migrane1

چه شیوه هایی در جلوگیری از بیماری میگرن به فرد کمک می کند که از این بیماری پیشگیری شود. اصولا چه نشانه هایی وجود د ارد که می فهمیم دچار بیماری میگرن شده ایم چکار باید بکنیم که به این بیماری مبتلا نشویم دانستن این نکات بسیار اهمیت دارد

مشخصه میگرن مزمن عبارت است از حملات سردرد با خصوصیات میگرن، در حداقل 15 روز در ماه به مدت حداقل سه ماه، به شرط آن که این سردرد مزمن به علت مصرف بیش از حد داروهای مسکن برای درمان میگرن حاد نباشد.

 

پیشگیری از حملات میگرن

میگرن اگرچه یک اختلال ناتوان کننده است و بر کیفیت زندگی تاثیر منفی می گذارد اما شما می توانید با ایجاد تغییراتی در شیوه زندگی فعال، مدیریت و کنترل بهتر علائم این عارضه را تجربه کنید. البته همیشه مشاوره با پزشک متخصص برای کنترل بهتر علائم میگرن ضروری است و حتی در صورت عود علائم باید با مراکز فوریت های پزشکی در تماس بود

آگاهی از محرک ها: تاثیرات میگرن روی همه مبتلایان یکسان نیست و به طور قابل توجهی از فردی به فرد دیگر می تواند متفاوت باشد. درک این که کدام محرک در شما باعث شروع و تشدید علائم میگرن می شود، در کنترل بهتر آن نقش کلیدی دارد. محرک های رایج میگرن عبارتند از: استرس عاطفی، قاعدگی، تغییرات هورمونی در زنان، پرش از وعده های غذایی، تغییرات آب و هوا، خواب نامنظم، بوهای تند، چراغ ها و دیگر محرکات بصری، صداهای ناگهانی، دود، ورزش بیش از حد و …

اجتناب از غذاهای محرک: در افرادی که مستعد میگرن هستند یک سری غذاها وجود دارند که اغلب سبب تحریک سردرد می شوند، از قبیل:

– محصولات لبنی پرچرب

– شکلات

– تخم مرغ

– مرکبات

– گوشت

– بادام زمینی

– گوجه فرنگی

– پیاز

– ذرت

– گندم ( به شکل نان، پاستا و…)

همچنین برخی از نوشیدنی ها و افزودنی ها ممکن است از بدترین محرک ها برای تشدید میگرن باشند از جمله: نوشیدنی های الکلی، کافئین از جمله قهوه و چای و کولا، مونوسدیم گلوتامات، آسپارتام (نوعی شیرین کننده مصنوعی) و نیتریت ها.

بهبود کیفیت خواب: کمبود خواب و میگرن با هم ارتباط دارند، بنابراین:

هنگامی که در بستر هستید، موزیک گوش ندهید و کتاب نخوانید.

4 ساعت قبل از خواب، چیزی نخورید و 2 ساعت قبل از خواب، چیزی ننوشید.

شب، سر ساعت معینی به رختخواب روید و 8 ساعت خواب شبانه داشته باشید.

استفاده از مکمل ها: بنا بر مطالعات، استفاده از مکمل ویتامین ب 2 یا ریبوفلاوین به میزان 400 میلی گرم در روز به طور قابل توجهی باعث کاهش حملات میگرن می شود. کوانزیم کیوتن نیز از جمله مکمل های دیگر برای پیشگیری از حملات میگرنی است. البته قبل از استفاده از این مکمل ها حتما با پزشک مشورت کنید.

ورزش منظم: ورزش منظم می تواند تعداد و شدت حملات میگرنی را کم کند. اگر سه روز در هفته و هر بار 40 دقیقه ورزش های منظم قلبی را انجام دهید، همانند داروها باعث کاهش تعداد و شدت حملات میگرنی خواهد شد. راه رفتن روی تردمیل، نمونه ای از ورزش های قلبی است.

کنترل استرس: بسیاری از افرادی از طریق کنترل استرس می توانند سردرد و میگرن خود را درمان کنند. اگرچه نمی توان وقایع پراسترس زندگی را حذف کرد اما امکان تغییر در نحوه برخورد با این وقایع وجود دارد. تکنیک هایی مثل مدیتیشن، ماساژ و یوگا از جمله روش هایی هستند که می توانند به کنترل استرس کمک موثری کنند.

داروها: داروهای غیر استروئیدی و ضد التهابی، مثل آسپرین و ایبوبروفن برای درمان بسیاری از سردردها مفید است. اما از مصرف بیش از حد و طولانی مدت این داروها باید اجتناب کرد زیرا استفاده دراز مدت آنها نتیجه عکس دارد. برای درمان سردردهای میگرنی متوالی بهتر است به پزشک مراجعه کنید. هر نوع سردرد غیر معمولی و شدید که بیش از دو سه روز ادامه دارد باید توسط پزشک متخصص بررسی شود. همچنین اگر الگوی سردرد دچار تغییر شده و یا محرک جدیدی برای سردرد ایجاد شده به پزشک اطلاع دهید. چنانچه به همراه سردرد علائمی نظیر دوبینی، گیجی و منگی، سفتی گردن و تب بروز کرده سریعا به پزشک مراجعه کنید.

آوای سلامت

 

niksalehi.com

ارسال شده در 18 مرداد 1395 توسط دکتر سلام با موضوع مغز و اعصاب

پیشنهاد سردبیر

  • اگر از ران و باسن بزرگ رنج می برید ورزش کنید
  • علت های مهم بی خوابی که از آن بی خبرید!
  • تبدیل حرارت بدن به برق،آیا صحت دارد؟
  • ابتلا به انواع مشکلات قلبی با کم خوابی
  • درباره تاثیر پیاز در زیبایی پوست چه می دانید
  • تهدید بوتاکس برای چشم ها
  • نکات مهم درباره ماندگارشدن سفیدی دندان
  • درمان و تسکین تمام دردهای جسمانی
  • کشف اطلاعات جدید درباره مغزی
  • روشی تازه برای تشخیص چهره افراد مختلف
  • رژیم غذایی ساده برای سرطان روده بزرگ
  • برای لایه برداشتن از روی پوست
  • این بیماری هم در چاق ها وهم در لاغرها مشترک است
  • زیبا شدن فرزند با این روش ها
  • ابتلا به اختلالات روحی و روانی با آب
  • محبوبترین ها

  • مشکلات گوارشی با حضور در محیط های پرتنش
  • شناسایی 7 عامل جدید سرطان زا
  • درمان سرطان سینه به وسیله طب سوزنی
  • بیماران پارکینسون در موقع غذا خوردن دیگر دستشان نمی لرزد
  • راه حل معجزه آسا برای کاهش وزن در یک هفته
  • پیدا شدن عامل سرطان پستان در گاوها
  • سالادی مناسب در کنار غذاهای گوشتی
  • آیا بلوغ دیررس قابل درمان است؟
  • بررسی و یافته های تشخیصی بیماری کاتاراکت
  • دلایل آروغ زیاد چیست
  • بیماری صرع را چگونه تشخیص دهیم
  • کارکرد ورزش در هنگام آلودگی هوا 1
  • 7چیز از کثیف ترین چیزهایی که در خانه دارید؟
  • واقعیتهایی درباره مصرف داروهای خواب آور
  • چه عواملی در بروز تصمیم درست و یا اشتباه موثر است
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است