6 خواص درمانی از 6 میوه ی تابستانی
فصل تابستان تنها به گرمای هوا و وجود پشه خلاصه نمیشود؛ بلکه این فصل مملو از شادی، تفریح و از همه مهم تر میوه های رنگارنگ است.  اگر بخواهیم از دید پزشکی به این دسته از مواد غذایی نگاه کنیم در میابیم که هر کدام از میوه ها داروخانه ای مجزا برای خود هستند. برای همین است که اکثر پزشکان تغذیه به مصرف میوه های رنگارنگ تاکید دارند. در ادامه قصد داریم 6 میوه ی تابستانی که 6 خواص درمانی دارند را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

گلابی و چربی خون
 
مطالعات نشان داده خوردن یک گلابی رسیده، 20درصد از نیاز روزانه به فیبر را تامین و به کاهش چربی خون (کلسترول) کمک می کند.
دریافت این مقدار فیبر در تنظیم قند خون نیز موثر است به همین دلیل توصیه می شود افراد دیابتی در برنامه غذایی شان این میوه را بگنجانند.
همچنین، بررسی ها نشان داده اند در گلابی ماده معدنی ای به نام “برن” وجود دارد که در بهبود عملکرد مغز و انتقال پیام های عصبی در این ارگان دخالت دارد.
 
انگور و اختلال حواس
انگور از منابع پتاسیم محسوب می شود بنابراین خوردن آن باعث کاهش فشار خون خواهد شد.
از سوی دیگر، از آنجا که کمبود پتاسیم اختلال های حواس و افسردگی را در سنین بالا و سالمندی به وجود می آورد، به خصوص در افرادی که میوه و سبزی های کمی مصرف می کنند، عادت به خوردن انگور می تواند کمک کننده باشد.
به علاوه، انگور از منابع ترکیب هایی با خواص آنتی اکسیدانی است که دریافت آن ها از بروز سرطان هایی که بر اثر آلودگی هوا و خوردن فرآورده های گوشتی ممکن است به وجود بیاید، پیشگیری می کند.
 
آلو و کم خونی
خوردن 100گرم آلو 20درصد از نیاز روزانه خانم ها به آهن را برطرف می کند. به همین دلیل به گیاهخواران توصیه می شود این میوه را در برنامه غذایی روزانه شان بگنجانند تا احتمال ابتلا به کم خونی فقر آهن در آن ها کاهش پیدا کند.
این میوه از منابع مناسب پتاسیم نیز محسوب می شود به همین دلیل به بیماران فشارخونی پیشنهاد می شود آلو را در سبد میوه خود داشته باشند و روزانه 2 تا 3 عدد از این میوه را میل کنند.
در ضمن، آلو از میوه هایی است که شدت یبوست را کاهش می دهد و کسانی که مکرر دچار این مشکل گوارشی می شوند، بهتر است بیشتر آلو بخورند.
 
هلو و یبوست
 
خوردن یک هلوی متوسط، 8درصد از نیاز روزانه به فیبر را تامین می کند و دریافت آن بهبود دهنده یبوست است. این مقدار فیبر، سطح کلسترول خون را پایین می آورد و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را نیز کم می کند.
این میوه از منابع ویتامین C نیز محسوب می شود و به همین دلیل توصیه می شود افرادی که به بیماری های لثه مبتلا هستند، آن را در برنامه غذایی روزانه شان بگنجانند.
جالب است بدانید با خوردن یک هلوی متوسط 34میلی گرم از نیاز روزانه به این ویتامین تامین می شود.
 
انبه و فشارخون
خوردن یک انبه کامل که حدود 650گرم وزن دارد، می تواند 33درصد از نیاز روزانه به پتاسیم را تامین کند، به همین دلیل خوردن این میوه به فشارخونی ها توصیه می شود.
در ضمن، انبه از منابع بتاکاروتن است که یکی از آنتی اکسیدان های قوی است و از بروز کم خونی و فقر آهن پیشگیری می کند.
بررسی ها نشان داده خوردن این میوه به دلیل داشتن بتاکاروتن فراوان و به خصوص ترکیبی به نام کریپتوگزانتین، ریسک ابتلا به سرطان رحم را هم پایین می آورد.
انجیر و پوکی استخوان
انجیر از میوه های کلسیم دار است. به طوری که با خوردن 3عدد از آن، 21درصد از نیاز بدن به این ماده معدنی تامین می شود.
انجیر فیبر فراوانی نیز دارد به این دلیل کسانی که از یبوست رنج می برند، بهتر است آن را در برنامه غذایی شان بگنجانند.
آهن نیز از دیگر موادی است که با خوردن انجیر به بدن می رسد از اینرو، انجیر گزینه ای مناسب برای کسانی است که خطر کمبود کلسیم و آهن در آن ها بالاست مانند گیاهخواران و سالمندانی که در معرض پوکی استخوان هستند.

ارسال شده در 20 مرداد 1395 توسط writer.m با موضوع خواص میوه و سبزیجات

پیشنهاد سردبیر

  • اصول تغذیه ای مهم برای کنترل دیابت
  • راضی نیستم سینه‌زنم «قلیانی» باشد
  • آنفولانزا نوع A را جدی بگیرید
  • اهمیت بالای انجام غربالگری نوزادان
  • دارو های جنون جوانی
  • دانسته هایی درباره هورمون رشد یا سوماتروپین (HGH )
  • موارد مهم در مورد ماهی سفره هفت سین
  • خبر درگذشت دکتر زرین جویی
  • هوای موهایتان را داشته باشید
  • علت و علائم تحریک پذیری روده چیست؟
  • داروهای ضد افسردگی ؛، عوارض جانبی، تداخلات دارویی …
  • خارش و ناراحتی در گوش گربه
  • فایده های مختلف نوشیدن آب
  • داشتن اندام ایده آل پس از بچه دارشدن
  • خوابی دلچسب با رعایت این موارد
  • محبوبترین ها

  • ترفندهای جانبی و سرعت بخش به کم کردن وزن
  • صبح که از خواب پا میشم خسته ام،چیکار کنم؟
  • جذب ویتامین D با این خانه قابل حمل
  • در مورد دوران نامزدی بیشتر بدانید
  • نکاتی در خصوص غذاهای نذری
  • پیشگیری از بلوغ زودرس با این آمپول
  • خانم های راننده بخوانند‍
  • انواع بالش و استفاده از آن ها
  • اهمیت رعایت برخی موارد در مصاحبه شغلی
  • آسیب های شنیدن موسیقی در حین رانندگی
  • معجونی برای لاغر شدن
  • بهترین عیدی از لحاظ روانشناسی برای بچه ها
  • جانشین داروهای آرتروز
  • ریکاوری مغز و ذهن با نحوه خوابیدن
  • ظرف جالب با درب کنترلی هوشمند
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است