54a69283-1dcc-4f35-865f-0f33ac1f00311420202627_running20heartbeat
قبل از اینکه مشغول به ورزش شوید سعی کنید از لحاظ سلامتی خود را چکاب کنید و از لحاظ بیماری های قلبی و فشار خون و عارضه های مختلف مفصلی خود را بسنجید تا در هنگام ورزش دچار آسیب نشوید و در اثر ورزش کردن بدنتان دچار عارضه های مختلف قرار نگیرد

 ورزش علاوه بر زیبایی و تناسب اندام سبب افزایش طول عمر و شادی می ‌شود و در مواردی نواقص عضلانی را برطرف می ‌کند. امروزه بیشتر افراد فعالیت بدنی را به عنوان عاملی برای رفع خستگی روحی و فشارهای عصبی تلقی می کنند و گاهی با این کار کنترل احساسات و روحیه هیجانی خود را به دست می ‌گیرند. در این بین، نکته حیاتی که معمولا فراموش می شود، نحوه صحیح ورزش کردن است، زیرا در غیر این صورت، اتفاقا ورزش می تواند به دشمن سلامتی انسان بدل شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، محققان همواره تاکید دارند که ورزش برای هر فردی، کلید طلایی یک زندگی بهتر و سالم تر محسوب می شود. برخی بر این باورند که خاصیت ورزش در فعالیت های حرفه ای ظاهر می شود در حالی که محققان می گویند هدف از ورزش کردن صرفا حضور در باشگاه های ورزشی نیست، بلکه می ­توان با وسایل و ابزارهای بسیار ساده به نتایج مطلوبی دست یافت. از سوی دیگر عده­ ای تصور می­ کنند با افزایش سن و بروز برخی دردها دیگر نمی ­توانند فعالیت بدنی مطلوبی داشته باشند در حالی که باید گفت: ورزش کردن و تحرک داشتن مزایای فراوانی داشته و در بیشتر موارد جنبه­ پیشگیرانه دارد.

دکتر مهسا عاشقان، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با بیان این مطلب به سلامت آنلاین می گوید: «بشر امروز با یک مشکل اساسی روبه­ رو است که از آن باعنوان «زندگی یک نواخت یا زندگی بدون حرکت» یاد می ­شود، زیرا بیشتر کارهای خود را پشت میز و با ابزارهای الکترونیکی و ماشینی انجام می ­دهد.»

وی خاطرنشان می کند: «برای آنکه بتوانیم ورزش را وارد برنامه روزانه زندگی کنیم باید به دو مولفه توجه داشته باشیم؛ نخست آنکه حین کارکردن حالت بدنی مناسبی داشته باشیم تا مفاصل و مهره ها در وضعیت ایده ­آلی قرار بگیرند. موضوع بعدی تغییر سبک زندگی و ترک عادت های غلط است.»

قبل از ورزش به این سوالات پاسخ دهید

قبل از آنکه ورزش کنید به این شش سوال پاسخ دهید: ۱. سابقه بیماری قلبی یا فشار خون دارید؟ ۲. هنگام فعالیت بدنی در ناحیه قفسه سینه درد احساس می ­کنید؟ ۳. در زمان استراحت با درد قفسه سینه مواجه می­ شوید؟ ۴. از مشکلات شدید استخوانی یا مفصلی رنج می برید؟ ۵. پزشک برایتان داروی قلبی یا فشار خون تجویز کرده است؟ ۶. هنگام فعالیت بدنی احساس سرگیجه می کنید یا دچار عدم تعادل و افت موقتی سطح هوشیاری می­ شود؟

اگر پاسخ­ هایتان منفی است شما فرد سالمی هستید و می ­توانید به توصیه ­های ذکر شده در این مطلب اعتماد کنید در غیر این صورت باید نزد متخصص بروید تا برایتان آزمون­ های تخصصی تجویز کند.

پس از آنکه پاسخ سوالات بالا داده شدند باید هدف خود از ورزش کردن را مشخص کنید؛ اینکه ورزش را برای قدرت می خواهید یا انعطاف پذیری و کشیدگی عضلات. به طور معمول افراد عادی برای حفظ سلامت عمومی و افزایش ظرفیت قلبی و ریوی برنامه ­های ورزشی را پیگیری می­ کنند و حرفه ای ها تصمیمات دیگری دارند. شما در انتخاب نوع ورزش مورد علاقه تان اختیار عمل دارید، مهم آن است که از فعالیت ورزشی خود لذت ببرید.

انتخاب ورزش درست

اولین هدف ورزش کسب سلامت عمومی و افزایش ظرفیت قلبی و ریوی است. باید ورزشی را انتخاب کنیم که هوازی باشد، زیرا گروه بزرگی از عضلات را درگیر می کند. در این مبحث راه رفتن، تند راه رفتن، دوچرخه سواری، قایق سواری، اسکی و ورزش ­های آبی جای می ­گیرند.

دکتر عاشقان، در ادامه به نکته جالبی در خصوص تنظیم شدت فعالیت های ورزشی اشاره کرده و می گوید: «برای انجام این کار ابتدا با حداکثر شدت ورزش کنید، سپس ضربان قلب­ خود را بگیرد. به طور مثال اگر ضربان قلب روی ۱۸۰ بود باید موقع ورزش کردن به ۷۰ تا ۸۰ درصد ماکزیمم ضربان قلب یعنی ۱۲۶ تا ۱۵۲ ضربه در دقیقه برسید و از آن فراتر نروید.»

چرا باید لباس و کفش مناسب داشته باشیم؟

اگر بتوانیم با کفش مناسب دویدن یا راه رفتن، ورزش کنیم خیلی خوب است؛ نکته حائز اهمیت در انتخاب کفش آن است که قسمت مچ پا سفت باشد و در جای خود نلغزد. پاشنه هم باید حالت بالشتی داشته باشد تا به سبب خاصیت ارتجاعی، پاها راحت بالا و پایین بروند. تمام کفش ­های ورزشی استاندارد موجود در بازار این ویژگی را دارند.

لباس ورزشی هم نباید بیش از حد تنگ و گرم باشد و ضروری است تهویه مناسبی داشته باشد تا افراد بیش از اندازه دچار تعریق نشوند. تعریق زیاد دلیل بر مفید بودن فعالیت ورزشی نیست، زیرا هر چقدر بیشتر عرق کنیم به همان میزان آب از دست می دهیم. پیشنهاد می کنیم حین فعالیت­ های ورزشی یک بطری آب داشته باشید تا بدنتان دچار کم ­آبی نشود.

حداقل روزی ۳۰ دقیقه ورزش کنیم

اشتباه رایج آن است که عده ای فعالیت های ورزشی را به آخر هفته موکول می ­کنند، در صورتی که این نوع ورزش کردن اثری ندارد. هرگونه فعالیت­ بدنی به قصد ورزش باید مرتب و منظم باشد؛ محققان کالج طب ورزش آمریکا می گویند، همه افراد باید در بیشتر روزهای هفته حداقل به مدت ۳۰ دقیقه با شدت متوسط تحرک داشته باشند تا سالم بمانند.

سلامت نیوز: قبل از ورزش به ۶ پرسش اساسی پاسخ دهید

ارسال شده در 12 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع ورزش و سلامتی

پیشنهاد سردبیر

  • اختلالات جنسی دختر خانم ها
  • رابطه جنسی دهانی و خطر HIV !
  • مصرف آنتی بیوتیکها چه زمانی باید باشد
  • آیا قند می تواند جان افراد را بگیرد؟
  • بهترین زمان کاشت لنز داخل چشمی
  • نشانه های خطرناک تنش های روانی
  • با این غذا ها حساسیت پوستی خود را به حداقل برسانید
  • مانعی مهم برای مشکلات قلبی و عروقی
  • رابطه بین بوی خوش و خوش اخلاقی
  • فرزندی از جنس پلاستیک
  • خواب خردسالان با چه عواملی مختل می شود
  • تاثیرات مفید خواب مناسب
  • خوردن شام و این غذاهای ممنوعه
  • برخی ایجاد کننده های سردرد که به فکرتان نمی رسد
  • ناچوی مکزیکی ها
  • محبوبترین ها

  • شیوه درست کردن شیر بلال همراه با ادویه جات
  • مربای هویج با شیوه ترکیه
  • مرغ و پنیر پارمسان پیشنهاد ویژه دکتر سلام
  • نان سیمیت پنیری
  • پیراشکی سیب زمینی کاسه ای
  • دسر به بدون شکر
  • سیب زمینی شکم پر با کلم بروکلی و فلفل قرمز
  • مرغ خامه ای لای ساندویج
  • موس شکلاتی با پوره آناناس
  • کیک خیس در عرض 7 دقیقه
  • چگونه با نان ساده پیتزا درست کنیم
  • غذایی چینی با کلم چینی
  • دستور پخت خورش بامیه بادمجان
  • ذرت تند لیوانی
  • معرفی برخی سالادهای مخلوط
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است