همه چیز درباره کم خونی و فقر آهن

در اکثر بانوان به علت های مختلف مانند عادت ماهانه و … فقر آهن و کم خونی دیده میشود. فقر آهن در اثر کمبود آهن در تغذیه، دفع بیش از حد خون در بلند مدت مانند خونریزی گوارشی و یا سوء جذب آهن بروز می‌کند. اگر کم خونی خفیف باشد پزشک با قرص ها و تجویز مواد غذایی مختلف آن را رفع میکند. در ادامه به صورت پرسش و پاسخ زیر و بم این دو عارضه را برای شما تعریف کرده ایم. با ما همراه باشید.


به گزارش دکتر سلام به نقل از سلامانه احساس سستی، خستگی همیشگی هنگام فعالیت و یا احساس کسالت عمومی، سرگیجه‌های کاذب، ابتلای مکرر به بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، ناخن‌های قاشقی شکل، هرزه خواری، و سوزن سوزن شدن اندام از نشانه‌های کم خونی فقر آهن است.
آیا می‌توان از کم خونی فقر آهن جلوگیری کرد؟
این امکان وجود دارد. شما می‌توانید با افزایش مقدار آهن در رژیم غذایی از ابتلا به این نوع کم خونی جلوگیری کنید.
چگونه می‌توان مقدار آهن در رژیم غذایی را افزایش داد؟
خوردن غذاهای سرشار از آهن از جمله گوشت از راه‌های پیشنهادی است. خوردن گوشت بهتر است با سایر منابع آهن مانند سبزیجات خاص از جمله اسفناج باشد. مصرف قرص ویتامین ث یا غذاهای سرشار از این ویتامین مانند مرکبات و آب میوه‌ها در زمانی که غذاهای آهن دار یا قرص آهن مصرف می‌کنید، جذب آهن را افزایش می‌دهد. به یاد داشته باشید که برخی مواد غذایی از مله قهوه، چای، سفیده تخم مرغ، شیر، فیبر، و پروتئین سویا از جذب آهن جلوگیری می‌کنند. غذاهای سرشار از آهن عبارت‌اند از جگر، غذاهای دریایی، گوشت قرمز، میوه‌های خشک مانند زردآلو، آلو و کشمش، آجیل، لوبیا، سبزیجات برگ سبز مانند کلم بروکلی و اسفناج، غلات کامل و غذاهای غنی شده با آهن از جمله نان‌ها، غلات و حبوبات.
چگونه می‌توان از فقر آهن در دوران بارداری جلوگیری کرد؟
شما همیشه نمی‌توانید از این نوع کم خونی هنگام بارداری جلوگیری کنید اما خوردن غذاهای غنی از آهن می‌تواند کمک کننده باشد. پزشکان پیشنهاد می‌دهند که برای جلوگیری از کم خونی فقر آهن حین بارداری روزانه حداقل 27 میلی گرم آهم مصرف کنید.
چطور از کم خونی فقر آهن در فرزندم جلوگیری کنم؟
میزان آهن مورد نیاز روزانه در گروه سنی 7 تا 12 ماهه، 11 میلی گرم، در سنین 1 تا 3 سالگی 7 میلی گرم، 4 تا 8 سالگی 10 میلی گرم، 9 تا 13 سالگی 8 میلی گرم است، دختران در سن 14 تا 18 سالگی به 15 میلی گرم آهن روزانه و پسران در این رده سنی به 11 میلی گرم آهن نیاز دارند. اگر امکان تغذیه با شیر مادر وجود ندارد باید از شیرخشک های تقویت شده با آهن استفاده کرد، شیر گاو منبع خوبی از آهن برای کودک نیست و در اطفال کمتر از یک سال توصیه نمی‌شود.

ارسال شده در 23 مرداد 1395 توسط writer.m با موضوع پرسش و پاسخ

پیشنهاد سردبیر

  • تاثیرات درمانی موثر آب جوش و عسل
  • ویتامین دی و عدم دریافت آن
  • دخترها بیشتر در معرض نارسایی اولیه میترال هستند
  • تمبر هندی و یک دنیا فایده
  • خورد و خوراک مبتلایان به اچ آی وی
  • ارتباط موم گوش با تغییرات درون بدن
  • پیتزای واقعی در تابه فقط در عرض 15 دقیقه
  • تاثیر ویروس زیکا بر مغز جنین
  • روش هایی برای داشتن فرزندی مودب
  • نوشیدن آب پس از مصرف شوری و شیرینی
  • فواید تقدیم احترام به دیگران
  • بحران بلوغ و این پیامدها
  • مراقبت از پوست در برابر آفتاب با این خوردنی ها
  • درمان خشکی زانوها در هنگام شب
  • اهمیت پس انداز در این ایام
  • محبوبترین ها

  • چگونه از فلج خواب رها شویم
  • آماده سازی ذهن و حافظه برای امتحان
  • دردهای مختلف و واکنش های آنان
  • کاغذ دیواری بهتر است یا رنگ
  • بی خوابی و این بلاها
  • با نقاشی آلزایمر نمیگیرید
  • تغییرات در حافظه امکان پذیر شد!
  • جبران کمبود آب بدن با این کارها
  • ماساژ دادن پا قبل از خوابیدن
  • چهار دیواری اختیاری!؟ صحیح یا غلط؟
  • تشدید کننده های سرگیجه را بشناسید
  • راهنمایی هایی برای حفظ امنیت در رانندگی
  • گزینش لباس با توجه به فرم بدن
  • هشدار جدی درباره مصرف دارو های گیاهی
  • کنترل و تثبیت وزن با برخی توصیه های مهم
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است