943183_848
زمانی که در جمع صحبت می کنید بهتر است مراقب باشید تپق نزنید برای تمرین واضح صحبت کردن و روان سخن گفتن پیشنهاد میدهیم از برخی راه حل های موثر در این زمینه کمک بگیرید تا بتوانید رسا و زیبا کلام خود را بر زبان بیاورید تمرینات و رو شهای جالبی در این باره برایتان داریم

 هنگام صحبت کردن اگر من و من کنید یا به آرامی کلمات را ادا کنید بیشتر افراد متوجه صحبت های شما نشده و از شما درخواست می کنند که حرفتان را دوباره تکرار کنید. شاید این یک عادت ازار دهنده باشد اما شما خیلی خوش شانس هستید که می توانیدبا روشهای پیشگیری از این عادت بد اشنا شوید. احتمالا برایتان اتفاق افتاده زمانی که با تلفن صحبت میکنید به علت ضعیف بودن سیگنالها یا کم شنوا بودن فرد مقابل به سختی صدای طرف مقابل را بشنوید در نتیجه مجبور می شوید برای انتقال پیامتان بدون توجه و اندیشیدن به مسائل دیگر کاملا بلند و واضح صحبت کنید. حال ما به شما می اموزیم که چگونه میتوانید این کار را به صورت آگاهانه انجام دهید و آن را به شکل یک عادت در خودتان دراورید؟

خود را در وضعیت بهتری قرار دهید.

صاف بایستید حتی اگر عصبی هستید . نحوه ایستادن شما تصویری خوب از اعتماد به نفس شما را به دیگران القا کرده و در ضمن منجر میشود تا راههای تنفس شما باز شده و دم و بازدمی قوی و ارام داشته باشید.
• راحت و درست بنشینید شکم را تو کشیده و قفسه سینه را بالا بدهید.

با مشکل تپق زدنتان با انگیزه کنار بیایید.

از عصبانیت اجتناب کنید.

افرادی که سریع و تند صحبت می کنند اصولا یا عصبی مزاج بوده یا از عدم اعتماد به نفس کافی رنج می برند.گاهی اوقات وانمود کردن به این که عصبی نیستید هم میتواند سرعت صحبت کردن شما را به حالت نرمال برگرداند.

از گفتن مطالب غلط نهراسید.

نهراسید همه اشتباه میکنند بهترین کار در این شرایط این است که اشتباه خود را اصلاح کنید یا به صحبت هایتان ادامه دهید. مهارتی که بی شک بسیاری از افراد در ارائه ان از با استعدادترین ها هستند. اگر نیازمند تمرین هستید به یاد داشته باشید که شما به اندازه کافی در این مهارت قوی نیستید و نیازمند یادگیری برخی مطالب میباشید.

تمرین ادای کلمات به صورت شفاف و واضح

خوب گوش کردن

به صحبت های سخنرانان و افرادی که در سخنوری تبحر دارند مانند مجریان رادیو و تلویزیون خوب گوش کرده و به نحوه ادای کلمات و سرعت ادای کلمات خوب توجه کنید.

تمرین کردن

صدای خود را با استفاده از یک دستگاه ضبط صدا یا با استفاده از کامپیوتر و یک میکروفون ضبط کنید، سپس به صدای خود گوش کنید. از این فرصت استفاده کرده و جملات نامفهوم ونامعقول را پیدا کرده و اصلاح کنید.

• با خواندن متون مختلف با صدای بلند وادا کردن کلمات به درستی و آرام تلفظ صحیح کلمات را تمرین کنید.

• اگر جمله یا کلمه ای را زمزمه وار ادا کرده اید به عقب برگردید و دوباره جمله را تکرار کنید.برخی از واکه ها را با دهان باز تمرین کنید.

حداقل ده دقیقه در روز متون مختلف را باصدای بلند بخوانید.

برخی از جملات را ضبط کنید.

از ازمون هایی همچون بازی تلفظ کلمات دشوار استفاده کنید. مدام این بازی را انجام دهید کلماتی را که اشتباه تلفظ می کنید را یادداشت کرده و انها را با تمرین بیشتر اصلاح کنید.

واضح و شفاف صحبت کنید.

دهان خود را بیشتر از زمانی که صحبت می کنید باز کنید با این کار نه تنها لبها و دندانهایتان از حالت بسته بودن خارج می شود بلکه صدایتان بلندتر می شود.

ارام و شمرده صحبت کردن.

مطمئن شوید که تفاوت بین حروف صدادار و بی صدا را خوب می دانید و برای ادای حروف بی صدا مانند (ب) و (ت) با حبس کردن لحظه ای هوا انها را به صورت ازادکردن ناگهانی هوا از حنجره ادا کنید.

سرعت خود را کم کنید.

صحبت کردن با سرعت بالا نه تنها یکی از نشانه های بارز عصبی بودن فرد می باشد بلکه هیچ کمکی هم به ادای درست کلمات و قابل فهم بودن صحبت هایتان نخواهد کرد.

صحبت کنید.

هدف شما باید صحبت کردن با صدای بلند باشد. به صورت کاملا خودکار نفس عمیق بکشید تا در موقع صحبت کردن نفس کم نیاورید این کار در فرایند پایین اوردن سرعت ادای کلمات و بیان بهتر موثر خواهد بود.

در هنگام صحبت کردن انعطاف داشته باشید.

اهنگ ادای اخر جملات پرسشی باید خیزان بوده و با صدای بلندتر ادا شود اما انتهای جملات معمولی افتان بوده و به ارامی ادا می شوند. توجه داشته باشید که هجا ها و کلمات مختلف تاکید های مختلفی دارند، اگر شما به یک بچه کوچک اهنگ خواندن و ادای کلمات را اموزش می دهید باید به تاکیدات توجه کنید.

از دیافراگم خود کمک بگیرید.

از ماهیچه های شکم خود برای کنترل تنفستان در هنگام صحبت کردن استفاده کنید با استفاده از این روش حتی اگر با صدای بلند هم صحبت نکنید کلمات را به درستی ادا خواهید کرد.دست خود را روی شکمتان و درست زیر دنده ها قرار دهید حتما حرکت ماهیچه ها را در هنگام صحبت کردن به خوبی حس خواهید کرد.

آواز خواندن.

شما مجبور نیستید زمانی که کسی گوش می دهد اواز بخوانید میتوانید این کار را به تنهایی در حمام یا داخل ماشینتان انجام دهید.با این کار شما به صدایتان تمرین داده و ان را برای استفاده اماده میکنید. شما همچنین باید طرز ادای کلمات ، فن بیان، تنفس صحیح را نیز بگیرید.

جیغ نزنید و جغ جغ هم نکنید، صدایتان را هم افزایش ندهید.

تناژ طبیعی صدای خودتان را حفظ کنید و تا می توانید بلند صحبت کنید. تشویق کردن یک رویداد ورزشی یا صحبت کردن در زمان پخش یک موزیک با صدای بلند تمارین خوبی هستند یا با بستن در متوجه خواهید شد که چقدر راحت می توانید میزان هوا را در هنگام داد زدن کنترل کنید

وب سایت howcanu – الناز خلفی

ارسال شده در 13 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • افزایش ابتلا به سرطان لوزه با مصرف دخانیات
  • بر ساعت بیولوژیک بدن غذاها چه تاثیری دارند
  • مراقبت های ویژه از مبتلایان به صرع
  • تولید لنزهای طبی با قابلیت دارو رسانی
  • ورزش بیش از حد و این پیامدهای مضر
  • 7 علتی که آقایان در زندگی مشترک خیانت می کنند
  • قارچ پوست سر و این ترفندهای درمانی
  • مشکلات در بارداری نوزاد پسر بیشتر است
  • روش هایی برای آب کردن چربی های پهلو (بخش اول)
  • دانستنی های خوراکی خانم های حامله
  • لطفا قلیان را کناربگذارید
  • کدام سبک فرزند پروری بهتر است
  • خون مردگی و ابتلا به این بیماری ها
  • روغن زردچوبه چه فواید شگفت انگیزی دارد؟
  • درمان خشکی پوست همراه با علت آن
  • محبوبترین ها

  • شیوه های خلاص شدن از چسبیدن مژه ها زمان ریمل زدن
  • دانسته هایی درباره درمان منافذ باز پوست
  • مراقبت از پوست در برابر گرما با این خوراکی ها
  • چین و چروک و رفع آن
  • موارد ممنوعیت میکرودرم
  • چگونه سیاهی دور چشم را خودمان درمان کنیم
  • کبودی زیر چشم‌ها هم درمان طبیعی دارد
  • زیرکانه‌ترین تکنیک های زیبایی که تاکنون یادگرفته‌اید!
  • مانع پیری پوست صورت خود شوید
  • پرده برداری از راز و رمز شامپوها
  • ماسک ویتامین ب برای زیبایی پوست
  • چگونه ناخنها را تقویت کنیم؟ 4 رسپی زیبایی
  • جای تاتو را اینگونه از میان بردارید
  • چطور آرایش کنیم که معلوم نشود
  • 7 دلیل برای اینکه جراحی پلاستیک به اعتماد به نفس پایین کمک نمیکند
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است