نوشیدن چای و قهوه نشانه های اضطراب کافئین در نوشیدنی‏ کافئین بی‏ نظمی قلبی بی خواب التهاب مری افزایش اضطراب و کافئین

چای یکی از منابع مهم کافئین به شمار می رود بهتر است از زیاده روی در نوشیدن چای خودداری کنید این نوشیدنی تاثیرات مضری بر بدن میگذارد تعادل را در استفاده از انواع نوشیدنی ها رعایت کنید تا دچار عارضه های مختلف گوارشی نشوید

کافئین به صورت محرک عمل می‏کند و بر سیستم عصبی تأثیر می‏گذارد. عمل تحریک‏آمیز بسیار ملایم کافئین کمک به جلوگیری از احساس خستگی می‏کند.

کافئین در نوشیدنی‏هایی مانند قهوه، چای، شکلات و داروها وجود دارد، البته بیشترین کافئین مصرفی اختصاص به نوع چای و قهوه دارد.

چای یک مدر ضعیف است، نوشیدن چای و قهوه تولید ادرار را تحریک و افزایش می‏دهد. مقدار کم تا متوسط کافئین (به عبارتی ۲۰ تا ۲۰۰ میلی‏گرم) می‏تواند در انسان یک نمودار ذهنی ایجاد نماید که عموما به عنوان فرح‏بخش شناخته می‏شود. این مقدار از کافئین موجب کاهش میزان احساس خواب‏آلودگی یا خستگی می‏گردد.

مصرف یک فنجان قهوه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی‏گرم کافئین و یک فنجان چای حدود ۳۰ تا ۵۰ میلی‏گرم کافئین دارد.

کافئین در مقادیر کم می‏تواند به عنوان یک تقویت‏کننده مثبت عمل کند. یعنی حدود ۱۰۰ میلی‏گرم کافئین می‏تواند در انسان حالت سرخوشی خفیفی ایجاد کند. در حالی که مصرف حدود ۳۰۰ میلی‏گرم آن نه تنها به عنوان تقویت‏کننده مثبت عمل نمی‏کند بلکه می‏تواند موجب افزایش اضطراب و ناراحتی خفیف شود.

معمولاً وقتی کافئین مصرفی بالای ۲۵۰ میلی‏گرم باشد و یکسری علائمی مانند عصبانیت، بیقراری، صورت قرمز و اختلال معده‏ای روده‏ای هم وجود داشته باشد دلیل بر مسمومیت است.

البته کافئین یک نیمه عمر نسبتا کوتاه داشته (حدود ۳ تا ۶ ساعت)، بنابراین مسمومیت با آن به طور سریع رفع می‏گردد و عواقب مهمی به جا نخواهد گذاشت.

افرادی که نشانه‏ های اضطراب, بی‏ نظمی قلبی,التهاب مری, بی خوابی دارند و همچنین خانم‏هایی که بیماری به نام فیبرکیستیک پستان دارند باید مصرف کافئین را کاهش داده یا قطع کنند.

ترک کردن قهوه و چای

افرادی که به مقدار زیاد چای و قهوه مصرف می‏کنند در صورتی که تصمیم دارند آن را ترک کنند، نباید در ایامی باشد که کارهای مهم انجام می‏دهند مثلاً برای دانشجویان نباید در فصل امتحانات باشد علت این توصیه آن است که در بعضی افراد که اقدام به ترک می‏کنند ممکن است یکسری ناراحتی مانند سردرد و خستگی، اضطراب و تحریک‏پذیری ایجاد شود.

نکته مهم این است که مصرف‏کنندگان باید به صورت تدریجی مصرف محصولات حاوی کافئین را کنار بگذارند.

 

ارسال شده در 26 مرداد 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • تناسب اندام بهتر با این روش ها
  • خاصیت ویتامین K درسلامتی
  • مشکلات دهان و دندان در زنان باردار
  • دانش گفتار درمانی چه اهمیتی دارد؟
  • مشکل پوستی رایج تناسلی
  • پیشگیری از ابتلا به سرطان های خطرناک با ورزش
  • رفع استرس روزمره با استفاده از این روش ها
  • چطور ذهن انسان با اضطراب مقابله می کند؟
  • محبوبترین ها

  • همه چیز در مورد دوستی با مردان متاهل
  • بررسی راهکارهای درمانی برای افسردگی
  • کسب انرژی مثبت با باغبانی
  • ساکت ماندن مردان
  • مهار بهم ریختگی روانی
  • عوامل خوراکی و محیطی کاهنده انرژی
  • مشکلات روان‌شناختی، ریشه ی بدغذایی در کودکان
  • بررسی مسئله نگرانی از جدایی در کودکان
  • رپورتاژ

  • نگاهی به لیزر و کارکرد آن در پوست و زیبایی
  • چگونه دندانهای سالمتر و قوی‌تر داشته باشیم؟
  • همه چیز درباره کم‌خونی
  • ایمپلنت؛ تنها جایگزین دندان از دست رفته
  • سالن زیبایی و عروس مریم رئوف
  • الو دکتر

    پرپین آلا
    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی
    نخ دندان ارکید

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است