Beating-the-summer-heat-tips-for-preventing-heat-stroke-696x385

 

با چه روش هایی می توانیم از گرمازدگی در امان بمانیم راه حل های پیشگیرانه در این باره را در ادامه مطلب در اختیارتان قرار میدهیم امیدواریم در پیش بگیرید و به عوارض ناشی از گرمای شدید هوا دچار نشوید چه افرادی بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این عارضه خطرناک قرار دارند؟

گرمازدگی

در فصل تابستان در مناطق بسیار گرم و همچنین دیگر مناطقی که هم رطوبت بالایی دارند و هم دمای هوا بالا می‌رود، مشکلات گرمازدگی گریبان بسیاری را می‌گیرد. البته مشکلات گرمازدگی می‌تواند در درجات مختلف بروز کند که در چنین صورتی پیشگیری و راه‌های مقابله با گرمازدگی در این فصل سال، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وقتی دمای مرکزی بدن از ۴۰ درجه سانتیگراد فراتر برود و بدن قادر به تنظیم دما و خنک کردن خود نباشد، اختلال گرمازدگی بروز می‌کند. مشکلی که فصل تابستان و گرمای هوا بهترین زمینه برای بروز آن است. اما می‌توان با وجود فعالیت در روزهای گرم سال از گرمازدگی اجتناب کرد و گرمازده نشد.

مردان بیشتر از زنان مستعد گرمازدگی هستند، گرمازدگی می‌تواند مسافران و طبیعت گردان را درگیر کند البته در بیشتر موارد با استراحتی کوتاه مشکل برطرف می‌شود، اما گاهی موضوع جدی است و می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری داشته باشد. برای اینکه حرارت بدن، ۳۷ درجه سانتیگراد بماند باید حرارت اضافی را به صورت تنفس، تعریق، تشعشع و هدایت دفع کند، اگر به هر دلیلی این اتفاق نیفتد شخص دچار گرمازدگی می‌شود.

60 درصد وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد. با از دست دادن آب، بدن بسرعت واکنش نشان می‌دهد، به گفته این پزشک، با از دست دادن یک درصد آب بدن، احساس تشنگی دست می‌دهد؛ به میزان دو درصد علاوه بر تشنگی، آشفتگی و کم اشتهایی هم به سراغ فرد خواهد آمد؛ اتلاف 3 درصد با ضعف و بی‌حالی و افزایش غلظت خون و 4 درصد با تهوع و ضعف عضلانی، 5 درصد با عدم تمرکز و 6 درصد با اختلال کنترل درجه حرارت بدن همراه است. با کاهش 7درصد و بیشتر، تنگی نفس، گرفتگی عضلات، افت گردش خون و نارسایی کلیه رخ می‌دهد.

 

براثر تعریق فراوان، مایعات و املاح زیاد از بدن خارج و شخص دچار اختلال مختصری می‌شود. گاهی عضله‌ها بخصوص در جدار شکم دچار انقباض و گرفتگی دردناک می‌گردد که به آن «کرامپ ناشی ازگرما» می‌گویند. گاهی سلول‌های سطحی پوست آسیب دیده وعرق زیر پوست جمع شده و فرد دچار جوش زیرپوستی یا به اصطلاح عرق سوز می‌شود.

در تابستان 4 لیتر مایعات بنوشید
همه می‌دانیم که برای پیشگیری از عارضه گرمازدگی در هوای گرم، باید مایعات فراوان نوشید، مصرف قهوه، چای و انواع نوشابه‌های گازدار سبب از بین رفتن بیشتر آب بدن می‌شوند، ورزش را هم صبح یا عصرانجام دهید، چون در آن زمان دمای هوا نسبت به ساعات دیگر پایین‌تر است؛ در ساعات گرم روز تا جایی که ممکن است از منزل خارج نشوید، لباس‌های آزاد و گشاد با رنگ‌های روشن انتخاب کنید و کلاه لبه دار بگذارید. خوب است بدانید که بدن انسان در حالت عادی روزانه نیاز به دو لیتر مایعات دارد تا سوخت و ساز، بدون مشکل صورت پذیرد اما این میزان در تابستان به چهار لیتر می‌رسد.

درمان گرمازدگی بستگی به شدت آن دارد

اگر دیدید فردی علائم گرمازدگی دارد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن او را به بیمارستان منتقل کنید، در صورتی که نمی‌توانید او را به بیمارستان ببرید، باید هرچه سریعتر دمای بدن را پایین بیاورید، به عنوان نخستین قدم بهتر است لباس‌های شخص گرمازده را از بدن خارج کنید و با استفاده از یک پارچه یا حوله، بدن او را با آب سرد یا قطعات یخ خیس کنید. اگر مقدار آبی که در اختیار دارید کم است، ابتدا سر و گردن او را خنک کنید. تکه‌های یخ را روی گردن، زیر بغل و کشاله ران او بگذارید و با هر وسیله‌ای که دم دست دارید، او را باد بزنید.

بعد از حمام گرفتن، پاها را در محل بالاتری نسبت به بدن او قرار دهید تا جریان خون بیشتر به طرف سر او برود. دست‌ها و پاها را ماساژ دهید تا خونی که خنک شده، به سمت مغز و مرکز بدن او برود. اگر شخص هشیار است، او را تشویق کنید تا کم کم آب یا یک نوشیدنی خنک بنوشد. ولی اگر شخص بی‌هوش باشد، نمی‌توانید این کار را انجام دهید، بنابراین همان‌طور که گفتم بدن او را خنک کنید تا وقتی به هوش آمد، آب بنوشد.

ایران نیوزپیپر

ارسال شده در 19 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • فعالیت هایی جالب برای بالا بردن کیفیت هوش و حافظه
  • چگونه می توانیم هزینه دندانپزشکی را کمتر کنیم
  • علاقه به چرت روزانه در بهار
  • فواید گیاه آلوئه ورا را باهم مرور میکنیم
  • با چه و یتامینی با سرطان سینه مبارزه کنیم
  • اگزما و مواد غذایی مفید برای آن
  • گوشت قرمز منشا بیماری هاست
  • مراقبت از پوستی که کک و مک دارد
  • با مصرف سرکه سیب لاغر شوید و روده های سالمی داشته باشید
  • در مغز افراد پرمشغله چه میگذرد
  • با اسیدهای چرب بیشتر آشنا شوید؟
  • رموز ورزش پای فیل هیث
  • شیرینی کاپ کوپ
  • دلیل و منشا خشونت در اجتماع
  • از مارک داگ دیل رژیم غذایی چربی سوز یاد بگیرید
  • محبوبترین ها

  • منفعتهای یوگا برای بیماران سرطانی
  • قدرت عمومی چیست؟
  • ارتباط پیشرفت ناراحتی قلبی و ورزش نکردن
  • طب سنتی کوفتگی در ورزش را چطوری درمان میکند
  • دانستنی های ورزشی برای ورزشکاران تازه کار
  • چگونه با دویدن وزنمان کاهش میابد؟
  • معرفی انواع انعطاف پذیری
  • فعالیت ورزشی مفید برای مبتلایان به آسم
  • مواردی برای پیشگیری و درمان صدمات ناشی از ورزش
  • برای چربی سوزی این قوانین علمی را بدانید(2)
  • مراقبت بیشتر از استخوان ها در حین ورزش
  • دوران ریکاوری و اهمیت انتخاب پودر پروتئین
  • روش های پیشگیری از پرواززدگی
  • بروز مشکل برای بدن با این اشتباهات
  • فواید رقص تپ
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است