دکتر منوچهر شهسواری
دکتر منوچهر شهسواری
فوق‌تخصص فلوشیپ لیزر
دندانپزشکی زیبایی دکتر نظری
دندانپزشکی دکتر داوود سید نظری
جراح- دندانپزشک ترمیمی،زیبایی، ایمپلنتولوژیست
کلینیک مدیسا/ ساختمان پزشکان
کلینیک مدیسا
پیکرتراشی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر ترنگ آقا بیگی/ ساختمان پزشکان
دکتر ترنگ آقا بیگی
دندانپزشک
کلینیک دندان پزشکی دکتر مرضیه مظفری/ ساختمان پزشکان
دکتر مرضیه مظفری
دندان پزشک ( ونیر کامپوزیت، لمینیت سرامیکی، روکش های تمام سرامیکی و ...)
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
کلینیک امرو
کلینیک اُمرو
فوق‌تخصص کاشت مو و ابرو
نارمک/ساختمان پزشکان
دندانپزشکی نارمک
متخصص کامپوزیت زیبایی
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
گلدن رویال
گلدن رویال
پوست، لیزر و زیبایی
دکتر شاهین کریمیان
دکتر شاهین کریمیان
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
کلینیک امرو
کلینیک اُمرو
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و بینی
کلینیک ساج
کلینیک ساج
متخصص زنان و زایمان
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دکتر محسن حسن‌زاده
دکتر محسن حسن‌زاده
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک
کلینیک امرو
کلینیک اُمرو
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و بینی
کلینیک آلما/ ساختمان پزشکان
کلینیک دندان پزشکی آلما
کلینیک تخصصی دندان پزشکی
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر محسن حسن‌زاده
دکتر محسن حسن‌زاده
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
دندانپزشکی زیبایی دکتر نظری
دندانپزشکی دکتر داوود سید نظری
جراح- دندانپزشک ترمیمی،زیبایی، ایمپلنتولوژیست
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
کلینیک مدیسا/ ساختمان پزشکان
کلینیک مدیسا
پیکرتراشی
نارمک/ساختمان پزشکان
دندانپزشکی نارمک
متخصص کامپوزیت زیبایی
گلدن رویال
گلدن رویال
پوست، لیزر و زیبایی
دکتر شاهین کریمیان
دکتر شاهین کریمیان
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر ابوالفضل صالح‌راد
دکتر ابوالفضل صالح‌راد
متخصص گوش،حلق و بینی
دکتر منوچهر شهسواری
دکتر منوچهر شهسواری
فوق‌تخصص فلوشیپ لیزر
دکتر ترنگ آقا بیگی/ ساختمان پزشکان
دکتر ترنگ آقا بیگی
دندانپزشک
کلینیک ساج
کلینیک ساج
متخصص زنان و زایمان
کلینیک امرو
کلینیک اُمرو
فوق‌تخصص کاشت مو و ابرو
دکتر محمد سعیدی
دکتر محمد سعیدی
متخصص بیماریهای پوست ،مو ،زیبایی و لیزر درمانی
ایران نوین
کلینیک ایران نوین
کاشت مو
دکتر وحید عارفی ( ساختمان پزشکان)
دکتر وحید عارفی
جراح و متخصص بیماری‌های لثه(پریودانتیکس)
کلینیک جوان
کلینیک جوان
پوست، زیبایی و لیزر
کلینیک دندان پزشکی دکتر مرضیه مظفری/ ساختمان پزشکان
دکتر مرضیه مظفری
دندان پزشک ( ونیر کامپوزیت، لمینیت سرامیکی، روکش های تمام سرامیکی و ...)

A happy senior couple relaxing together and enjoying a fresh salad

اگر در میانسالی به سر می برید بهتر است مراقب خورد و خوراک خود باشید پیری است و هزار درد و مرض،اگر شما به سلامتی تان اهمیت ندهید بیماری ها به سمت بدنتان هجوم خواهند آورد پس برای حفظ و مراقبت بیشتر از سلامت جسمی تان هم که شده اصول تغذیه سالم را در پیش بگیرید

پیری ، بیماری نیست ، فرایندی طبیعی است که درواقع بخشی از زیبایی و شعف زندگی به حساب می آید . تغییرات جسمی و روحی حاصل از کهولت سن ، حتمی نیست .

رژیم غذایی سالم و مقوی در این دوره از زندگی از اهمیت زیادی برخوردار است . تغذیه نامناسب و ناقص می تواند فرایند پیری را سرعت بخشد . تحقیقی که بر روی سالمندان انجام گرفته ، نشان می دهد که سلامتی به تغذیه خوب بستگی دارد و در افرادی که ویتامین و مواد معدنی کمتری دریافت می کنند ، میزان بیماری و مرگ و میر زودرس بیشتر است .

مطالعات نشان داده است که پیران ، ویتامین ها و مواد معدنی لازم را برای سلامتی خود دریافت نمی کنند . تهیه غذای مناسب برای سالمندان مشکل است. ضعف گوارش ، عدم درک طعم و بوی غذا و مشکلات دندان ها و لثه ها به گرفتاری ها می افزاید .

نشانه های سوء تغذیه در سالمندان کدامند ؟

بی اشتهایی ، کاهش حس بویایی و چشایی ، لاغری ، چاقی ، احساس درد در هنگام خوردن یا بلعیدن غذا ، زخم در لب ها ، زبان یا گلو ، استفراغ ، تغییرات عادات دفع ، خون در مدفوع ، اسهال ، بیماری پوستی که با درمان موضعی بهبود پیدا نکند ، خونریزی در پوست ، پوست به آسانی کبود می شود ، زخم به سادگی خوب نشود و طول بکشد ، تغییرات رنگ پوست ( زرد ، قهوه ای ، خاکستری ) ، حساسیت نسبت به نور ، ورم پاها ، ریزش مو ، شکنندگی ناخن ها ، عدم تنفس صحیح حتی در استراحت ، احساس سوزش در زانوها و پاها ، عدم تعادل ، افسردگی ، اختلال شعور ( حالت ذهنی که تماس بیمار با واقعیت خارج قطع شده و دچار سرگشتگی مغزی می شود )

چگونه در کهنسالی غذا بخوریم ؟

افراد نیازهای تغذیه ای متفاوتی دارند و برنامه غذایی هر شخص باید بر طبق نیازهای او تنظیم شود . در وهله اول ، غذا باید شامل میوه ها و سبزی ها باشد و نان سبوس دار و غلات مصرف کنیم . هر روز دو وعده گوشت بدون چربی ، مرغ ، ماهی یا لبنیات بدون چربی بخوریم و اگر کمتر از 1800 کالری در هر روز غذا مصرف می کنیم باید مقداری ویتامین و مواد معدنی به آن اضافه شود .

اگر دندان های مصنوعی دارید ، غذاهای الیاف دار را باید خُرد و لِه کرده و بعد مصرف کنید و گوشت و ساندویچ را تکه تکه کرده و بعد میل کنید . میوه ها را برش دهید و کمی با بخار بپزید تا نرم شده و بتوانید بجوید .

اگر به لبنیات حساسیت دارید باید از طریقی کلسیم و ویتامین D را جبران کنید . مثلاً می توانید سبزی های برگ دار و گل کلم که حاوی کلسیم و ویتامین D هستند را زیادتر مصرف کنید تا جبران کمبود لبنیات را کرده باشید .

با این وجود اگر بخواهیم کلسیم موجود در دو لیوان شیر کم چرب را تأمین کنیم ، باید از غذاها و مکمل های غذایی کمک بگیریم . اگر شیر نمی خورید باید داروهای مکملی که دارای 400 واحد کلسیم هستند را جایگزین آن کنید . اگر مشکل گوارشی دارید به جای صرف سه وعده غذای اصلی ، وعده های غذایی کوچکتری را در طول روز به دفعات بخورید . خوراک ها باید ولرم یا گرم بوده و وعده ی اصلی غذا در وسط روز مصرف شود .

خرید خوب

شیر کم و یا بدون چربی ، شیر خشک کم چربی ، پنیر بدون چربی ، ماست بدون چربی ( که می توانید به آن میوه اضافه کنید ) ، نان کامل ، آرد کامل بدون شکر ، برنج قهوه ای ، مرغ ، بوقلمون ، ماهی ، تن ماهی بدون چربی ، لوبیا و نخود ، گوشت بدون چربی و میوه ، کره ، روغن آفتابگردان ، روغن ذرت ، روغن سویا . البته بهتر است روغن و چربی را کم مصرف کنید .

خرید بد

شیر پر چربی ، سر شیر ، کره و سر شیر مصنوعی ، پنیر پر چربی ، ماست پر چربی ، کیک ، غلات پخته با شکر ، برنج سفید ، گوشت با چربی ، سوسیس ، ماهی یخ زده ، تن ماهی در روغن ، آجیل نمک زده ، بستنی ، شیرینی ، چربی دنبه ، روغن جامد ، روغن نارگیل ، مارگارین .

چگونه زندگی کنیم ؟

تحقیقات نشان داده است که فعالیت بدنی ، روابط گرم خانوادگی و تغذیه با میوه های تازه و سبزی ها ، غلات کامل و مصرف کمِ گوشت ، موجب طول عمر زیاد می باشد .

مصرف غذاهای کم کالری شانس داشتن عمر طولانی را زیاد می کند . اگر از جوانی شروع کرده و تغذیه و بهداشت را رعایت کنیم ، طول عمر خود را تضمین کرده ایم . غذایی که به اندازه کافی پروتئین و کربوهیدرات مرکب زیاد دارد ( مانند میوه ها ، سبزی ها ، نان سبوس دار و غله بو داده کامل ) طول عمر را افزایش می دهد .

ویتامین ها چه تاثیری بر زندگی ما دارند ؟

تغذیه ، سلامتی و طول عمر کاملا به هم وابسته هستند . امروزه بیماری های مزمن ، عامل بیش از هشتاد درصد مرگ و میر ها است . عادات غذایی و کنترل وزن بدن در جلوگیری از بیماریهای قلبی ، سرطان ، پوکی استخوان ، قند و فشار خون بالا ، از اهمیت خاصی برخوردار است . غذای کم چربی به ویژه چربی اشباع شده دارای قند ، سدیم کم و سرشار از الیاف و مواد مُغذی از نیازهای اولیه تغذیه است . بر مصرف ویتامین A E C D و مواد معدنی ، کلسیم ، کرُم ، سلنیوم بیشتر تاکید می شود .

مصرف ویتامین های B برای سلامتی دستگاه عصبی بسیار حیاتی است و هوش را افزایش می دهد . پروتئین ، انرژی ، انواع ویتامین ها و مواد معدنی ، دستگاه ایمنی را تقویت می کند . بیماریهای مزمن نیاز ما را به غذاهای مقوی بیشتر می کند ، این بیماریها پیری را تسریع می کند . در سرماخوردگی ، عفونت ، بیماریهای حاد و آسیب دیدگی های بدنی ، نیاز به غذاهای خاصی داریم که بتواند عوارض این بیماریها را به حداقل برساند .

گفتنی ست لازمه سلامتی و طول عمر ، ورزش و تمرینات بدنی نیز می باشد و این شعار که می گوید : اگر از وسیله ای استفاده نکنید آن را از دست خواهید داد ، در مورد بهداشت قلب ، ریه و دستگاه جریان خون مصداق پیدا می کند .

البته نباید خود را خیلی خسته کنیم ولی فعالیت بدنی منظم ، بدن را از فرسودگی می رهاند . با ورزش می توان فشارهای عصبی مزمنی را که بر سلامت جسم و روح تاثیر می گذارد مهار کرد . ورزش ، احتمال بیماری قلبی ، سرطان ، فشار خون و قند را کاهش می دهد .

 

ارسال شده در 26 مرداد 1395 توسط با موضوع سلامت سالمندان

پیشنهاد سردبیر

  • از دست ندادن چربی بدن چه علتهایی دارد؟
  • لاغری با انواع میوه ها و خوراکی ها
  • برنامه صحیح شیر دادن به نوزاد
  • راهکارهای موثر برای لذت بردن بیشتر از زندگی
  • با دندانپزشک برای رفع آفت دهان
  • چگونه کلر خون ارزیابی و سنجیده می شود
  • رسوب دندان منجر به این بیماری می شود
  • عمل زیبایی بینی و آسیب های مغزی آن
  • محبوبترین ها

  • زمان آرایش مدل چشمانتان را فراموش نکنید
  • چند وقت یک بار لیف خود را عوض می کنید؟
  • راه ها و روش هایی برای داشتن مژه های بلند و زیبا
  • دهان شويه‌ها مطمئن ترين مواد ضد باكتري
  • راهکارهای کرم زنی به صورت
  • روش های درمان جوش های صورت
  • این کارها مختص آرایشگر نیست
  • تکنیک هایی برای داشتن مژه های زیبا
  • رپورتاژ

  • معرفی دندانپزشکی دکتر منیره السادات تهرانی
  • تخفیف های استخر و ورزش های آبی تخفیفان در تهران
  • لبخندی بی همتا با بهترین متخصص ارتودنسی
  • خدمات دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی دکتر حاجی زاده
  • ارائه بهترین خدمات دندانپزشکی در کلینیک رویال
  • دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام) است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما پذیرش آگهی