دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دکتر وفایی
دکتر حمیدرضا وفایی
جراحی پلاستیک و ترمیمی (لیپوماتیک)
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
اختلالات اسيد امينه
دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر رضا شعبان‌پور
طراحی لبخند با لومینییرز سرامیکی بدون کوچک‌ترین تراش
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو پلاسماجت
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
هر آنچه شما می‌خواهید
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
کلینیک یکتا
کلینیک یکتا
کلینیک تخصصی پوست و مو
ایران نوین – رجایی
لاغری با دستگاه یا رژیم
کلینیک ایران نوین
کلینیک شارلوت
کلینیک شارلوت
کلیه خدمات پوست،مو و زیبایی
دکتر محسن پور حقیقی
دکتر محسن پور حقیقی
متخصص دندان پزشکی ترمیمی و زیبایی
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
مبتلایان به کم کاری تیروئید کم کاری تیروئید غده تیروئید اضافه وزن و چاقی استراتژی کاهش وزن از دست دادن وزن از دست دادن موثر وزن
اختلالات تیروئید چگونه باعث بروز مشکل در کاهش وزن می شود چگونه می توانیم با این عارضه مدارا کنیم توصیه های مختلف متخصصین غدد در این باره چیست چه راهکارهای درمانی در این زمینه لازم است در نظر بگیریم

مصرف غذای سالم، کنترل وزن و ورزش منظم، اجزای کلیدی از دست دادن وزن در تمام افراد هستند. اما اگر شما مبتلا به کم کاری تیروئید باشید، برای کنترل وزن، نقش غدد تیروئید را نباید نادیده بگیرید.
 زمانی که غده تیروئید به اندازه کافی فعال نیست، کم کاری تیروئید بروز می کند که خود منجر به اضافه وزن و چاقی می شود.

اکثر افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند از چاقی بی‌دلیل خود شکایت دارند و به دنبال راهی برای لاغری می‌گردند. درست است که در این وضعیت لاغر شدن کار چندان ساده‌ای نیست اما غیر ممکن هم نیست. اگر شما هم بدون دلیل چاق می ‌شوید امکان دارد با مشکل کم کالری تیروئید مواجه شده باشید که خودتان از آن بی ‌خبرید. بهتر است آزمایش خون بدهید و وضعیت تیروئیدتان را بررسی کنید.

برای مبتلایان به کم کاری تیروئید از دست دادن وزن به خاطر پایین بودن سطح هورمون فعال تیروئید یعنیT3مشکل است. در واقع این هورمون برای تنظیم متابولسیم بدن بسیار قدرتمند عمل می کند.

به کسانی مبتلا به هیپوتیروئید یا کم کاری تیروئید هستند، توصیه می شود برای کاهش وزنشان مهمترین اقدام، درمان این بیماری باشد. با این حال انجام تغییراتی در شیوه زندگی در کنار این بیماری، از قبیل اتخاذ رژیم غذایی سالم، ورزش و برخی شیوه های دیگر به از دست دادن موثر وزن کمک می کند.

در این جا 6 استراتژی کاهش وزن برای مبتلایان به کم کاری تیروئید معرفی شده است:

حذف گلوتن از رژیم غذایی: نکته مهم این است که گلوتن بالا در رژیم غذایی این بیماران با جذب ید در بدن آن ها تداخل دارد و منجر به سرکوب عملکرد تیروئید می شود. در این میان، ارتباط بین عدم تحمل گلوتن و اختلالات تیروئید طولانی مدت، شناخته شده است. آرد گندم مانند نان، پاستاها و کیک، جو، چاودار و جوی دو سر حاوی گلوتن هستند. البته سس های سالاد و شکلات را نیز باید به این لیست اضافه کرد. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید هنگام خرید مواد غذایی به برچسب آنها دقت کرده و مواد غذایی بدون گلوتن را انتخاب کنند.

پرش از کربوهیدرات های ساده و قند: توصیه متخصصان، اتخاذ یک رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات های ساده بسیار اندک و کربوهیدرات های پیچیده فراوان است. قندهای ساده موجود در نشاسته ها، آب نبات و نوشیدنی های شیرین بعلاوه نان سفید، باید تقریبا در مبتلایان به کم کاری تیروئید حذف شوند و جای خود را به کربوهیدرات های پیچیده مانند نان کامل و غلات کامل بعلاوه میوه ها و سبزیجات دهند. اجتناب از کربوهیدرات های ساده به کاهش تولید سیتوکین که یک پروتئین منجر به التهاب در بدن است، کمک می کند.

مصرف غذاهای ضد التهاب: غذاهای ضد التهاب می توانند باعث کاهش درد و افسردگی شوند که همگی به افزایش خطر ابتلا به کم کاری تیروئید کمک می کنند. غذاهای ضد التهاب در واقع به تسکین سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. این غذاها شامل سبزیجات تیره رنگ، گوجه فرنگی، ماهی های چرب، آجیل، میوه، روغن زیتون، و … است.

مصرف وعده های غذایی کوچک تر: کم کاری تیروئید عملکرد دستگاه گوارش را کند می کند. در این میان خوردن وعده های غذایی کوچکتر حاوی ریز مغذی ها، پروتئین های با کیفیت، کربوهیدرات های پیچیده و چربی های سالم، منجر به تعادل قند خون و جلوگیری از اضافه وزن می شود.

ورزش: همان طور که گفتیم مشکل کم کاری تیروئید باعث کاهش متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن می‌ شود. حتی بعد از اینکه تیروئید دوباره شروع به عملکرد درست می‌ کند باز در بیشتر موارد متابولیسم نمی‌ تواند به وضعیت قبلی خود برگردد. برای همین لازم است که نه تنها به فکر تنظیم برنامه‌ غذایی باشید بلکه باید انجام حرکات ورزشی منظم را نیز در برنامه‌ی روزانه ‌تان بگنجانید و بیشتر از هر زمان دیگر به فکر افزایش متابولیسم بدنتان باشید. شاید پیش از این مشکل، 3 جلسه ورزش در هفته کافی بود تا وزنتان کاهش پیدا کرده و عضلاتتان تقویت شود؛ اما بعد از ابتلا به کم کاری تیروئید این جلسات کافی نخواهد بود. در واقع شما به 4 یا 5 جلسه ورزش هفتگی نیاز دارید تا به نتایج دلخواهتان برسید. در نظر بگیرید که بیشتر ورزش‌های مربوط به تقویت قلب و عروق انجام دهید.

مصرف داروهای تیروئید: در نظر داشته باشید که داروهای تیروئید باید با معده خالی و با آب فراوان میل شوند. این داروها را با هیچ داروی دیگری میل نکنید و حداقل آنها را 30 تا 60 دقیقه قبل از مصرف صبحانه استفاده کنید. اگر سطوح هورمون های تیروئید هنوز با وجود مصرف داروها به میزان نرمال نرسیده باشد، ممکن است توانایی شما را برای کاهش وزن موثر تحت تاثیر قرار دهد. در این زمان نیاز است با پزشک تان درباره تنظیمات درمانی برای موفقیت در کاهش وزن مشورت کنید.

آوای سلامت،
5 1000
ارسال شده در 16 مرداد 1395 توسط با موضوع بیماری ها

ارکید
تلگرام دکتر سلام
دندانپزشکی دکترسلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
x