره مصرف پروتئین

باورهای زیادی در مورد مصرف مواد پروتئینی وجود دارد و افراد زیادی برای عضله سازی و چربی سوزی به خوردن این دسته از موادغذایی روی می آورند می خواهیم درباره عوارض جانبی زیاده روی در زمینه خوردن موادغذایی حاوی پروتئین بیشتر بدانیم با ما همراه باشید

این باور که پروتئین و مصرف آن می تواند به احساس سیری طولانی مدت، بهبود وضعیت ماهیچه ها و رشد عضلات کمک کند، کاملا درست است. اما سوء تفاهم های جدی نیز در ارتباط با مصرف این ماده مغذی وجود دارد.

در اینجا باورهای غلط رایج درباره مصرف پروتئین معرفی شده است:

مصرف پروتئین به تنهایی یعنی ساخت عضله: این یک واقعیت است که مصرف پروتئین برای ساخت عضلات و حفظ توده عضلانی مفید است اما مصرف این ماده مغذی به تنهایی کاری از پیش نمی برد و برای ساخت و بهبود وضعیت عضلات و ماهیچه ها نیاز به ورزش در کنار مصرف پروتئین نیز هست. بخصوص با افزایش سن و خطر از بین رفتن و تحلیل عضلات، در کنار مصرف پروتئین، ورزش های هوازی و مقاومتی باید همزمان انجام شوند و آنهم برای جلوگیری از خطر سقوط و افزایش میزان تعادل.

همه منابع پروتئین با هم برابرند: پروتئین را می توان از منابع گیاهی یا حیوانی غذا دریافت کرد، و وقتی می گوییم حیوانی و گیاهی بدان معناست که پروتئین می تواند تفاوت هایی داشته باشد. پروتئین های گیاهی حداقل یک آمینو اسید ضروری را کم دارند، اما پروتئین های حیوانی حاوی تمام آمینو اسید های ضروری هستند. پروتئین های گیاهی ممکن است دارای دیگر مواد مغذی مانند فیبر و آنتی اکسیدان باشند. پروتئین های حیوانی نیز حاوی ویتامین ها و مواد معدنی هستند، اما چربی بالا و فیبر پایین دارند. هر دو پروتئین گیاهی و حیوانی می توانند در یک برنامه غذایی سالم جا داشته باشند.

هرچه بیشتر پروتئین مصرف کنید، بهتر است: آمریکایی ها به طور متوسط دو برابر میزان توصیه شده توسط آکادمی ملی پزشکی این کشور پروتئین مصرف می کنند. موسسات پزشکی برای یک خانم معمولی بالغ 46 گرم پروتئین در روز و برای یک مرد معمولی بالغ 56 گرم پروتئین در روز توصیه می کنند. ورزشکاران، سالمندان، افرادی که در حال بهبود از یک آسیب دیدگی یا بیماری هستند، و خانم های باردار یا زنان شیرده حدود 25 درصد بیشتر از دیگران به پروتئین نیاز دارند. اما بعضی افراد در روز 100 گرم پروتئین مصرف می کنند که معادل خوردن 85 تا 140 گرم گوشت گاو است.

بالافاصله بعد از ورزش نیاز به مصرف پروتئین هست: این تصور غلط بخصوص در میان ورزشکاران رایج است به طوری که بسیاری از آنها بعد از انجام ورزش وعده های حجیم پروتئین دریافت می کنند. مطالعات اخیری که نتایج آنها در مجله بین المللی تغذیه ورزشی به چاپ رسیده، نشان می دهد که مصرف بالافاصله پروتئین بعد از ورزش اثرات بیشتری نسبت به مصرف این ماده مغذی در وعده های غذایی معمولی از نظر افزایش قدرت عضلانی ندارد.

مصرف پروتئین بیشتر، وزن را پایین نگه می دارد: به گفته متخصصان تغذیه، اگر کسی بخواهد برای کاهش وزنش پروتئین را جایگزین کالری کند، یعنی مصرف 50 تا 60 گرم از قندها را کم و به جایش پروتئین اضافه کند، تا حدی باعث کاهش وزن می‌ شود و چندان تاثیر سویی هم ندارد چون پروتئین ‌ها اگر بخواهند در بدن به چربی تبدیل شوند، خیلی کند و کم این اتفاق می ‌افتد. با این وجود باز هم نباید به هیچ‌ وجه در مصرف پروتئین زیاده‌ روی کرد چون این کار باعث دفع آب بدن می ‌شود پس در واقع کاهش وزن ناشی از مصرف بیشتر پروتئین ‌ها به جای کربوهیدرات ‌ها، تا حد زیادی ناشی از دست دادن آب بدن هم هست.

منبع:prevention

آوای سلامت

 

امتیاز بدین ! 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...
ارسال شده در 3 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • ارتباط دوستی اما نه به قصد ازدواج
  • پدرِ مسن بودن چه تاثیرات نامطلوبی دارد
  • گزارش تصویری از کاخ ورسای اسپانیا
  • رفتار هایی که سبب منفور شدن شما نزد دیگران می شود
  • بوسه زدن بر گونه های شیرخوار ممنوع
  • طریقه ورزش دادن به ساعد با هالتر
  • شناسایی روحیات افراد با ایمیل
  • برای داشتن کبدی سالم از کدام مواد غذایی استفاده کنیم
  • محبوبترین ها

  • عارضه های نادر در تخمدان ها
  • پیشگیری از ابتلا به نفخ شکم
  • مقابله با زوال عقل با مصرف شیر
  • انتقال این بیماری حتی با لباس!
  • تب روماتیسمی و آسیب زدن به دریچه‌های قلب
  • با کودکان مبتلا به صرع؛ چگونه رفتار کنیم؟
  • بیماری پایلونیدال – کیست، آبسه و درمان
  • هشدارهای بدن برای کم شدن ویتامین های آن
  • رپورتاژ

  • لیزر درمانی راه حلی بدون تیغ برای دندانپزشکی
  • چرا محصولات ارگانیک استفاده کنیم؟
  • نگاهی به لیزر و کارکرد آن در پوست و زیبایی
  • اصلاح طرح لبخند و دندانپزشکی زیبایی
  • سالن زیبایی و عروس مریم رئوف
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    نخ دندان ارکید
    محبوبیت داروهای گیاهی در بین بیماران قلبی
    تلگرام دکتر سلام
    رفع جای نیش حشرات با استفاده از کرم های مختلف

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است