blood-pressure-100920-02
درمان های مختلف برای کنترل سطح فشار خون چگونه اند چه راهکارهایی برای پیشگیری از پایین آمدن فشار خون به ما کمک می کنند وقتی فشارخون بیش از اندازه معمول پایین بیاید چه حالاتی در افراد بروز خواهد داد ؟

به گفته محققان، رژیم غذایی DASH نه تنها می تواند فشارخون را کاهش دهد بلکه ریسک ابتلا به بیماری کلیوی را نیز کاهش می دهد.
یافته های محققان دانشکده سلامت عمومی دانشگاه جان هاپکینز مریلند نشان می دهد رژیم غذایی مملو از مغزیجات آجیلی و حبوبات، لبنیات کم چرب، غلات کامل حاوی سبوس، میوه ها و سبزیجات و حاوی میزان کم گوشت قرمز و فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین شده با قند و سدیم نه تنها موجب کاهش فشارخون می شود، بلکه ریسک ابتلا به بیماری مزمن کلیه را هم کاهش می دهد.
این رژیم که به رژیم غذایی DASH (شیوه های رژیمی توقف فشارخون بالا) معروف است، در ابتدا برای کاهش فشارخون طراحی شده بود.
کیسی ربولز، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «این رژیم غذایی علاوه بر فواید مختلف برای سلامت، می تواند به کاهش ریسک ابتلا به بیماری کلیه هم کمک کند.»
در این مطالعه، محققان گزارشات بدست آمده از مطالعه ARIC(ریسک تصلب شریان در جوامع) را بررسی کردند. این مطالعه از سال ۱۹۸۷ با پیگیری وضعیت گروهی متشکل از ۱۵,۷۹۲ فرد میانسال از ایالت های مریلند، کارولینای شمالی، مینه سوتا و می سی سی پی به مدت بیش از ۲۰ سال آغاز شد.
محققان دریافتند شرکت کنندگان دارای پایین ترین نمره در رژیم غذایی DASH (کسانی که کمتر مواد غذایی نظیر میوه، سبزیجات و مغزیجات و بیشتر گوشت قرمز و نمک مصرف می کردند) در مقایسه با افراد دارای بالاترین نمره در رژیم غذایی DASH، ۱۶ درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کلیوی قرار داشتند.
افرادی که بالاترین میزان مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده را داشتند ۲۲ درصد بیشتر از افراد با کمترین میزان مصرف این مواد خوراکی در معرض ریسک ابتلا به بیماری مزمن کلیه قرار داشتند.
افرادی که بالاترین مصرف مغزیجات آجیلی و بنشن و حبوبات را داشتند ۹ درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری کلیه بودند.
به گفته ربولز، دلیل تاثیر رژیم غذایی DASH بر حفظ سلامت کلیه ها، به خاطر کاهش فشار خون است. فشارخون بالا از شرایط مرتبط با بیماری کلیه است.

ارسال شده در 25 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • آسیب های حسادت در محیط کاری
  • به هنگام مریض شدن بدانید چه می خورید
  • پزشكان ايراني 5/1 برابر ميانگين جهاني دارو تجويز مي كنند
  • طلاق ها بر چند نوعند؟
  • سردرد های مهلک
  • یک دنیا عارضه برای تن ماهی
  • آیا ماساژ برای پوست خشک خوب است؟
  • روش های خوراکی کمک کننده برای حفظ شیر مادر
  • کمبود ویتامین بدن، منجر به میگرن میشود!
  • بیماری دیابت را با این غذاها تشدید نکنید
  • طرز تهیه هینگل
  • آموزش تهیه سینه مرغ شکم پر سوخاری
  • شیوه درست کردن چای پوست انار
  • هشدار بدن با کرختی دست و پا
  • رضایت از زندگی با مادیات!
  • محبوبترین ها

  • درگیری خانم ها با سردرد میگرنی
  • فواید درمانی کم کردن وزن
  • در باغچه خانه چگونه گل آلوئه ورا پرورش دهیم؟
  • کالری سوزی با کارهای منزل
  • ترفندهایی برای کاهش وزن بهتر و سریع تر
  • خطر نابودی دریاچه خزر
  • خوابیدن و کم شدن سایز
  • هشدار جدی درباره مصرف دارو های گیاهی
  • بی حوصله ها با بادام زمینی آشتی کنند
  • کج خلقی با مصرف برخی خوردنی ها
  • چگونگی برخورد با مارگزیدگی
  • ملزومات یک خواب راحت و خوب
  • با اشتهای آخر شب چگونه برخورد کنیم!
  • فرد مارگزیده و اقدامات اولیه برای آن
  • آقایان از سن 35 سالگی آزمایش کلسترول را شروع کنند
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است