brittle-nails

برای پیشگیری از بروز آسیب به ناخن هایتان توصیه ها و پیشنهادات جالبی داریم اگر تمایل دارید راهکارهای مراقبت بیشتر از ناخن و همچنین افزایش زیبایی و شفافیت آن را فرا بگیرید به این مطلب نگاهی بیندازید ،ناخن ها نقش زیادی در افزایش زیبایی دست ها و انگشتان دارند علل مهم شکستگی و رنگ پریدگی و پوسته پوسته شدن ناخن را در ادامه آورده ایم

رشد ناخن ها ، اغلب در سنین ده تا چهارده سالگی ست و از بیست سالگی به بعد ، بتدریج رشد آنها کمتر می‌شود و احتمال شکستن ناخن بالا میرود . به‌ طور متوسط ، ناخن ها روزی یک ‌دهم میلی‌متر رشد می‌کنند یعنی حدود سه میلی‌متر ، در یک ماه ! رشد ناخن‌های پا هم تقریباً یک‌ سوم ناخن‌های دست می باشد .
شکستن ناخن‌ خیلی رایج است و با بلندی آنها ارتباط مستقیم دارد و معمولا در بیست تا سی درصد افراد جامعه ، خصوصا خانم‌های چهل تا پنجاه ساله ، اتفاق می‌افتد .

دلایل و راه های جلوگیری از شکستن ناخن

مهمترین علت شکستن ناخن ها : گاهی به سبب خیس و خشک شدن دست ها با مواد قلیایی مثل شوینده هاست و یا ضربه های کوچک به ناخن ها در اثر برخورد با وسایل آشپزخانه ، که بسیار رخ می دهد .

همچنین زمینه های ارثی ، بیماری خشکی پوست ، کم خونی ، فقر آهن و کاهش روی در بدن ، که میتواند از علل شکستن ناخن ها باشد .

این روزها ، انجام دادن کارهای زیبایی روی ناخن مانند مانیکور کردن یا استفاده از ناخن های مصنوعی یا کاشت ناخن ، سبب شکنندگی ناخن ها می شود . همچنین استفاده زیاد از لاک ها و یا استون هم ، در کنار کاهش گردش خون در ناخن ها ، موجب شکستن آنها میشود .

باور اشتباه در مورد شکستن ناخن ها

بسیاری از بانوان ، حسرت داشتن ناخن‌هایی محکم را دارند و از انواع محصولات تجاری گرفته تا تقویت‌کننده هایی مثل روغن زیتون و آبلیمو را به ناخنهایشان می مالند تا ماده معدنی کلسیم را در ناخن ها حفظ کنند و از شکستن ناخن جلوگیری کنند !

نکته : باید دانست که تنها حدود یک درصد از حجم ناخن را کلسیم تشکیل می‌دهد که آن هم در سفتی و سختی ناخن ، هیچ‌گونه دخالتی ندارد بنابراین هیچ‌ وقت کمبود کلسیم باعث شکستن ناخن نمیشود.

راهکارهایی موثر در جلوگیری از شکستن ناخن ها

توصیه می کنیم برای اینکه ناخن هایی سالم داشته باشیم ، پیوسته ناخن های خود را کوتاه نگه داریم و اگر آنها را به صورت چهار گوش بچینیم ، شکنندگی آنها به مراتب کمتر می شود .

همواره ناخن و پوسته اطراف آن را بطور دائم چرب کنیم . همیشه در منزل و محل کار، کرم مرطوب کننده همراهمان باشد و سعی کنیم چند نوبت در روز ( خصوصا در هوای سرد و خشک ) ناخن ها را مرطوب نگه داریم .

نکته : تقریباً 10 تا 30 درصد از حجم ناخن های ما را آب تشکیل می دهد و اگر این مقدار آب کم شود شکستن ناخن ها بیشتر می شود . ( متخصصین نوشیدن 8 لیوان آب را در شبانه روز توصیه میکنند )

پرهیز از شوینده ها

آب و مواد شوینده ، با برداشتن چربی ناخن ها در طولانی مدت ، شکستن ناخن ها را موجب می شود . اگر دستان شما با آب و مواد شوینده خیلی تماس دارد بهتر است از دستکشی نخی که بر روی آن دستکش پلاستیکی پوشیده اید ، استفاده نمایید . ( استفاده از دستکش پلاستیکی یک لایه و ساده ، سبب عرق کردن دست شما و نرم شدن ناخن ها می شود که احتمال شکنندگی ناخن ها را بیشتر می کند )

نکته : تقریباً 5 درصد ناخن را ، چربی‌ تشکیل می‌دهد . اگر این میزان چربی کمتر از حد معین شود ، توانایی نگهداری آب ناخن کم شده و به همین نسبت ، شکستن ناخن بیشتر می‌شود .

البته در سنین یائسگی و بعد از آن ، بطور طبیعی چربی ناخن بانوان کمتر شده و از همین رو ، شکنندگی ناخن‌ها بیشتر است .

همانطور که گفتیم از عمده‌ترین عوامل انعطاف‌پذیری ناخن‌ها ، چربی و آب هستند و باید دقت کرد که هر چه انعطاف‌پذیری ناخن ها کمتر شود ، شکنندگی آنها بیشتر می‌شود و برای همین است که استفاده دائم از لاک‌ پاک‌کن‌ها سبب شکنندگی ناخن‌ها می‌شود زیرا در حین پاک کردن لاک ، چربی و آب ناخن نیز از سطح آن پاک می‌شود . ( استفاده دائم از لاک‌ ‌ها ، روزنه های روی سطح ناخن را مسدود می سازد و به روزنه های سطح ناخن اکسیژن نمی رسد )

رابطه مصرف پروتئین و شکستن ناخن ها

به گفته کارشناسان ، ناخن ها بیشتر از پروتئین ساخته شده اند . مواد غذایی پروتئینی که غنی از اسیدهای آمینه و ماده معدنی گوگرد هستند مانند ( گردو ، شیر و ماست ) باعث زیبا شدن ناخن ها میشوند .

کمبود پروتئین در بدن ما ، معمولا به صورت یک خط و نوار سفید رنگ ، در عرض ناخن دیده می شود . اگر تمایل دارید ناخن هایی جذاب داشته باشید لازم است روزانه به مقدار مناسبی پروتئین مصرف کنید .

نکته : خوب است بدانیم ماده ای که موجب سفتی و سختی ناخن ها می‌شود لایه شاخی کراتین است که دارای یک ماده گوگردی به نام سیستئین است. کراتین، عنصر اصلی مو و ناخن، از آمینو اسیدها به ویژه سیستئین تشکیل شده است .

کمبود آهن ، از دلایل دیگر شکستن ناخن ها

منابع حیوانی آهن عبارتند از : ماهی قزل آلا ، میگو ، گوشت بوقلمون ، اردک ، گاو ، مرغ و تخم مرغ .

منابع گیاهی آهن عبارتند از : لبنیات ٬ حبوبات ( عدس ، لوبیا ) سبوس و آجیل و سویا .

زمان مناسب برای گرفتن ناخن ها

ناخن های خود را همیشه بعد از حمام کردن بگیرید ، زیرا آسیب کمتری به آنها می رسد . بعد از حمام ، ناخن ها نمی شکنند زیرا نرم می باشند .

 

 

ارسال شده در 22 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع زیبایی, پوست, مو

پیشنهاد سردبیر

  • مصرف چای برای بیمارانی که مبتلا به نقرس هستند
  • توضیحاتی پیرامون بهتر کردن تغذیه
  • افزایش روحیه همسر
  • آشنایی با بهترین مواد مغذی که باید در مصرف روزانه از آن ها استفاده کنید
  • مشکلاتی که بر اثر شب کاری برای بدن ایجاد می شود
  • بهترین درمان برای کلسترول و فشار خون بالا
  • هایپوتریکوسیز (مژه های کم پشت)
  • پودینگ آدم و حوا
  • منشا برخی عطسه‌ های عجیب
  • زیاد کار کردن و این پیامدهای خطرناک
  • غصه می خورید یا افسرده اید
  • شایع ترین مشکلات مربوط به کیست در خانم های مجرد
  • نشانه های کمبود ویتامین را در بدن خود شناسایی کنیم
  • سویا و مصرف آن در بانوان یائسه
  • درمانی متفاوت برای سینوزیت
  • محبوبترین ها

  • تأثير مصرف كلسيم در غذاي روزانه، بيشتر از مكمل‌هاي دارويي است
  • افزايش بي رويه سوء مصرف « ترامادول » در بين جوانان ايراني
  • داروي سرطان “آيم كلون” مفيد است
  • پوكي استخوان با مصرف قرص‌هاي معده
  • “اكسي متازولين “موجود در اسپري‌هاي بيني خاصيت ضد التهابي دارد
  • ويتامين C از تاثير درماني داروهاي ضد سرطاني مي‌كاهد
  • هشدار در مورد داروهاي سرماخوردگي در كودكان
  • دارو ها و سلامتی
  • داروی PMS
  • خواص دارویی قرص ال آرژینین L Arginine راباهم مرور میکنیم
  • مبتلایان به سکته مغزی و استفاده از آسپیرین
  • درباره کوآنزیم Q10 بیشتر بدانید
  • استفاده از PH براي هدايت مسكن‌ها به محل درد
  • داروهاي ضد افسردگي به توان توليد مثلي مردان آسيب مي‌رساند
  • دلائل بی خوابی و روش های درمان آن
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است