رژیم غذایی کامل رژیم غذایی سالم خوراکی های دارای مس اهمییت مس در رژیم

همه ی ما وقتی احساس میکنیم استخوان هایمان درد میکند شروع به مصرف کلسیوم میکنیم یا قطعا در دوران سرماخوردگی از ویتامین c استفاده میکنیم و برای این حمام آفتاب میگیریم که ویتامین D بدنمان تکمیل شود. به نظرتان بدن طبیعی انسان ها به دیگر مواد معدنی نیاز ندارد؟ معلوم است که مواد معدنی ای مانند مس باید باشد و وجودش در رژیم غذایی باید رعایت شود. میپرسید چرا؟ با ما همراه باشید تا پرده از این راز برداریم.

یک ماده معدنی پر توان

مس فوق العاده مهم است. این ماده معدنی نقشی حیاتی در مبارزه با التهاب مزمن، تشکیل سلول های قرمز خونی و افزایش ایمنی ایفا می کند. مس همچنین برای تشکیل میلین که برای عصب ها مانند عایق است و از درست کار کردنشان اطمینان حاصل می کند نیز ضروری است. مس در سوخت و ساز کلسترول و گلوکز نیز نقش ایفا می کند. تحقیقات جدید دانشگاه کالیفرنیا نشان داده که این فلز یکی از موارد کلیدی برای سوزاندن چربی است.

تحقیقات علمی در گذشته زیاد به موضوع مس نپرداخته بود، اما حالا اوضاع تغییر کرده است. همینطور که محققان بیشتر به مزایای این ماده معدنی پی می برند و نقش آن در بدن بیشتر مشخص می شود، به این نتیجه خواهیم رسید که مس نیز مانند ویتامین D بسیار قدرتمند است.

چه مقدار مس کافی است؟

یکی از دلایلی که مس نادیده گرفته شده این است که به سختی اندازه گیری می شود. این کار به یک آزمایش بسیار تخصصی و گران قیمت نیاز دارد که معمولا در مطب پزشکان پیدا نمی شود. با اینکه پی بردن به کمبود مس در بدن کاری دشوار است اما نشانه هایی وجود دارد که با دیدنشان باید به فکر بالا بردن مس در برنامه غذایی تان باشید.

نشانه های کمبود مس می تواند شبیه به کمبود آهن باشد مخصوصا در مورد احساس خستگی. درد مفاصل از نشانه های شایع اولیه است و کمبود مس برای مدت زمان طولانی می تواند به بروز مشکل پوکی استخوان نیز کمک کند. محققان هشدار داده اند افرادی که مشکل سوء جذب دارند – از جمله افرادی که بیماری سلیاک یا اسهال مزمن دارند – بیشتر در خطر جذب نکردن مس هستند.

رژیم غذایی کامل رژیم غذایی سالم خوراکی های دارای مس اهمییت مس در رژیم   رژیم غذایی کامل رژیم غذایی سالم خوراکی های دارای مس اهمییت مس در رژیم

بهترین منابع

 

خبر خوب این است که دریافت کافی مس کار چندان سختی نیست – استفاده از یک برنامه غذایی سالم و متعادل که مقدار زیادی سبزیجات داشته باشد می تواند مشکل کمبود را به سادگی حل کند. مس در بیشتر غذاهای گیاهی پیدا می شود. گیاهانی که برگ های سبز تیره رنگ دارند مانند اسفناج و کلم انتخاب های مناسبی هستند. آجیل ها (مخصوصا بادام هندی)، دانه ها، غلات کامل و قارچ ها نیز حاوی مس هستند.

یکی از منابع غنی مس جگر است – مس را معمولا در جگر هر حیوانی می توان یافت. شاید همه از جگر خوششان نیاید اما اگر به این غذا علاقه داشتید و به سادگی در دسترستان بود، راهی ساده برای تامین مس بدنتان پیدا کرده اید.

مقدار مس مجازی که روزانه اجازه دارید استفاده کنید 0.9 میلی گرم است. 28 گرم جگر گاو تقریبا دو برابر این مقدار حاوی مس است، 28 گرم بادام هندی حدود 0.6 میلی گرم مس دارد و یک فنجان کلم پخته نیز حاوی 0.2 میلی گرم از این ماده معدنی است.

برای شام جگر ندارید؟ می توان با مصرف غذاهای حاوی مس در طول روز این نیاز را برآورده کنید. برای مثال می توانید با استفاده از این برنامه مقدار مس مورد نیاز روزانه خود را دریافت کنید:

صبحانه: سه چهارم فنجان غلات سبوس دار صبحانه ( 0.1 میلی گرم )، یک فنجان توت فرنگی ( 0.07 میلی گرم )، شیر کم چرب یا جایگزین شیر.

ناهار: سوپ عدس به همراه اسفناج ( 0.58 میلی گرم )، یک سوم فنجان هوموس ( 0.5 میلی گرم )، 28 گرم کراکر سبوس دار
( 0.1 میلی گرم ) پرتقال ( 0.06 میلی گرم )

شام: ماهی کبابی به همراه یک دوم فنجان قارچ ( 0.18 میلی گرم )، یک فنجان مارچوبه ( 0.3 میلی گرم )، یک دوم فنجان برنج قهوه ای ( 0.1 میلی گرم )، سالاد به همراه دو فنجان کاهو ( 0.05 میلی گرم )

مقدار زیادی از چیزهای خوب

همین که متوجه شدید مس چقدر برای سلامتتان حیاتی است، شاید وسوسه شوید که مکمل آن را تهیه کنید. مقدار مسی که توصیه می شود در روز استفاده کنید 10 میلی گرم است و اگر بیش از این مقدار مس وارد بدن خود کنید، بدن میزان مسی که بی استفاده است را در کبد جمع می کند. ممکن است در دهان مزه فلز حس کنید، بالا بیاورید و یا حتی دچار سیروز کبدی شوید. اما این هشدار فقط در مورد مکمل ها صادق است، غیر ممکن است با خوردن غذاهای غنی از مس، دوز سمی دریافت کنید.

 

5 1000
ارسال شده در 23 مرداد 1395 توسط با موضوع تغذیه | 478 بازدید

پیشنهاد سردبیر

  • آیا دلیل تند شدن ریتم تنفس هنگام ترس را می دانید
  • چگونه می توانیم طول عمر خود را افزایش دهیم
  • تجربه لاغری با موز
  • راه حل های رفع استرس در زمینه شغلی
  • چگونه با فرزند خود روابطی دوستانه داشته باشیم
  • افزایش آمار عصبی شدن افراد
  • چگونه برنج مرغوب را از نوع غیر مرغوب تشخیص دهیم؟
  • آموزش تصویری خوش فرم کردن بازوها با ورزش
  • محبوبترین ها

  • بهترین روش ها برای سوختن کالری در پیاده روی
  • 5 روش برای افزایش کارایی ورزش
  • با دویدن از بروز بیماری های زانو جلوگیری کنید
  • در بدنسازی این تمرینات کششی از یاد رفته است
  • میله هالتر المپیکی با میله هالتر ضخیم چه فرقهایی دارد؟
  • از زبان آرنولد سیستم حرکتی نگاتیو را یاد بگیرید
  • برای خانمها چه حرکات ورزشی ممنوع است
  • ورزش کردن در دوران قاعدگی
  • رپورتاژ

  • سالن زیبایی و عروس مریم رئوف
  • چگونه دندانهای سالمتر و قوی‌تر داشته باشیم؟
  • خداوند متعال مو را برای زیبایی بندگانش قرار داده است
  • درمانی بدون درد در نهایت آرامش با یک دندانپزشک حرفه ای
  • بهترین راه حل برای افراد پرمشغله جهت تناسب اندام
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    نخ دندان ارکید
    دکتر هومن عشقی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما