bones430x300
برای مقابله با پوکی استخوان از برخی راه حل های موثر می توانید کمک بگیرید تا بتوانید مانع این عارضه شوید پیشگیری از پوک شدن استخوان ها بهترین راه حل برای مراقبت از آن  هاست می توانید با دریافت املاح و موادمعدنی موثر مانع ایجاد اختلال در استخوان هایتان شوید

پوکی استخوان آنقدر سخت است که برخی حتی توانایی تکان خوردن هم ندارند. به مانند هر بیماری و مشکل دیگری، برای آن‌که از دست این مشکل نیز به دور باشید، بهتر است از همین حالا پیشگیری را آغاز کنید.

 پوکی استخوان یکی از مشکلاتی است که ۸ میلیون نفر در دنیا به آن دچار هستند و هر روز را با سختی به شب می‌رسانند. این بیماری آنقدر سخت است که برخی حتی توانایی تکان خوردن هم ندارند. به مانند هر بیماری و مشکل دیگری، برای آن‌که از دست این مشکل نیز به دور باشید، بهتر است از همین حالا پیشگیری را آغاز کنید.

افسردگی را دریابید

محققان به ارتباطی بین افسردگی و کاهش تراکم استخوان دست یافتند. به عنوان نمونه، تراکم توده استخوانی در خانم‌هایی با تاریخچه افسردگی ماژور، کمتر و سطوح هورمون کورتیزول که با از دست دادن استخوان مرتبط است، در آن‌ها بیشتر است. اگر شما در حال حاضر از نظر افسردگی تحت معالجه هستید، از پزشک خود در خصوص نیاز به انجام تست BMD سوال کنید.

وزن سالم داشته باشید

وزن پایین‌تر از ۵/۵۷ کیلوگرم یا داشتن توده بدنی زیر ۲۱، عامل خطرساز برای پوکی استخوان محسوب می‌شود. از دست دادن وزن در دوران یائسگی، احتمال کاهش توده استخوان را افزایش می‌دهد. از مصرف غذاهایی که از نظر کالری در حد بسیار پایینی هستند یا از غذاهایی که فاقد همه گروه‌های غذایی است، اجتناب کنید.

ورزش کنید

دست کم به مدت ۳۰ دقیقه از فعالیت‌های ورزشی قوی‌کننده استخوان در اکثر روزها بهره‌مند شوید. این فعالیت‌ها شامل ورزش‌های تحمل وزن، همانند دویدن یا پیاده‌روی سریع و ورزش‌های استقامتی هستند.

ویتامین D

خورشید، منبعی که همیشه صبح‌ها برای سلامت بخشیدن به جان ما از پشت کوه‌ها سر بلند می‌کند را هیچ‌وقت دست کم نگیرید، چرا که می‌تواند اولین راه داروی پوکی استخوان باشد. پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که افراد بین ۱ تا ۱۰۰ سال نیاز دارند تا روزانه حداقل ۲۰ دقیقه در معرض خورشید باشند. ویتامین D که از این چشمه نور ساطع می‌شود، برای استخوان‌ها حکم دارو را دارد.

پروتئین

گوشت قرمز و ماهی و لوبیا را هیچ‌وقت فراموش نکنید، چرا که بخش اعظم قوای بدن از همین چند خوراکی ساده گرفته می‌شود و باید همیشه آن را در سبد خوراکی خود قرار دهید. این خوراکی‌های خوشمزه، حاوی میزان زیادی پروتئین هستند که از جمله مهم‌ترین عناصر ساخت استخوان‌های فولادی‌اند. ۷۷ گرم پروتئین به صورت روزانه، همیشه توسط پزشکان توصیه شده است.

کلسیم

مهم‌ترین عنصری که برای یک استخوان فولادی باید در نظر داشته باشید، کلسیم است که می‌تواند یک استخوان تو خالی را به محکمی آهن کند. کلسیم را از لبنیات و از طریق شیر و ماست، وارد بدنتان کنید تا دیگر هیچ‌گاه دچار پوکی استخوان نشوید. روزانه حداقل هزار میلی‌گرم کلسیم برای بدن نیاز است.

چگالی

در صورتی که استخوان‌دردهای زیادی می‌گیرد و احتمال آن را می‌دهید که بلایی سر خودتان آورده‌اید، حتما به پزشک مراجعه کنید. گرفتن آزمایش DXA برای به‌دست‌آوردن میزان چگالی استخوان‌ها برای افرادی که استخوان درد دارند لازم است. پزشکان از روی این آزمایش می‌توانند میزان سلامت استخوان‌ها را تشخیص دهند.

پیشینه

برخی مواقع، مشکلاتی که برای استخوان‌ها به وجود می‌آید، ریشه در پیشینه افراد دارد. برای مثال، اولین نکته‌ای که ممکن است هر فردی را به خود دچار کند، سابقه پوکی استخوان در فامیل است.

مشرق

ارسال شده در 24 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع بیماری ها

پیشنهاد سردبیر

  • تشخیص اوتیسم از روی چشم
  • روغن زیتون همراه با پومیس
  • رکورد شکستن این پسر در دندان کشیدن
  • پرده برداری از جدیدترین ربات شرکت سونی
  • مضرات زیاده روی در مصرف خرما
  • اسنک موسمی سالم: دستور غذایی اسنک سویا و نخود سبز
  • قبل از مسابقه ی ورزشی چه بخوریم؟
  • جعبه قرمز نوروزی
  • لاغر شدن با طب سنتی
  • ذرت گریل شده با روغن زیتون را بیاموزید
  • نیاز خردسالان به نوازش
  • مصرف داروهای استاتین خطر توسعه جنون پیری را کاهش می دهد
  • نکاتی برای کسانی که میخواهد رهبر خوبی باشند
  • اطفالی که از پزشک می هراسند
  • عکس هایی از تره و خواص این گیاه
  • محبوبترین ها

  • خاصیت های اعجاب آور انگور
  • ماسک مو با پوست سیب زمینی
  • گریپ‌ فروت میوه ای پر خاصیت
  • پوست پرتقال و موز را دور نریزید
  • بهترین میوه از نظر متخصصین تغذیه برای اطفال
  • برای زیبایی و سلامتی چه آب میوه هایی خوبست
  • ۵ مزیت خوردن پوست میوه‌ها
  • لیستی از انواع میوه های قند دار و مقایسه آنها
  • سبزیجات ترش مزه و کاهش وزن
  • استفاده از عناب در این زمینه های درمانی
  • با جعفری تر و تازه بمانید
  • بعضی از خاصیت های گریپ فروت
  • پوست پیاز و یک دنیا خاصیت
  • خوردن پوست میوه و تاثیرات آن روی پوست بدن
  • با فلفل از سرماخوردگی در امان بمانید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است