850317_196

شما برای غذاخوردن چگونه رفتاری دارید آیا وقت و زمان خاصی برای تغذیه خود میگذارید و یا با بی حوصلگی و از روی ناچاری و گرسنگی به سراغ غذا می روید ؟نحوه تناول شا به چه صورت است؟نشسته یا ایستاده ؟موقع غذاخوردن عجله دارید و کمتر از 5 دقیقه غذایتان را تمام می کنید یا با صبر و حوصله و با عشق و علاقه خاصی غذا می خورید؟

 کدامیک از روش های غذا خوردن زیر نشان دهنده این است که شخص به خود عشق و احترام می ورزد؟

الف. داخل ماشین پشت چراغ قرمز در حالی که مقداری از غذا هم روی لباستان ریخته است.

ب. ایستاده در آشپزخانه در حالی که غذا را می پزید مقداری زیادی از آن را نپخته و خام می خورید.

ج. از گرسنگی وارد آشپزخانه می شوید و قبل از این که برای نهار تصمیمی بگیرید یک بسته چیپس را می خورید.

د. داخل یخچال همین طور که درب یخچال باز است غذاهای مانده را سرد سرد می خورید.

ه. تمام روز به خودتان گرسنگی می دهید تا خودتان را برای شام آماده کنید.

و. هیچکدام

پاسخ صحیح مسلما گزینه (و) می باشد. تمامی موارد بالا کارهایی هستند که من خودم زمانی که بیش از حد روی رژیم های خاصی تمرکز می کردم انجام داده ام. با افزایش جنبش سلامت، استراتژی های غذا خوردن، رژیم ها، نظریات درباره غذاها و نحوه خوردن آن ها نیز به اندازه دین و مذهب مسائلی دو قطبی شده اند. با احترام و عشق به خود غذا خوردن مسئله ای است که حتی گیاه خواران و تمامی رژیمی ها هم با آن موافق هستند و صرفنظر از وزن، سایز، شیوه زندگی و اعتقادات افراد مسئله ای است همگانی.

با این توصیه ها صرفنظر از غذایی که می خورید می توانید احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید.

از حس خود استفاده کنید

اگر شخصی هستید که در تمام دوره های زندگی خودتان رژیم گرفته اید تنها چیزی که هنگام انتخاب غذا به کار نبرده اید حس خودتان است چون بر اساس قواعد و قانون های رژیم غذا خورده اید. انتخاب غذای شما ممکن است تحت تاثیر کتاب ها، مقالات و یا مجلاتی باشد که خوانده اید. اما آیا تا به حال با خود فکر کرده اید آخرین باری که بر اساس میل و علاقه خودتان غذا خورده اید چه زمانی بوده است؟

ما انسان ها ذاتا می دانیم که چگونه بدنمان را تغذیه دهیم. علائم گرسنگی و سیری داریم. اما بسیاری از ما این علائم را فراموش می کنیم و روی پیشنهادات دیگران تمرکز می کنیم. در واقع این کارها را با خودمان انجام می دهیم تا بر اساس مد روز پیش برویم.

پس به جای این که انتخاب غذاهایتان بر اساس نظریات دیگران باشد می توانید همه غذاهایی که دوست دارید را بدون هیچ محدودیتی بخورید. فقط باید به اندازه غذا بخورید. در صورتی که به بدنتان اعتماد کنید تا بر اساس علائمش (سیری و گرسنگی) خود را تغذیه کند، خودتان را دوست دارید و به خود احترام گذاشته اید.

هنگام غذا خوردن اجتماعی باشید

منظور من از اجتماعی شبکه های اجتماعی نیست بلکه منظور زندگی اجتماعی واقعی با انسان هایی که می توانید آن ها را ببینید و لمس کنید. به جای این که تنها غذا بخورید و از غذاهایی که می خورید مدام عکس بگیرید سعی کنید تا جایی که می توانید با مردم غذا بخورید.

انسان ها مخلوقات اجتماعی هستند و غذا خوردن یکی از روش های قدیمی برقرای ارتباط با دیگران است.غذا صرفا فقط یک ماده مغذی نیست بلکه قرن هاست که انسان ها از آن به عنوان راهی برای جشن گرفتن و برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند.

نفس عمیق بکش، دعا کن و سپس غذا بخور

اغلب اوقات هنگام بیرون رفتن با عجله، هنگام نگاه کردن به برنامه های تلویزیون و یا کار کردن پشت میز غذا می خوریم. درست است که بیشتر مواقع عادت کرده ایم اینگونه غذا بخوریم اما آیا می دانید نفس عمیق هنگام غذا خوردن و بیشتر جویدن چقدربه هضم و طعم غذا کمک می کند؟

همیشه عادت داشتم غذا را با عجله و در یک نفس بخورم. اما از زمانی که هنگام غذا خوردن نفس عمیق می کشم هم غذا را بیشتر می جوم و هم بیشتر مزه می دهد. حتی سعی می کنم قبل از شروع به غذا دعا کنم و دعایی که همیشه می گویم این است: من غذایم را دوست دارم و غذا هم مرا دوست دارد. این دعا ساده ترین دعا و نیتی است که می توانم به زبان بیاورم و باعث می شود بدانم چه می خورم و به تغذیه و هضم آن در بدن اعتماد کنم.

قضاوت را کنار بگذارید

اگر برای آن چه که می خورید خودتان را قضاوت می کنید – صرفنظر از نوع و مقدار غذایی که می خورید – آنگونه که باید خودتان را دوست ندارید. پس به خودتان قول بدهید که مهم نیست غذای انتخابی تان چه باشد فقط می دانید که انتخاب شما در آن لحظه درست بوده و خودتان را بابت آن سرزنش نخواهید کرد.

غذایتان را با تزئین زیبا کنید

هضم غذا از چشم ها شروع می شود. بنابراین غذا را اشتهاآور کنید. می توانید اینگونه فکر کنید: اگر می خواستم این غذا را برای کسی که دوستش دارم درست کنم چگونه آن را تزئین می کردم؟ نهایت سعی خودم رامی کردم تا غذا زیبا و به نظر خوشمزه بیاید. به خودتان هم به اندازه آن شخص اهمیت بدهید. نمی خواهم بگویم که هر روز این کار راانجام دهید اما گاهی اوقات به ظاهر غذا برسید و گهگاهی با دوستتان به حساب خودتان بیرون بروید.

با عشق به خودتان تدارک ببینید

اگر می دانید که قرار است تمام روز را بیرون باشید، برای این که گرسنگی نکشید چیزهایی را همراه خودتان بردارید. کسی که خودش را دوست داشته باشد خود را از غذا محروم نمی کند. آن ها همیشه برای اوقات گرسنگی چیزی دارند. زیرا غذا ابزاری است که آن ها را قوی، سالم و توانا نگه می دارد.

آشپزخانه را مرتب نگه دارید

تصور کنید به خانه یکی از دوستانتان که به شما علاقه زیادی دارد رفته اید. به طور ایده آل آشپزخانه او بسیار مرتب با انواع غذاها خواهد بود. با خودتان مثل یک مهمان طولانی مدت رفتار کنید و آشپزخانه را همیشه مرتب و پر از انواع غذاها نگه دارید. کسانی که خودشان را دوست دارند همیشه در آشپزخانه انواع غذاها را آماده و در دسترس دارند. اینگونه دیگر وقتی بیرون باشند در غذا خوردن افراط نمی کنند چون می دانند هر چقدر که بخواهند از این غذا در آشپزخانه خود دارند.

من هیچوقت در آشپزخانه غذاهای مورد علاقه خودم را نداشتم. بنابراین وقتی بیرون از خانه آن غذاها را می خوردم مثل این که هیچوقت دیگر فرصت خوردن آن غذا برایم پیش نخواهد آمد به آن حمله ور می شدم. اما اکنون در مصرف این غذاها میانه روی می کنم چون می دانم که در خانه هم از آن موجود هست و نیازی به پرخوری ندارم.

با خودتان قرار بگذارید

وقتی می خواهید با کسی که دوستش دارید قراری داشته باشید چه کارهایی انجام می دهید؟ با او بیرون می روید یا غذایی جدید برایش آماده می کنید و یا غذا یا خوراکی های نوستالژیک که در کودکی دوست داشته تهیه می کنید؟ چرا این کارها را برای خودتان انجام ندهید؟ به خودتان این حق رابدهید تا غذاهای جدیدی را امتحان کند. یا این که خودتان را به یک رستوران عالی ببرید.

چرا فکر می کنید بیرون رفتن و درست کردن یک غذای جدید کارهایی هستند که می توانید با وجود یک شخص دیگر انجام دهید. و یا خوردن غذای خاص باید حتما مناسبتی داشته باشد حتی می توانید وسط هفته هم یک غذای خاص برای خودتان درست کنید.

با احترام و عشق به خود غذا خوردن شامل انجام کارهای محبت آمیز به خود است درست مثل همان کارهایی که برای شخصی که دوستش دارید انجام خواهید داد.

وب‌سایت بدونیم:

ارسال شده در 8 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • 11 عملی که قبل از خواب نباید فراموش کنید
  • کودکان در سن 2 تا 6 سالگی به چه غذایی نیاز دارند
  • ترس از شکست خوردن را مهار کنید
  • روغنی برای کاهش آسیب به دندان
  • آمار باورنکردنی استفاده ایرانیان از دندان مصنوعی
  • اسپری حشره کش خانگی
  • بودو جوهر کاراته
  • فرمول طبیعی کاهش ریز مو
  • هرآنچه در مورد ماکارونی و فواید آن باید بدانید
  • مفیدترین درمان های هورمونی برای آقایان
  • درمان جدیدی برای گلودرد
  • خودکشی ناشی از ریزگردها
  • سوفله با عطر و طعم سبزیجات
  • دروغ هایی که خانم ها بیشتر عادت به گفتن آنها کرده اند
  • نخستین انیمیشن ایرانی تحت عنوان دندان‌پزشکی رونمایی شد
  • محبوبترین ها

  • بروز درد دندان با عصبی شدن
  • حفاظت از انواع دندان های شیری با این توصیه ها
  • تفاوت های میان دو روش جلا دادن دندان
  • التهاب بعد از عصب کشی
  • این علائم در لثه و مراقبت های آن
  • انواع متنوع خمیردندان برای چه مواردی تجویز می شوند.
  • عوامل خطرساز برای دهان و دندان
  • رعایت نکات مهم درباره پوسیدگی دندان
  • درمان موثر و سریع برای دندان درد در خانه
  • داشتن دندان های سفید به قیمت پوسیدگی آن ها
  • حفظ سلامت دندان با این توصیه های خوراکی
  • مضرات هولناک گرفتن عکس از دندان
  • مطالبی مهم برای قبل از کشیدن دندان عقل
  • مقابله با مشکلات رایج دندان در خانه
  • فایده های دندان عقل
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است