213b6500abd91962aa5e3b4fecb99e86

 

چرا در هنگام جشن ها و شادی ها شیرینی میل می کنیم چرا پس از خوردن شیرینی جات احساس شادی به ما دست میدهد دلایل مهم برای این امر چیست چگونه بدن با مصرف شیرینی جات تحریک به شادمانی و سرزندگی می شود دلایل علمی در این باره را در ادامه مطلب برایتان آورده ایم

دلیلی وجود دارد برای این‌که برخی از ما هنگام ناراحتی به شدت میل به دسرهای شیرین و چسبناک داریم: سوزان باورمن، متخصص رسمی تغذیه، دستیار مدیر مرکز تغذیه‌ی انسانی دانشگاه کالیفرنیا، لس‌انجلس (UCLA) می‌گوید، ما شیرینی ها را دوست داریم زیرا آنها ریشه در مناسب‌های شاد دارند.

او ادامه می‌دهد، “این نوع هوس‌ها ناشی از الگوهایی هستند که مدت‌ها از به وجود آمدن‌شان می‌گذرد، مانند خاطراتی که از زمان بچگی داریم: ما با گرفتن کلوچه ساکت می‌شدیم یا بستنی را به عنوان جایزه دریافت می‌کردیم.”

مزه‌، بافت‌ و رایحه‌ای که این خاطرات مثبت شخصی به ذهن متبادر می‌کنند، همگی می‌توانند کاری کنند که خنده بر لب بیاوریم! این درمان‌های شیرین- به خصوص شکلات- بهترین محرک‌های شادی هستند.

جنبه‌ منفی این موضوع
غرق شدن در این هوس‌های خاطره‌انگیز می‌تواند نتیجه‌ی معکوس داشته باشد: پژوهشی از مدرسه‌ی پزشکی هاروارد نشان می‌دهد که خوردن خوراکی‌های دارای شاخص گلایسمی بالا که قند خون‌تان را ناگهان بالا می‌برند، در طول چند ساعت بعد می‌توانند باعث هوس‌های شدیدتری شوند، و این میل به خوردن، یک میل سطحی نیست!

محققان در دانشگاه ییل با اسکن‌های ام‌آر‌آی (MRI) ثابت کردند که مدارهای پاداشی که با نشان دادن تصاویر شیرموز در مغز زنان فعال شدند، همان مدارهایی بودند که در مغز افراد معتاد به مواد مخدر یا دارو دیده شد.

راه‌حل
باورمن می‌گوید، برای این‌کهبدون افتادن در دام این چرخه، میلی که به شیرینی دارید را ارضاء کنید، خوراکی‌های معطر دارای عطر و طعم قوی اما قند کم یا مواد غذایی دارای فیبر یا پروتئین بالا را انتخاب کنید، تا فرآیند هضم‌تان تا جایی که ممکن است کند ‌شود. مثلا یک کاسه توت‌فرنگیِ آغشته با دو تکه شکلات تلخ ذوب شده، یک فنجان ماست کم‌چرب همراه با یک قاشق غذاخوری عسل یا چای دارچین همراه با شیر کم‌چرب را امتحان کنید.

 

ارسال شده در 22 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • تشکر کودکان بهبود‌یافته محک از طبیبان
  • لوسیون جعفری سفید کننده پوست
  • آسیب به بدن با مد روز
  • سختی های بعد از زایمان قابل برگشت است
  • مهلک ترین آلرژی های دنیا
  • مشکلات پوستی و این نکات مهم
  • پیراشکی پنیری سرخ شده
  • چگونه لبوی خوش طعم و رنگی بپزیم
  • عکس های زیبا از میوه گلابی
  • فضانوردان و این لیوان ها
  • شیر پاستوریزه نشده چه زیانهایی دارد؟
  • نگران افزایش چربی در کبد خود باشید!
  • زمان مناسب چکاپ چه موقع است؟
  • دور ریختنی های آشپزخانه خود را به حداقل برسانید
  • برای تمرینات ورزشی در تابستان این 5 نکته را بدانید
  • محبوبترین ها

  • سوخت وساز بدن با ورزش چطوری افزایش میابد
  • تمرینات ورزشی مخصوص پس از ترک سیگار
  • چکارکنیم که بازوهای بزرگتری داشته باشیم
  • انعطاف پذیری ایستا
  • پیشنهادات ورزشی جالب برای بانوان ورزشکار
  • برای بدنسازان مبتدی برنامه تمرینی سه روزه
  • آموزش تصویری بدنسازی در ۶ هفته ( بخش 5)
  • منابع بی خطر دریافت پروتئین
  • سونا برای سلامتی چه فوایدی دارد؟
  • بروز مشکل برای بدن با این اشتباهات
  • تکنیکهایی برای بدست آوردن انرژی مجدد پس از ورزش
  • ورزش کردن و این چکاپ های مختلف
  • از نگاه گوستاو بادل سبزیجات و مواد غذایی گیاهی چقدر برای بدنساز مهم است؟
  • چکار کنیم که گرما عوارضی ایجاد نکند 3
  • آشنایی با علائم آسم ورزشی+اقدامات درمانی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است