لوبیای سیاه کلم پیچ کلم بروکلی کلم فلفل دلمه‌ای قرمز عدس اسفناج

چه نوع مواد غذایی حاوی فیبر هستند بهتر است خوراکی های حاوی آهن را با خوردنی هایی که ویتامین دارند مصرف کنید تا اهن بهتری جذب بدنتان شود در ادامه لیستی از از مناسب ترین منابع دریافت آهن را در ادامه به شما معرفی کرده ایم

آیا شما نیز به دنبال افزودن آهن به رژیم غذایی خود هستید و دوست ندارید از گوشت استفاده کنید؟ در این مقاله قصد داریم چند مورد از غذاهای تایید شده‌ای که حاوی آهن هستند را معرفی کنیم.

اگر قصد دارید مصرف گوشت قرمز را کمتر کنید، حتما مقدار آهن دریافتی بدن نیز کاهش پیدا می‌کند. غذاهای گیاهی نیز حاوی مواد معدنی هستند اما به خوبی جذب نمی‌شوند. تنها ۲ الی ۲۰ درصد از آهن موجود در گیاهان از طریق سیستم گوارشی بدن وارد خون می‌شود و ۱۵ الی ۳۰ درصد از آن از طریق غذاهای حیوانی تامین خواهد شد.

اما خوشبختانه راه حل مفیدی برای اینکار وجود دارد. کافیست ویتامین C را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این ویتامین می‌تواند مقدار جذب آهن غیر هم را افزایش دهد. در ادامه با شش ماده گیاهی حاوی آهن اشنا می‌شوید که هر کدام از آن‌ها با میوه یا سبزیجاتی جفت می‌شود که حاوی ویتامین C است. بنابراین از جذب آهن مطمئن خواهید شد.

اسفناج(منبع آهن) + فلفل دلمه‌ای قرمز(منبع ویتامین C):

روش‌های زیادی برای استفاده این دو مورد در کنار هم وجود دارد. شما می‌توانید فلفل خام خرد شده را در سالاد اسفناج بریزید و میل کنید. قرار دادن اسفناج پخته درون فلفل پر شده با مواد دیگر ایده دیگری است. شما می‌توانید از فلفل، سیر و اسفناج استفاده کنید.

کلم بروکلی(منبع آهن) + گوجه فرنگی(منبع ویتامین):

بروکلی بخار پز را در داخل گوجه فرنگی تفت دهید. شما می‌توانید این ترکیب را با پیاز، قارچ،روغن زیتون، سیر و سس‌های مختلف استفاده کنید. وعده غذایی خود را با یک پروتئین بدون چربی(همچون مرغ، ماهی قزل آلا یا حبوبات) و کربوهیدرات سالم همچون کینوا تکمیل کنید. برای افزایش آهن در صبحانه، بروکلی و گوجه فرنگی را به املت خود اضافه کنید.

لوبیای سیاه(منبع آهن)+ کلم(منبع ویتامین):

یکی از روش‌های مورد علاقه من برای ترکیب این دو ماده، استفاده از تاکوی لوبیا به همراه سس سرکه است. رولت‌های کلم پر شده با لوبیای سیاه نیز روش دیگری برای کاربرد این دوماده در کنار یکدیگر است.

کلم پیچ(منبع آهن)+ پرتغال(منبع ویتامین):

شما می‌توانید این دو ماده را در اسموتی به کار ببرید. تکه‌های پرتغال را به سالاد کلم بیفزایید. همچنین شما می‌توانید چیپس کلم را با پرتغال مصرف نمایید.

عدس(منبع آهن) + کلم بروکسل(منبع ویتامین):

کلم بروکسل کبابی را بر روی عدس‌ها قرار دهید و سرو کنید. شما می‌توانید کلم را به صورت خام به عدس اضافه کنید و همانند سالاد میل نمایید.

شکلات تلخ(منبع آهن)+ توت فرنگی(منبع ویتامین):

حتما شما هم می‌دانید که شکلات تلخ مزایای بسیاری برای سلامتی دارد. این ماده سرشار از آهن است. شما می‌توانید شکلات را آب کنید و روی توت فرنگی بریزید. همچنین می‌توانید تکه‌های شکلات و توت فرنگی برش خورده را به وعده غذایی صبح خود اضافه کنید. درست کردن اسموتی شکلات و توت فرنگی روش دیگری است. برای داشتن یک دسر سالم، می‌توانید شیر بادام، شکلات و توت فرنگی را داخل مخلوط کن بریزید و با موادی همچون نعناع تزیین کنید.

ترفندهای دیگر:

با آهن آشپزی کنید

استفاده از وسایل آشپزی ساخته شده از آهن می‌تواند مقداری آهن وارد بدن شما کند. این موضوع زمانی بهتر می‌شود که بخواهید غذاهای اسیدی که محتوای آب بالایی دارند را در این ظرف‌ها آماده کنید.

از مصرف غذاهایی که با جذب آهن تداخل دارند خودداری کنید

تانن(موجود در چای و قهوه) و کلسیم مانع جذب آهن می‌شوند.بنابراین اگر می‌خواهید آهن بیشتری جذب کنید از مصرف این مواد در کنار هم خودداری کنید.

 

 

 

5 1000
ارسال شده در 26 مرداد 1395 توسط با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • با مصرف این مواد خوراکی بیماری های قلبی را کنار بگذارید
  • برای آرایش سریع صورت و مو این 9 مورد را بدانید
  • هر چقدر زیادتر بخوابید کمتر می خورید
  • آیا عامل ابتلا به بیماری دیابت فقط قند است؟
  • آکنه ها درباره سلامتی چه می گویند؟
  • تاثیرات مثبت گوجه فرنگی بر رشد قدی فرزند
  • رایج ترین باورهای عام در زمینه روانشناسی
  • به کودکانتان بادام زمینی ندهید
  • محبوبترین ها

  • اختلال افسردگی در اطفال با این زمینه ها
  • گیراتر شدن مغز نوزاد با رفتار مهربانانه
  • چاره برخی ناراحتی های بدون علامت نوزاد
  • مسمومیت ناشی از مواد شوینده در سنین پایین
  • حاد شدن این بیماری با استرس
  • نقش بازی های ویدئویی فعال در رشد مهارت های حرکتی کودکان
  • تفاوت شیر مادر با دیگر شیرهای دیگر برای نوزاد
  • بیماریهای مربوط به لوزه در اطفال
  • رپورتاژ

  • خدمات دندانپزشکی پیشرفته توسط دکتر فرهت مجید فر
  • تغذیه و تناسب اندام در ماه رمضان
  • بیش از آن‌چه فکر می‌کنید از دندان‌هایتان کار می‌کشید!
  • بیماری های پستان (اعمال جراحی-کنترل و بررسی توده ها و سرطان پستان)
  • ارائه خدمات ویژه سلامت و زیبایی دندان در کلینیک دیبا
  • الو دکتر

    تلگرام دکتر سلام
    دندانپزشکی دکترسلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما