428567-forget

فراموشی دیر یا زود به سراغتان خواهد آمد این عارضه در اکثر افراد با سنین بالا مشاهده می شود اما با شدت و ضعف متفاوت،چگونه می توانیم مانع ایجاد این حالت در حافظه خود شویم چه راهکارهایی به ما در این زمینه کمک خواهند کرد

یکی از عوارض ترسناک افزایش سن، فراموشی است. خوشبختانه تحقیقات جدید نشان دادند روش‌های متعددی وجود دارد که از فراموشی جلوگیری یا روند پیشرفت آن را کند می‌کنند. برای آشنایی با برخی از این روش‌ها با ما همراه باشید. این روش‌ها را به عنوان یک سری تغییرات در سبک زندگی در نظر بگیرید که باعث می‌شوند حافظه شما برای سال‌های آینده، تقویت شود و بدین ترتیب از فراموشی پیشگیری کنید.
— ورزش کنید
یکی از روشهای پیشگیری از فراموشی ، ورزش کردن و فعالیت بدنی است. محققان اثبات کرده‌اند که فعالیت فیزیکی منظم نقش مهمی در حفظ سلامت مغز و تقویت حافظه ایفا می‌کند. تحقیقاتی که بر روی حیوانات انجام شده، نشان داده است که ورزش، موادی را که سلول‌های مغزی را تغذیه می‌کنند، افزایش می‌دهد و احتمالاً از بروز سکته مغزی جلوگیری می‌کند.
ورزش احتمال ابتلا به بیماری‌هایی که منجر به از دست دادن حافظه می‌شوند، مانند فشارخون بالا، کلسترول بالا، دیابت و سکته مغزی را کاهش می‌دهد. ورزش برای سلامت ریه مفید است. طبق یک گزارش، افراد مسنی که فعالیت‌های ذهنی قوی دارند، ریه‌های سالم و قدرتمندی نیز دارند.
در نتیجه سعی کنید در میان کارهای روزانه خود، ورزش کنید. طبق تحقیقات، نباید شدت ورزش زیاد باشد؛ اما بایستی به طور منظم ورزش کنید. پیاده‌روی در اطراف محله، ورزش در کلاس‌های ورزشی یا به همراه ویدئوهای مرتبط، شنا کردن یا دوچرخه‌سواری به طور منظم جزو فعالیت‌های فیزیکی مناسب محسوب می‌شوند و در پیشگیری از فراموشی مفید هستند.

 

سیگار نکشید
سیگار کشیدن احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند سکته مغزی، فشارخون بالا و افسردگی را افزایش می‌دهند. این بیماری‌ها منجر به از دست دادن حافظه می‌شوند.
سیگار کشیدن به شش‌ها آسیب می‌رساند و سلامت ریه با حافظه قوی در سنین بالاتر ارتباط دارد. سیگار کشیدن با مسدود کردن اکسیژن‌رسانی به مغز، رگ‌های خونی را تنگ کرده و باعث آسیب به سلول‌های عصبی می‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهند افراد غیرسیگاری نسبت به افراد سیگاری، بهتر نام‌ها و چهره‌ها را به خاطر می‌آورند. در نتیجه اگر می‌خواهید از فراموشی پیشگیری کنید، سیگار را ترک کنید.

 

کارها و فعالیت های جدید یاد بگیرید
طبق یک گزارش، سطح تحصیلات تنها خصوصیتی است که ارتباط نزدیکی با عملکرد قوی ذهن در افراد مسن دارد. برخی از متخصصین معتقدند شما می‌توانید از طریق تحصیلات پیشرفته، ذهنی قوی به دست آورید؛ زیرا تحصیلات به فعال بودن ذهن کمک می‌کند. با این حال، حتی یادگیری‌های کوچک مانند یادگیری یک سرگرمی جدید یا انجام بازی‌های محرک ذهن نیز در پیشگیری از فراموشی مؤثر هستند.

 

یادگیری‌های کوچک مانند یادگیری یک سرگرمی جدید در پیشگیری از فراموشی مؤثر است

 

تغذیه مناسبی داشته باشید
داشتن یک رژیم غذایی مناسب که سرشار از مواد مغذی است، یک عامل مهم در حفظ سلامت مغز و راهی برای پیشگیری از فراموشی است. مصرف انواع میوه، سبزی و چربی‌های سالم به‌دست‌آمده از غلات سبوس‌دار، ماهی و مغز میوه در پیشگیری از بیماری‌های مختلف و حفظ سلامت مغز مؤثر است.
همچنین برخورداری از وزن متعادل حائز اهمیت است. این امر باعث کاهش احتمال ابتلا به دیابت و فشارخون بالا می‌شود که هر دو بیماری به حافظه آسیب می‌رسانند.

 

در ساعت مناسب به رختخواب بروید
تحقیقات نشان می‌دهند ۶ الی ۸ ساعت خواب شبانه برای تقویت حافظه و سلامت عمومی بدن مناسب است. از نظر سلامت حافظه، کیفیت خواب نسبت به میزان خواب مهم‌تر است.

 

برای بهبود عادت‌های خواب خود، نکات زیر را رعایت کنید :
– چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب، ورزش نکنید.
-در اواخر روز از مواد غذایی کافئین‌دار استفاده نکنید.
– در طول روز چرت نزنید.

 

هرگز برای کاهش سرعت از دست دادن حافظه یا پیشگیری از آن، خیلی زود یا خیلی دیر نیست. به جای این که از دست دادن حافظه و فراموشی را به عنوان بخش اجتناب‌ناپذیر افزایش سن ببینید، از اقدامات پیشگیرانه، راهبردها و عادت‌های سالمی که در بالا گفته شد، استفاده کنید. تمام این عادت‌ها ارتباط مستقیمی با یک سبک زندگی سالم و خوب دارند. با انجام این اقدامات حافظه خود را تقویت کرده و از فراموشی در سال‌های آینده پیشگیری کنید.

 

ارسال شده در 21 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع سلامت سالمندان

پیشنهاد سردبیر

  • گرفتگی و درد عضله های بدن، بعد از ورزش
  • آزمایش ساده برای مشاهده مضرات موبایل
  • روان خود را از هرگونه تنش رها کنید
  • همه چیز درمورد یک تغذیه سالم برای کودکان
  • اهمیت پرداخت بدهی ها در زندگی
  • برای خوردن تخم مرغ این نکات را در نظر بگیرید
  • نبود علاقه به ازدواج و تشکیل خانواده در جوانان امروزی
  • درنای «امید» نا امید بازگشت
  • پیروی از قانونی جدید برای لاغری
  • با این روش ها لک های صورت را از بین ببرید
  • انتخاب شدن برای استخدام
  • بهترین سن برای شروع یادگیری بچه
  • مصرف مداوم قرص‌هاي مسكن به كليه‌ها آسب مي‌رساند
  • اگر شکمتان بر آمده است براحتی آن را در منزل درمان کنید
  • اهمیت وجود ایربگ در خودرو
  • محبوبترین ها

  • سردرد در هنگام صبح
  • از عوامل ایجاد کننده غبغب تا راههای درمانی برای آن
  • بهبود مشکلات حافظه با کشفی جدید
  • رسیدگی همزمان به امور منزل و محل کار
  • رایج ترین و بهترین شیوه های درمانی در منزل
  • مردان خوش پوش در پاییز
  • 4 مورد که ارتباط رنگ مو را با سلامت شما بیان می کند
  • سودایی بودن مزاج و رعایت این نکات
  • انواع گروه خونی و رژیم های غذایی مربوط به آن ها
  • کمک به افزایش طول عمر با کنار گذاشتن این روش ها
  • تنفس برای حمله های ناگهانی
  • بررسی کیفیت آبمیوه های موجود در بازار
  • میزکار جدید شبیه صندلی دندانپزشکان
  • مراقب حوله حمام خود باشید
  • اعتیاد به این ماده خوراکی پرطرفدار
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است