sk277_2_001i

 

 

وقتی می خواهید رژیم بگیرید ، سلامت و استاندارد آن برایتان باید حائز اهمیت باشد تا مشکلی برایتان به وجود نیاورد جایگاه ویتامین ها و موادمعدنی ،نوشیدن آب ،مصرف چربی و… در این رژیم ها چگونه است خصوصیات منحصر به فرد این رژیم ها چگونه اند.

یک رژیم غذایی متعادل، می بایست تمام مواد حیاتی را دارا باشد، تا بدن را سالم نگه دارد. در هر لحظه، بدن ما نیاز به فرآیندهای پیچیده زیستی مورد نیازش دارد تا شما را زنده نگه دارد. تمامی این فرایندها، بستگی به غذایی دارند که می خورید. بطور کلی، نوع غذایی که می خورید، بر روی سلامت شما تأثیر دارد. رژیم غذایی شما بر روی پوست، وضعیت سلامت و عملکرد اندام های شما تاثیر می گذارد.

ویژگیهایی رژیم غذایی متناسب

ولی چه عواملی یک رژیم متعادل را درست می کند؟ در اینجا، تمامی شاخصهایی را که به یک رژیم متعادل مربوط می شوند ، برای شما فهرست کرده ایم:

جایگاه پروتئین در رژیم غذایی متعادل

پروتئین، آمینواسید بدن را تأمین می کند. آمینواسید، مصالح اصلی سلامتی بدن است. این مواد مغذی، به رشد ، ترمیم و حفظ سلول کمک می کنند. بدون پروتئین ، سلول از بین می رود. منابع پروتئین، به یک میزان نیستند. بعضی ها غنی از چربی اشباع شده هستند که می توانند عامل بیماریهای قلبی – عروقی شوند. برای نگه داری تعادل رژیم غذایی، منابعی همانند ماهی، ماکیان، حبوبات، لبنیات کم چرب و مقدار کم گوشت قرمز را انتخاب کنید.

جایگاه کربوهیدرات در رژیم غذایی متعادل

برخلاف تصور عامه مردم، کربوهیدراتها برای سلامتی مضر نیستند. کربوهیدرات، انرژی را بسیار سریع به بدن می رساند. دو نوع کربوهیدرات داریم: ساده و مرکب. کربوهیدرات ساده در محصولات فرآوری شده و تصفیه شده از قبیل برنج سفید، پاستای سفید، نان سفید و پاستای شیرین پیدا می شود. شما باید از این کربوهیدراتها پرهیز کنید، زیرا بسرعت میزان قند خون شما را بالا می برند. نوسان در میزان گلوکز، باعث اختلال در قند خون می شود و میل شدید را به دنبال دارد.
کربوهیدرات مرکب، که به آرامی می سوزد، در حبوبات، سبزیجات، تمامی غلات و میوه ها پیدا می شود. این نوع، کربوهیدراتی است که شما باید مصرف کنید. غذاهای تصفیه نشده، باعث نوسان میزان قند خون نمی شوند و نهایتاً هم، احساس گرسنگی شدید به شما دست نمی دهد. این منابع کبربوهیدرات مرکب، سرشار از مواد مغذی حیاتی و آنتی اکسیدانها هستند.

جایگاه چربیها در رژیم غذایی متعادل

چربی بر می گردد به چربی محلول ویتامینهای A,D,E,K . چربیهای مفید ( اشباع نشده و اسید چرب امگا۳) ، کلسترول بد را در بدن کاهش می دهند. چربیهای ترانس و اشباع شده، چربیهای مضری هستند که عامل بیماریهای قلبی هستند. منابع غنی چربیهای سالم، روغن ماهی، آواکادو، آجیل و روغن زیتون هستند.

ویتامین و مواد معدنی در رژیم غذایی

ویتامین و مواد معدنی بر می گردد به ارگانیک و غیر ارگانیک بودن آنها. این مواد مغذی سازنده و حافظ یک بدن سالم هستند. ویتامینهای A,B,C,D,E به نگهداری سالم اندامها کمک می کنند. این مواد مغذی، سیستم ایمنی بدن را تأمین می کنند، به رشد مناسب کمک می کنند و تقویت کننده سلامت هستند. برای بهره مندی به رژیم غذایی متعادل و متناسب باید به تمام این موارد توجه کرد.

از سوی دیگر، مواد معدنی مانند کلسیم، سدیم، کلراید، پتاسیم، روی و فسفر به سلامت استخوان و دندان کمک می کنند، در بازسازی سلولهای جدید دخیل هستند و به اکسیژن رسانی اندامها، کمک می کنند.

نقش آب در رژیم غذایی متعادل

بی آبی، بسیار برای بدن خطرناک است. ۶۰ درصد بدن انسان را آب تشکیل می دهد. مایعات بدن شما، سموم را از بدن دفع می کنند، مواد مغذی را به سلولها می رسانند و اندام را روغن کاری می کنند. شما حداق به ۸ لیوان آب در روز نیاز دارید تا سلامت بمانید.

نقش فیبر رژیمی در رژیم غذایی متعادل

ما دو نوع فیبر رژیمی داریم: ” محلول و نامحلول” . فیبر محلول، میزان گلوکز را تنظیم و عملکرد روده را نیز بهینه می کند. این مواد مغذی به هضم کمک می کنند و خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهند. از سوی دیگر، فیبرهای نامحلول، به هضم کمک می کنند و موجب کاهش وزن می شوند. این مواد مغذی، اشتهای کاذب را از بین می برند و برای طولانی مدت، شما را سیر نگه می دارند.

 

ارسال شده در 21 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • روزهای مناسب برای برقرای رابطه جنسی برای زنان
  • فواید رقص تپ
  • تقویت ا فراد شیمی درمانی شده با ورزش
  • خطر مرگ بر اثر عوارض قلبی دیابت و تفاوت های جنسیتی
  • سندرم کشنده در نوزاد نارس
  • روابط زوجین در هنگامی که زن دچار افسردگی باشد
  • بد مزه بودن عرق اطفال و این عارضه
  • پیامدهای استفاده از لنزهای زیبایی
  • چگونه از کرم پودر، برای زیبایی بیشتر استفاده کنیم
  • ارتباط بین FBD مشکلات و اختلالات بهداشت روانی کودکان و نوجوانان
  • فواید و تاثیرات رژیم غذایی دش و تی سی ال
  • الگوی خواب یک شیرخوار
  • دلایل و درمان یبوست در کودکان
  • محبت خود را نثار کودکتان کنید!
  • تاثیرات دیابت به عصب پا
  • محبوبترین ها

  • سرکه سیب جهت تنظیم قند خون
  • سوال و جوابهایی درباره بیماری دیابت
  • تکنولوژی جدید آزمایش قندخون اختراع شد
  • مقایسه پمپ انسولین و تزریق روزانه انسولین
  • طول عمر بیماران دیابتی، دلیل افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری است
  • با یک تکنولوژی پوشیدنی نوروپاتی اتونومیک دیابتی زود تشخیص داده می شود
  • اصول تشخیص دیابت با توجه به علائم و نشانه ها
  • افزایش بیش از حد قند خون
  • آیا دیابتی ها می توانند لوبیا بخورند
  • آجیل از بین برنده دیابت نوع دو
  • زمینه سازی بدن برای دیابت گرفتن
  • با اولتراسوند زخم های دیابت بهبود می یاب
  • درمان دیابت و کروموزوم های باز سلولهای بنیادی
  • توصیه های مهم برای بیماران قندی
  • ترکیبی نوین برای معالجه نابینایی و دیابت
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است