سلامت ستون فقرات سلامت دیسک‌های بین مهره‌ای حفظ سلامت و کارایی دیسک بی‌حرکتی یا فقر حرکتی ایجاد اشکال در تغذیه دیسک

برای تقویت ستون فقرات و پیشگیری از بروز آسیب در آن ها توصیه می کنیم در خورد و خوراکتان تجدید نظر کنید و با کمک آن ها مانع ایجاد آسیب در ستون فقرات خود شوید و به سلامتی این عضو حیاتی بدنتان بیشتر اهمیت دهید کارایی و بهبود عملکرد مهره های ستون فقرات و دیسک های کمر ارتباط موثری با تغذیه شما دارد

وقتی که صحبت از تغذیه و نوع رژیم غذایی بر سلامت بدن می‌شود، در اکثر مواقع شاید کمتر کسی به این مساله فکر کند که تغذیه مناسب می‌تواند بر سلامت ستون فقرات هم تاثیرگذار باشد. مثل سایر قسمت‌های بدن، سلامت ستون فقرات و دیسک‌های بین مهره‌ای به غذایی که روزانه مصرف می‌کنیم، وابسته است. در این‌باره پای صحبت های پروفسور کامران آزما، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی نشسته ایم

نوع تغذیه تا چه حد می‌تواند بر سلامت ستون فقرات تاثیرگذار باشد؟
خیلی زیاد. اینکه روزانه ما چه می‌خوریم و چقدر و چگونه ورزش می‌کنیم، تا حدود زیادی تعیین‌کننده سلامت و صحت اجزای ستون فقرات از جمله دیسک‌های بین‌مهره‌ای آن است. به این معنا که داشتن تحرک و تغذیه مناسب، بر حفظ سلامت دیسک‌های بین مهره‌ای و کاهش سرعت سائیدگی و تخریب آن موثر است. از طرفی دیگر، نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه داشت، این است که خونرسانی به دیسک‌های بین‌مهره‌ای بسیار اندک است. و تنها در دیواره و لبه خارجی دیسک، مویرگ‌هایی یافت می‌شود که تغذیه دیسک‌ها عمدتا از طریق مایع اطراف آن و بروش انتشاری صورت می‌گیرد. بنابراین هرچه انعطاف‌پذیری مهره‌ها بیشتر باشد، مواد مغذی بهتر به دیسک‌ها می‌رسد. بیشترین مواد مورد نیاز دیسک اکسیژن و گلوکز (قند) است، علاوه بر آن، مواد دیگری از جمله ویتامین‌ها، املاح و اسیدهای چرب در حفظ سلامت و کارایی آن نقش دارد. درضمن نباید از این مساله غافل بود که یکی از اثرات مخرب بی‌حرکتی یا فقر حرکتی، ایجاد اشکال در تغذیه دیسک و عوارض ناشی از آن است.

منظور از اسید چرب، همان امگا 3 است؟
امگا 3، یکی از انواع اسیدهای چرب است؛ آن هم از نوعی که بدن قادر به ساخت آن نیست بنابراین به عنوان اسیدهای چرب ضروری شناخته و نیاز بدن به آن صرفا از طریق تغذیه تامین می‌شود و اتفاقا همین نوع از اسیدهای چرب یعنی امگا 3 است که بر سلامت دیسک تاثیر دارد. ماهی‌های آزاد و قزل‌آلا و همچنین دانه‌های روغنی مثل کنجد و گردو از مهم‌ترین منابع امگا 3 به شمار می‌روند.

مصرف چه ویتامین‌هایی برای سلامتی دیسک‌های بین‌مهره‌ای مفید است؟
به نظر می‌رسد تقریبا دریافت اکثر ویتامین‌ها به درجات مختلفی می‌تواند مفید باشند. در بین انواع ویتامین‌ها، ویتامین C یکی از مهمترین آنهاست، چراکه بدن برای ساخت پروتئین کلاژن که از اجزای تشکیل‌دهنده دیسک است به آن نیاز دارد. ویتامین C در میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی، کیوی و مرکبات (مثل پرتقال، گریپ فروت) و گوجه‌فرنگی یافت می‌شود. البته بسیاری از سبزیجات مانند بروکلی، اسفناج، فلفل قرمز و سبز نیز از منابع ویتامین C هستند . علاوه بر این، دریافت ویتامین A به دلیل نقشی که در فرایند ترمیمی بافت‌های آسیب‌دیده دارد و همچنین ویتامین E به دلیل اثرات ضدالتهابی بر سلامتی دیسک تاثیرگذار است، حائز اهمیت است. نتایج برخی از مطالعات نشان داده‌اند که در زمان آسیب دیسک، دریافت ویتامین‌های گروه B‌ (B1، B6 و B12) نیز باعث تسهیل اثرات ضدالتهابی داروها می‌شود و ویتامین D به صورت غیرمستقیم و از طریق تاثیر بر سلامت اعصاب و عضلات اطراف آن نقشی موثر بر سلامت دیسک‌ها دارد.

آیا دریافت املاح نیز بر سلامت دیسک موثر است؟
بله، ولی در این بین، زینک یا روی به دلیل نقشی که در بسیاری از فرایندهای آنزیمی دخیل در ترمیم بافت دارد و منیزیم از طریق تاثیر بر سلامت اعصاب و عضلات حمایت‌کننده ستون فقرات، از جمله مهمترین املاح دریافتی در سلامت دیسک هستند. شیر، لبنیات، غلات، آجیل و حبوبات و گوشت قرمز از منابع تامین‌کننده روی بوده و سبوس، بادام و کنجد، لوبیا و عدس و میوه‌هایی نظیر موز از جمله منابع حاوی منیزیم به شمار می‌روند.

وقتی که صحبت از تغذیه و نوع رژیم غذایی بر سلامت بدن می‌شود، در اکثر مواقع شای

ارسال شده در 11 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع فیزیوتراپی و ارتوپدی

پیشنهاد سردبیر

  • درست غذا بخورید، پر مو نشوید!
  • برخورد بهتر اطفال با والدین در تعطیلات تابستان
  • ورزش و تندرستی سالخوردگان
  • مراقبت های جنسی از کودکان عقب مانده
  • مواد خوراکی دشمن جنین
  • مصرف مکمل امگا 3 و تاثیرات آن بر متابولیسم بدن
  • توصیه های مهم برای تخمک گذاری
  • ورزشکاران رزمی چه رژیم غذایی داشته باشند
  • محبوبترین ها

  • پیشگیری از آترواسکلروز و بهبود جریان خون با فعالیت ورزشی
  • آموزش تصویری از بین بردن چربی با ورزش یوگا
  • با توپ چگونه به تناسب اندام برسیم
  • ۱۱ شیوه برای از بین بردن یکنواختی در ورزش بدنسازی
  • حرکت سینه دکستر جکسون چه قانونهایی دارد؟
  • بیماری های ناشی از ورزش در ارتفاع
  • ژنتیک! عامل اصلی ورزش کردن
  • فواید رقص تپ
  • رپورتاژ

  • چرا محصولات ارگانیک استفاده کنیم؟
  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • ایمپلنت؛ تنها جایگزین دندان از دست رفته
  • لیزر درمانی راه حلی بدون تیغ برای دندانپزشکی
  • لیزر بهترین روش در مشکلات دندان های مصنوعی و خانم‌های باردار
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    لاغر شو
    نخ دندان ارکید

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است