اسید فولیک و اثرات آن بر سلامتی

قریب به اتفاق خانم هایی که به پزشک زنان مراجعت دارند، پزشک برای آن ها اسید فولیک تجویز میکند. آیا دلیل این همه پافشاری پزشکان بر اسیدفولیک را میدانید؟ اسید فولیک نوعی ویتامین است که بر رشد منظم سلولی تأثیر فوق العاده ای دارد. مصرف مواد غذایی دارای اسید فولیک به علاوه مصرف داروی آن برای خانم های باردار ضروریست. در ادامه با ما همراه باشید تا به طور کامل با اسید فولیک آشنا شوید.

اسید فولیک چیست؟

اسید فولیک یک نوع ویتامین B است که به رشد منظم سلولی و بازسازی آن کمک می‌کند، و به ویژه در هفته‌های اول رشد جنین، وجود آن بسیار حیاتی است. مصرف اسید فولیک کمک می‌کند که این اطمینان را داشته باشیم که شکل‌گیری مغز و نخاع به شکل مناسبی انجام می‌شود. بدون فولیک اسید، احتمال سقط‌جنین بیشتر است، و احتمال ۱ در ۱۰۰۰ وجود دارد که کودک مبتلا به اختلال لوله عصبی (NTD) شود.فولیک اسید، یک ویتامین محلول در آب است، در نتیجه بدن به طور طبیعی مقادیر اضافی آن که در سیستم وجود دارد را خارج خواهد کرد، و به همین دلیل مصرف بیش از حد آن، خطر کمتری نسبت به مصرف مثلاً ویتامین آ دارد.

 

نقص لوله عصبی چیست؟

نقص لوله عصبی، می‌تواند خود را به شکل یک سری وضعیت‌های مختلف در هنگام تولد ، از جمله اسپینا بیفیدا و آنانسفالی نشان دهد. اسپینا بیفیدا، که تقریباً به معنی “ستون فقرات باز” است، در شدیدترین موارد خود می‌تواند منجر به فلج پا، و همچنین مشکلات کنترل مثانه و روده شود. آنانسفالی یک بیماری کشنده است که به علت توسعه‌نیافتگی مغز و جمجمه اتفاق می‌افتد.

چگونه از بروز این بیماری در جنینمان جلوگیری کنیم؟

هر خانمی که قصد باردار شدن دارد، باید ۴۰۰ میکروگرم (۰٫۴ میلی‌گرم) اسیدفولیک در روز مصرف کند، خواه به صورت یک قرص ویتامین که ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید داشته باشد و خواه با استفاده از غذاهایی که با اسید فولیک غنی‌شده‌اند.هنگامی که شما باردار می‌شوید، مقدار مصرف اسید فولیک باید به حداقل ۶۰۰ میکروگرم در روز افزایش پیدا کند، با این حال دکتر شما ممکن است مقدار ۱۰۰۰میکروگرم را پیشنهاد بدهد تا از ابتلا جنینتان به این بیماری ها جلوگیری نماید.

منابع غذایی حاوی اسید فولیک

عدس، لوبیا، نخود، جگر ، بلغور، جو دوسر، مارچوبه، اسفناج، کاهو ، لوبیا ، کلم بروکلی، ذرت ، پاستا ، آب پرتقال و آوکادو.

 

ارسال شده در 25 مرداد 1395 توسط writer.m با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • استفاده از مکمل برای شیرخواران و نوزادان
  • ایجاد توده های سرطانی در بدن عوارض از بین بردن موهای زائد
  • سندروم افسردگی تعطیلات، از پیشگیری تا درمان
  • آسیب به کبد و مجاری صفراوی با این کارها
  • تشکیل زندگی با خانم بچه دار
  • فشار خون پایین چه درد سرهایی دارد؟
  • آشفتگی درخواب با این خوراکی ها
  • اثرات مفید نور خورشید روی اطفال
  • تاثیر برخی مواد خوراکی بر اخلاق
  • آلرژی غذایی – علائم، شایع و درمان
  • فواید تغذیه سالم در کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع2
  • پشت سر گذاشتن حاملگی با موفقیت
  • بهترین مواد خوراکی برای انواع سالادها
  • زیبایی ران ها با این روش ها
  • کاهش بزاق بزرگترین مشکل دوره سالمندی
  • محبوبترین ها

  • محصولات غذایی مفید برای دریافت کلسیم
  • دو شیوه موثر پیاز برای کاهش وزن
  • روغن مفید برای سالخوردگان
  • با برنج سیاه به جنگ سرطان بروید
  • با خواص باورنکردنی خیار آشنا شوید
  • چه بخوریم که از سندرم تخمدان پلی کیستیک پیشگیری کنیم؟
  • مراقب زولبیا بامیه های تقلبی باشید
  • کالری منفی در چه غذاهایی وجود دارد؟
  • تاثیر دمای زیاد بر سرطان زا شدن غذای گوشتی
  • روزانه 1 تخم مرغ بخورید،از بروز سکته پیشگیری کنید
  • پیامد های جانبی چای و نیکوتین و الکل
  • حفظ سلامت قلب در برابر سکته با این مواد خوراکی
  • همه چیز درمورد غذاهای خستگی آور
  • غلبه بر مصرف مواد غذایی ناسالم با روشی درست
  • فاکتور های یک آب خوب و بهداشتی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است