هضم غذا مشکلات لوله گوارشی مشکلات گوارشی گیاهان و سبزیجات غذاهای گیاهی تحریک دستگاه گوارش

بیشتر مشکلات لوله گوارشی به وسیله چند فاکتور عمل پشت سر هم ایجاد می شوند. به نظر می آید که یک فاکتور ساده عامل ارثی باشد. همچنین رژیم غذایی، عفونت، دستگاه مصونیت و انسداد فیزیکی هر کدام در ایجاد یک اختلال ساده نقش خود را ایفا می کنند. به طور کلی اگر چه اکثر مشکلات گوارشی بر اثر خوردن انواع مختلف رژیم غذایی ایجاد می شود غذاهای تصفیه شده پر چربی و زیاد و میوه ها و سبزیجات تازه خیلی کم و ورزش نکردن و سبک زندگی و فشارهای عصبی نیز ممکن است در این امر مشارکت داشته باشند.
اکثر غذاهای گیاهی شامل روغنهای اسانسی که دستگاه گوارش را تحریک می کنند و به عمل وادار کردن و فعالیت ارگانهای تنبل کمک می کنند در جذب و ترکیب سایر غذاها موثر بوده و در تمیز کردن و ضد باکتری کردن و انتقال بیشتر غذاهایی که ببرای خوردن بی خطر هستند کمک می کنند. گیاهان دارویی و ادویه جات به خصوص برای خاطر روغنهایشان که برای شکستن غذاها وقتی که به معده و روده می رسند خیلی با ارزش هستند. صرفنظر از مقدار مواد مغذی هر یک از غذاها هر چه باشند اگر کاملا یکسان و آزاد نباشند فایده زیادی برای بدن ندارند.
غذاها و طعم دهنده ها که محرک دستگاه گوارشی هستند شامل سنبل خطایی، بادمجان، چغندر، زیره کرمانی، دارچین، خانواده دارچین، سیر، زنجبیل، توسرخ و سایر میوه های مرکبات که ضد سمیت هستند، پیاز، گلابی، ترب کوهی و خردل می باشند. غذاها و طعم دهنده هایی که به هضم غذا کمک می کنند عبارتند از: آووکادو، کرفس، گندم سیاه، رازیانه، سیب زمینی، هلو، برنج، کیوی، انجدان رومی، کدو مسمایی، کدو، قارچ، بادام، پاپایا، مرزه، اسفناج و گیاهان دریایی.
اگر شما از ناراحتی های گوارشی رنج می برید چندین روش احتیاطی وجود دارد که شما می توانید در پیش گیرید. هرگز پرخوری نکنید به خصوص غذاهای پر چربی و غنی. وعده غذای کامل برای هر دستگاه بدن بد است: اکثرا خوردن مقدار غذای کم در هر وعده غذایی را ترجیح می دهند. زیادی ننوشید که ممکن است باعث خماری شود که یم کشمل گوارشی مزمن به نام گاسترتیز معروف است سیگار نکشید که اثر سوء آن روی دستگاه گوارشی زیان آور است. از خیلی سریع خوردن و نوشیدن بپرهیزید، که دستگاه بدن را تحت فشار قرار می دهند همیشه غذا را کامل بجوید که برای معده و دستگاه گوارش، دهان و دندانها مفید است. شب دیر وقت نخورید، زیرا دستگاه گوارش شما وقتی که شما می خواهید بخوابید کار خواهد کرد که این وقت برای گوارش مناسب نیست.
رژیم غذایی که از لحاظ تغذیه و فیبر غنی باشد بخورید چون دستگاه گوارش شما را در نظم نگه می دارد. سعی کنید از مایعات مدر مانند قهوه و چایی پرهیز کرده و آنها را با جوشانده های گیاهی جایگزین کنید. ورزش منظم نیز مهم است.
بهداشت غذایی حیاتی است. در ظروف آلومینیوم نپزید زیرا نمک آلومینیوم ممکن است وارد غذا شده و در ترشح شیره های معده ای تاثیر بگذارد.

5 1000
ارسال شده در 14 مرداد 1395 توسط با موضوع تغذیه | 325 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • جسمانی کردن یا واکنش جسمانی (Somatization)
  • وسایل مناسب برای آرام کردن خردسالان
  • شیرینی ترد با عسل
  • عطر و ایجاد کک و مک
  • ماه رمضان و ورزش
  • انواع آلرژی های صبحگاهی را بشناسید
  • نو مادران و رابطه زناشویی
  • سیل بی امان مصرف سیگار در بین شهروندان
  • محبوبترین ها

  • ریتالین و خطرات سوء مصرف آن
  • مضر ترین تفریح دودی خانواده ها و میهمانی ها
  • روش های ترک سیگار در افراد مشهور
  • روش های قطعی برای ترک سیگار از زبان معتادان بهبود یافته
  • معرفی روشی جالب برای ترک سیگار
  • کم شدن علاقه به زندگی با دخانیات
  • مصرف همزمان چند ماده اعتیاد آور با هم
  • زمینه های علاقه مند شدن جوانان به مواد مخدر
  • رپورتاژ

  • مریم جواهریان، متخصص روانشناسی سلامت و استادیار دانشگاه
  • آزمایش ژن‌های مرتبط با چاقی (بروز شده)
  • استفاده از لوازم آرایشی در بارداری
  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • نگاهی به لیزر و کارکرد آن در پوست و زیبایی
  • الو دکتر

    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما