مصرف گوشت قرمز به قیمت داشتن عمری کوتاه
غذاهایی که با گوشت قرمز درست میشوند بسیار خوشمزه هستند و دقیقا همان قدر که طعم این غذا خوب است مضرات جبران ناپذیری هم دارند. محققان عنوان می کنند افرادی که بیشتر پروتئین موردنیاز بدن شان را از طریق منابع گیاهی تامین می کنند در مقایسه با کسانی که مقدار زیادی پروتئین حیوانی مصرف می کنند، کمتر در معرض ریسک مرگ زودهنگام هستند.

به گفته دکتر مینگ یانگ سونگ، عضو تیم تحقیق از دانشگاه هاروارد بوستون، تمام پروتئین های حیوانی دارای ریسک مشابه و یکسانی نیستند.
محققان عنوان می کنند بسیاری از مصرف کنندگان گوشت قرمز دارای عادات ناسالم غذایی نظیر مصرف نوشیدنی های الکلی و سیگار کشیدن هم هستند.
سونگ در ادامه عنوان می کند: «ما دریافتیم پروتئین موجود در گوشت قرمز، بخصوص گوشت قرمز فرآوری شده، ارتباط تنگاتنگی با مرگ زودهنگام دارد. اما پروتئین ماهی یا مرغ چنین ویژگی ای ندارند.»
یافته های این تحقیق مزایای گنجاندن پروتئین گیاهی بیشتر در رژیم غذایی روزانه را موارد زیر عنوان می کند:
-پژوهشگران دریافتند به ازای هر ۳ درصد افزایش در مصرف پروتئین گیاهی در رژیم غذایی روزانه، شرکت کنندگان شاهد کاهش ۱۰ درصدی ریسک مرگ به هر دلیل و کاهش ۱۲ درصدی ریسک مرگ قلبی بودند.
-به ازای هر ۱۰ درصد افزایش در مصرف پروتئین حیوانی در روز، شرکت کنندگان ۲ درصد افزایش ریسک مرگ به هر دلیل و ۸ درصد افزایش ریسک مرگ ناشی از مشکلات قلبی را تجربه کردند.
-جایگزینی ۳ درصد کالری حاصل از پروتئین حیوانی با پروتئین گیاهی موجب کاهش ریسک مرگ زودهنگام می شود که به میزان آن به نوع پروتئین حیوانی جایگزین شده بستگی دارد.
-یافته ها نشان داد اگر افراد گوشت قرمز فرآوری شده کمتری بخورند با کاهش ۳۴ درصدی مرگ زودهنگام روبرو هستند، در مورد مصرف کمتر گوشت غیرفرآوری شده این رقم ۱۲ درصد و در مورد مصرف کمتر تخم مرغ این رقم ۱۹ درصد خواهد بود. به گفته سونگ، منظور از گوشت قرمز فرآوری شده سوسیس و کالباس است.
به گزارش دکتر سلام به نقل از مهر،گوشت های فرآوری شده حاوی مقدار زیادی سدیم و نیترات هستند که با ابتلا به بیماری قلبی و سرطان مرتبط هستند. برش های چرب گوشت، بخصوص گوشت قرمز، هم حاوی مقادیر زیادی چربی اشباع شده، کلسترول و کالری اضافی است.
اما پروتئین های گیاهی به مراتب سالم تر هستند چراکه حاوی مقادیر زیاد فیبر، آنتی اکسیدان ها، ویتامین های B، اسیدهای چرب اُمگا-۳ و سایر مواد مغذی خوب هستند و در عین حال کالری کمتری داشته و فاقد چربی اشباع شده هستند
منبع: مهر

ارسال شده در 20 مرداد 1395 توسط writer.m با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • مواد غذایی که به ظاهر سالم هستند ولی مضرند
  • توضیحاتی جالب در مورد سبک غذایی گیاهی
  • خلاصی از غبغب با این تمرینات
  • اهمیت ختنه کردن در زمان مناسب
  • خانمها باید میان ورزش و رژیم غذایی موازنه ایجاد کنند
  • شیوه درست کردن آرد پف دهنده خانگی
  • از خستگی همیشگی خلاص شوید
  • ماسک های میوه ای برای زیبا تر شدن پوست صورت
  • 5دلیل این که چرا شیر کم چرب ناسالم است
  • مفید ترین جایگزین های آب برای کلیه
  • تشییع پیکر زائران اربعین حسینی در یزد
  • آسیب های زیبایی قبل از تعطیلات
  • چای سبز و خواص درمانی بیشماری که از آن بی خبرید
  • حس بهترین خواب دنیا
  • دور باطل در اصطلاح روانشناسی- قسمت 3
  • محبوبترین ها

  • دانشجویان و معضل افسردگی
  • چه دلایلی وجود دارد که در زندگی هدف داشته باشیم؟
  • آیا شما نیز در نه گفتن مشکل دارید؟
  • یک زوج خوشبخت چه رفتارهایی دارند؟
  • نکات مهم برای تغییر شغل
  • تست روانشناسی ارزیابی وابستگی شما به کامپیوتر
  • آموزش تکنیک های روح دادن به ارتباط
  • ابتلا به افسردگی در دوران مجردی 2
  • اهمیت دید مثبت داشتن
  • اهمیت بخشش فردی
  • 5افسانه درباره پیری که باید از آنها اجتناب کنید
  • در تابستان چگونه مطالعه کنیم
  • حساب شده با زمان پیش بروید
  • فرسودگی شغلی چگونه پدید می آید؟
  • رهایی از استرس های محیطی با این روش
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است