shirinkonnande

افراد دیابتی بیشتر از دیگران از شیرین کننده های بدون قند استفاده می کنند این شیرین کننده های مصنوعی آیا تاثیرات مضری روی بدن مضرف کننده گان نخواهند گذاشت؟می خواهیم خوبی ها و بدی های استفاده از این مواد شیرین کننده را بدانیم

همه می دانیم که قند برایمان خوب نیست. تنها در مورد گرسنگی و ضعفی که درست پس از یک عصرانه شیرین به سراغتان می اید صحبت نمی کنیم. موج قند حاصل از یک روز پرخوری می تواند باعث ایجاد اختلال در هورمون های جریان خون و باعث افزایش خطر چاقی، دیابت، و بیماری قلبی شود. با در نظر گرفتن این موارد، هجوم شیرین کننده های جایگزین به بازار اصلا چیزعجیبی نیست. بیشتر این شیرین کننده ها قول می دهند ضررهای قند برای بدن را ندارند.

مسلما نام هایی مانند استویا، سوکرالوز، آسپارتام و زایلیتول را تا به حال شنیده اید و یا خود روی بسته بندی برخی از غذاها دیده اید. در حالی که زایلیتول یک نوع الکل قند است که حاوی کالری از کربوهیدرات است، انتخاب هایی مانند استویا و سوکرالوز به عنوان شیرین کننده های غیر مغذی شناخته می شوند چون، در آنها هیچگونه ماده مغذی یا کالری وجود ندارد. اما آیا هیچکدام از این جایگزین ها می تواند برای بدنتان بهتر از قند خودمان باشد؟

در اینجا می خواهیم هر آنچه باید درباره تاثیرات خوب و بد جایگزین های قند بدانید را برایتان توضیح دهیم.

باعث بالا رفتن قند خون نمی شوند

از آنجا که شیرین کننده های مصنوعی طعمی بسیار شیرین دارند، شاید فکر کنید آنها هم مانند قند معمولی باعث بالا رفتن سطح قند خونتان شوند. اما در واقع چنین چیزی نیست. شیرین کننده های غیر مغذی یا مصنوعی روی سطح قند خون یا پاسخ انسولین هیچ تاثیری ندارند. دلیلش هم این است که این شیرین کننده ها مانند شیرین کننده های معمولی نظیر عسل، شربت افرا یا آگوا متابولیز نمی شوند. تحقیقات نشان داده اند استویا روی گلوکز یا فشار خون تاثیری نمی گذارد.

انسان ذاتا به دنیا آمده تا چیزهای شیرین را دوست بدارد، اما این بدان معنا نیست که شیرین کننده های جایگزین مانند سوکرالوز و استویا باعث شوند بخواهید در ظرف کلوچه ها شیرجه بزنید. تحقیقات نشان نداده افرادی که از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کنند میلشان به غذاهای شیرین بیشتر شده باشد.

ممکن است باعث ناراحتی معده شوند

الکل های قند مانند زایلیتول ممکن است برای معده تان مشکل ساز شوند. دلیلش این است که ساختار شیمیایی این شیرین کننده ها می توانند آب را به داخل روده بکشند و باعث معده درد شوند. این اتفاق تنها زمانی اتفاق می افتد که مقدار زیادی از آنها را مصرف کرده باشید. تحقیقات نشان داده مصرف متعادل زایلیتول (روزانه 10 تا 15 گرم) مشکلی به وجود نمی آورد در حالی که دوز بالا
(بیش از 15 تا 30 گرم در روز) ممکن است منجر به نفخ، شل شدن مدفوع، و دیگر مشکلات گوارشی شود. از سوی دیگر الکل های قند می توانند خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهند.

می توانند به کاهش وزن کمک کنند

از آنجا که استویا و سوکرالوز هر دو حاوی صفر کالری هستند، می توانند راهی مناسب برای مدیریت قند دریافتی تان باشند. این شیرین کننده ها می توانند مانند ابزاری برای کاهش وزنتان عمل کنند. زایلیتول در هر چهار گرم خود حدود 10 کالری دارد – اما از آنجا که شیرین کننده های جایگزین معمولا از قند خیلی شیرین تر هستند، تنها مقدار اندکی از آنها کافیست تا غذا یا نوشیدنی تان به آن سطح شیرینی که می خواهید برسند. بنابراین می توانید مقدار قند و کالری را در برنامه غذایی خود کاهش دهید.

ایمن هستند

این طبیعی است که نگران ایمنی شیرین کننده های جایگزین باشید. خوشبختانه بدون هیچ خطری می توانید شیرین کننده هایی مانند استویا را در تمام طول عمرتان مصرف کنید. آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی اعلام کرده شیرین کننده های مصنوعی و مخصوصا غیر مغذی را اگر به عنوان بخشی از یک برنامه غذایی سالم و به مقدار متعادل استفاده کنید هیچ مشکلی برایتان به وجود نخواهد آمد.

ارسال شده در 14 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع دیابت

پیشنهاد سردبیر

  • کاهش کیفیت خواب افراد مسن
  • ۱۰‬درصداز داروخانه‌ها،فروش ‪ ۵۰‬درصد داروها را برعهده دارند
  • درباره وسوسه روحی روانی و وسواس فکری چه میدانید
  • خطر خشک سالی تحدید بزرگی برای استان فارس
  • تصاویری از بانداژها و نگهدارنده های شکمی
  • تهیه اولین لباس های نوزاد
  • با این رژیم غذایی در 14 روز وزن کم کنید
  • عضلات را به آسانی طبق این تکنیک ترمیم دهید
  • همه عادات تخریب کننده دندان
  • کودک 8 ماهه مشهدی اهدای عضو کرد
  • موی چرب و این مشکلات
  • اصول رفتار با نوجوانان
  • با دیدن این خوراکی ها پا به فرار بگذارید
  • اگر همسرتان این رفتار را دارد به او اعتماد کنید
  • اصول و مفاهیم رژیم غذایی سالم
  • محبوبترین ها

  • زغال اخته و این همه خاصیت محاله
  • این غذاها وضعیت تحصیلی کودک را بهبود می بخشد
  • ترکیبات مضر فست فودها
  • لاغری: کاهش کارایی عضلانی و زیاد کردن انرژی مصرفی
  • برنامه غذایی مراقبت از کودکان و بزرگسالان
  • عوارض مصرف مداوم شیر کم چرب
  • کدو سبز مناسب برای کنترل اشتها
  • براي موهاي خشك و شكننده این غذاها را بخورید
  • انواع پخت سیب زمینی و فواید و مضرات آنها
  • شاغل بودن و رژیم گرفتن
  • خوراکی های همراه با سیستم ایمنی بدن
  • همه چیز درباره پنیر پیتزای کم چرب
  • افزایش سطح انرژی بدون نوشابه های انرژی زا
  • اصول کاهش وزن موفق و پیشگیری از افت کاهش وزن
  • اگر زیاد اهل لبنیات هستید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است