طبیعت گرایی در محیط کار داشتن محیط کار سالم ترویج عادات سالم غذایی در محل کار بهبود عادات غذایی در محل کار
 بهتر است در محل کارتان تغیی و تنوع های خوبی دهید و سعی کنید همیشه آرامش را در آنجا حکمفرما کنید کارکنان در مورد تغذیه و دکوراسیون محل کار باید نظر بدهند تا بتوانند ساعت ها در آن محیط مشغول به کار باشند

 اگر یک چیز باشد که اکثریت قریب به اتفاق کارکنان در موردش هم فکر باشند، آن چیزی نیست جز اینکه محیط های کاری امروز، از لحاظ سلامت جسمی و روحی افراد مشغول در آنها، در وضعیت مطلوبی قرار ندارند.
کمبود یا نبود پنجره و نور طبیعی، میز و صندلی های نه چندان راحت، جلسات متعدد، پشت میز نشینی های طولانی، و زل زدن های مداوم به صفحه ی نمایشگر، مشکلات رایج محیط های کاری امروز هستند. کافی است تغذیه ی نامناسب را نیز به این فهرست بیافزایید تا تمام مواد لازم برای استرس را در اختیار داشته باشید.
لای استرینگر، متخصص طراحی محیط کار و نویسنده، در مورد اینکه مدیران کسب و کار ها چگونه می توانند محیط کار کارکنان خود را سالم و با نشاط نگه دارند توصیه هایی دارد که در ادامه آنها را از نظر خواهید گذراند. داشتن محیط کار سالم، یک معادله ی برد-برد برای هر دو طرف است؛ هم کارفرما و هم کارمند.
۱- به کارکنان خود حق انتخاب بدهیدمطالعات نشان می دهند کارمندانی که کنترل بیشتری روی کار و محیط کار خود دارند، کمتر به استرس و بیماری دچار می شوند. پژوهش های یاد شده همچنین حکایت از آن دارند که کنترل بیشتر بر این موارد، راندمان کارکنان را نیز افزایش خواهد داد.

در مورد اینکه چطور می توانید در محیط کار، انتخاب های بیشتری در اختیار کارکنان خود قرار دهید با آنها صحبت کنید. محل، زمان و نحوه ی کار کردن آنها می تواند موضوع چنین گفتگویی باشد. به آنها اجازه دهید گاهی اوقات از منزل کار کنند. برنامه ی انعطاف پذیر تری برایشان در نظر بگیرید. می توانید فضای کار آنها را نیز با توجه به تمایلات شخصی شان بازآرایی کنید.

۲- طبیعت گرایی را در محیط کار ترویج کنیداول از همه اینکه همه ی ما گرایش قدرتمندی به قرار گرفتن در طبیعت داریم. بودن در طبیعت و قرار داشتن در میان نماد های آن از این جهت در وجود ما ریشه دارد که بخش اعظم تاریخ بشر در این محیط گذشته است. این تمایل که غالباً از آن تحت عنوان طبیعت گرایی یا طبیعت دوستی نام برده می شود، توسط E.O. Wilson معرفی و شناخته شد. او می گوید انسان با طبیعت و نماد های زنده ی آن رابطه ای غریزی دارد.

با استفاده از گیاهان، آب نما یا چشم انداز های طبیعی، طبیعت را به محیط کار خود بیاورید. سعی کنید با استفاده از تصاویر، آثار هنری یا مواد طبیعی مثل چوب، ویژگی هایی در محیط کار خود پدید بیاورید که یادآور طبیعت باشند. شواهد متعددی وجود دارند که نشان می دهند محیط های طبیعت گرا، می توانند نرخ بهبود از استرس را افزایش دهند و به عملکرد کارکرد های شناختی ما کمک کنند، فشار خون را کاهش دهند، توان و تمرکز ذهنی را بالا ببرند، خلق و خوی ما را تلطیف کنند و استعداد یادگیری را بالا ببرند.
۳- برای بهبود عادات غذایی کارکنان از معماری انتخاب بهره بگیریدتا به حال به نحوه ی چینش اجناس در سوپرمارکت ها و فروشگاه ها دقت کرده اید؟ دقت کرده اید که چرا آبنبات ها و دیگر خوراکی های جذاب معمولاً کنار پیشخوان صندوق و در ارتفاعی که کودکان بتوانند ببینند قرار داده می شوند؟ هر جنسی که به راحتی قابل مشاهده است و به خوبی در فضای فروشگاه به نمایش گذاشته شده اتفاقی در آنجا قرار نگرفته؛ شرکت های تولید کننده بابت این مکان ها پول اضافی پرداخت کرده اند.

راز این نوع چینش در «معماری انتخاب» نهفته است؛ اصطلاحی که برای اشاره به شیوه های مختلف قرار دادن گزینه های متعدد در اختیار مصرف کننده به کار برده می شود؛ این شیوه ها بر نحوه ی تصمیم گیری مصرف کننده اثر می گذارند. شرکت ها نیز با کاهش میزان مواجهه ی کارکنان با تغذیه ی نامناسب در محل کار، از این استراتژی استفاده می کنند.علاوه بر این می توان با در دسترس قرار دادن تغذیه ی سالم در ظروف شفاف شیشه ای یا حتی بشقاب های رنگی، به شکلی غیر مستقیم به ترویج عادات سالم غذایی در میان کارکنان پرداخت.

۴- سلامتی را به یک سرگرمی گروهی بدل کنید

اثرگذاری اجتماعی روی اتخاذ رفتار و نگرشی که در فرد شکل می گیرد اثری مثبت دارد. راه های زیادی برای بهره گیری از این موضوع در محل کار وجود دارد، مثل ایجاد رقابت در جهت تشویق کارکنان به پیاده روی بیشتر، و برنامه های ورزشی و تفریحی گروهی مثل فوتبال. اگر فضای لازم را در اختیار دارید، در حیاط شرکت فضای سبز درست کنید. پژوهش ها نشان می دهند اگر انسان در پرورش گیاهان و مواد غذایی گیاهی دست داشته باشد، احتمال گرایشش به مواد غذایی سالم و طبیعی نیز افزایش می یابد.

۵- نورپردازی خود را بهبود ببخشیدساعت درونی بدن ما مسئولیت زمانبندی خواب آلودگی و یا شادابی ما در طول روز را بر عهده دارد. بخشی از مغز که این مسئولیت را بر دوش دارد پشت چشم ها قرار داشته و با تغییر نور طبیعی محیط اطراف وظیفه ی خود را متوجه می شود. متأسفانه اغلب ما ۹۰ درصد از روز خود را در فضای بسته می گذرانیم که این، بر چرخه ی خواب ما اثر مخربی دارد.

برای مقابله با این موضوع، می توانید از نورپردازی مناسبی استفاده کنید که نور طبیعی فضای باز را تداعی کند. اگر بودجه ی لازم برای اجرای این نوع نورپردازی را در اختیار ندارید حداقل می توانید از چراغ های LED آفتابی کمک بگیرید. این نورپردازی تأثیر شگفت انگیزی بر کاهش خواب آلودگی در محیط کار و احتمالاً افزایش کیفیت خواب شبانه خواهد داشت.

وب‌سایت دیجیاتو – پیام ادیب

5 1000
ارسال شده در 14 مرداد 1395 توسط با موضوع عمومی | 347 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • فضول ها اینگونه اند
  • بهترین نوع و روش آرایش و گریم صورت
  • چگونه پوستمان را از چین و چروک دور کنیم؟
  • مهمترین اختلال کبدی در ایران
  • این نوشیدنی مملو از ویتامین B را فراموش نکنید
  • خشونت را سر لوحه ی رفتار خویش نکنید
  • اگر عینکتان از روی بینی لیز می خورد راهکارهای آن را بخوانید
  • با افراد بی ادب در فامیل چه کنیم
  • محبوبترین ها

  • اگر نگران ضعف هوشی کودکتان هستید بخوانید
  • چطوری از کسی معذرت بخواهیم
  • در زمینه تربیت بچه کدامیک از والدین بهترند؟
  • افزایش سلامت روان با مواد مغذی
  • ارتباط میان افسردگی و اضطراب
  • در زندگی از این 10 فرد دوری کنید
  • راهکارهایی برای جذب کردن شریک زندگی
  • برای محبوب شدن در محل کار این 24 دستور را بخوانید
  • رپورتاژ

  • جراحی پلاستیک و ترمیمی
  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • ارائه پیشرفته ترین خدمات دندانپزشکی توسط دکتر راه انجام
  • دکتر مقدم ارائه دهنده برترین خدمات پیشرفته دندان پزشکی
  • همه چیز درباره کم‌خونی
  • الو دکتر

    دکتر هومن عشقی
    تلگرام دکتر سلام
    سرطان های لب و دهان با مصرف ناس

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما