همه چیز درباره کم خونی و فقر آهن

در اکثر بانوان به علت های مختلف مانند عادت ماهانه و … فقر آهن و کم خونی دیده میشود. فقر آهن در اثر کمبود آهن در تغذیه، دفع بیش از حد خون در بلند مدت مانند خونریزی گوارشی و یا سوء جذب آهن بروز می‌کند. اگر کم خونی خفیف باشد پزشک با قرص ها و تجویز مواد غذایی مختلف آن را رفع میکند. در ادامه به صورت پرسش و پاسخ زیر و بم این دو عارضه را برای شما تعریف کرده ایم. با ما همراه باشید.


به گزارش دکتر سلام به نقل از سلامانه احساس سستی، خستگی همیشگی هنگام فعالیت و یا احساس کسالت عمومی، سرگیجه‌های کاذب، ابتلای مکرر به بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، ناخن‌های قاشقی شکل، هرزه خواری، و سوزن سوزن شدن اندام از نشانه‌های کم خونی فقر آهن است.
آیا می‌توان از کم خونی فقر آهن جلوگیری کرد؟
این امکان وجود دارد. شما می‌توانید با افزایش مقدار آهن در رژیم غذایی از ابتلا به این نوع کم خونی جلوگیری کنید.
چگونه می‌توان مقدار آهن در رژیم غذایی را افزایش داد؟
خوردن غذاهای سرشار از آهن از جمله گوشت از راه‌های پیشنهادی است. خوردن گوشت بهتر است با سایر منابع آهن مانند سبزیجات خاص از جمله اسفناج باشد. مصرف قرص ویتامین ث یا غذاهای سرشار از این ویتامین مانند مرکبات و آب میوه‌ها در زمانی که غذاهای آهن دار یا قرص آهن مصرف می‌کنید، جذب آهن را افزایش می‌دهد. به یاد داشته باشید که برخی مواد غذایی از مله قهوه، چای، سفیده تخم مرغ، شیر، فیبر، و پروتئین سویا از جذب آهن جلوگیری می‌کنند. غذاهای سرشار از آهن عبارت‌اند از جگر، غذاهای دریایی، گوشت قرمز، میوه‌های خشک مانند زردآلو، آلو و کشمش، آجیل، لوبیا، سبزیجات برگ سبز مانند کلم بروکلی و اسفناج، غلات کامل و غذاهای غنی شده با آهن از جمله نان‌ها، غلات و حبوبات.
چگونه می‌توان از فقر آهن در دوران بارداری جلوگیری کرد؟
شما همیشه نمی‌توانید از این نوع کم خونی هنگام بارداری جلوگیری کنید اما خوردن غذاهای غنی از آهن می‌تواند کمک کننده باشد. پزشکان پیشنهاد می‌دهند که برای جلوگیری از کم خونی فقر آهن حین بارداری روزانه حداقل 27 میلی گرم آهم مصرف کنید.
چطور از کم خونی فقر آهن در فرزندم جلوگیری کنم؟
میزان آهن مورد نیاز روزانه در گروه سنی 7 تا 12 ماهه، 11 میلی گرم، در سنین 1 تا 3 سالگی 7 میلی گرم، 4 تا 8 سالگی 10 میلی گرم، 9 تا 13 سالگی 8 میلی گرم است، دختران در سن 14 تا 18 سالگی به 15 میلی گرم آهن روزانه و پسران در این رده سنی به 11 میلی گرم آهن نیاز دارند. اگر امکان تغذیه با شیر مادر وجود ندارد باید از شیرخشک های تقویت شده با آهن استفاده کرد، شیر گاو منبع خوبی از آهن برای کودک نیست و در اطفال کمتر از یک سال توصیه نمی‌شود.

ارسال شده در 23 مرداد 1395 توسط دکتر سلام با موضوع پرسش و پاسخ

پیشنهاد سردبیر

  • راهبردهایی برای زیبایی پوست دست و پا
  • سرگرم کردن سه تا پنج ساله ها
  • پیدایش اختلالات روانی با وجود سیگار
  • بهبود سریع تر با تنظیم خواب
  • نکات ورزشی مفید برای سالخوردگان
  • نحوه استفاده از میوه ها و سبزیجات برای کمک به مدیریت وزن شما
  • جانشین داروی درد قاعدگی
  • نقش مسواک در سلامت دهان و دندان
  • یکی بودن و اینهمه عوارض
  • اختلالات روحی در فصول سرد سال
  • سالاد ماست رژیمی
  • چگونه خط اخم را از بین ببریم؟
  • دستورالعملی برای سرد مزاجان
  • رابطه خوابیدن طولانی و خستگی
  • سویا و مصرف آن در بانوان یائسه
  • محبوبترین ها

  • ویتامین D را در فصل پاییز فراموش نکنید
  • وعده های غذایی درماه رمضان چگونه باید باشد
  • چربی سوزی از طریق تغذیه
  • توصیه های طب سنتی برای هضم کامل غذا
  • اختلال و التهابات مغزی با غذاهای فوری
  • استفاده از روغن و این ملاحظات
  • اهمیت انتخاب مواد غذایی مناسب برای صبحانه
  • فاکتور هایی که غذای خوب را از بد متمایز می کند
  • از لحاظ ارزش غذایی ماهی تن با ساردین چه تفاوتی دارد؟
  • کدو سبز مناسب برای کنترل اشتها
  • پنج غذای مشکل ساز در فصل تابستان
  • هورمون هایتان را با این خوراکی ها متعادل کنید-قسمت اول
  • شگفت انگیز ترین و جالب ترین حقایق راجع به زرده مرغ
  • انواع روغن و خصوصیت های روغن های گیاهی و حیوانی
  • برکارکرد ماهیچه ها رژیم غذایی پرچرب چه تاثیری دارد؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است