Top view of a few cups of beverages

چای یکی از منابع مهم کافئین به شمار می رود بهتر است از زیاده روی در نوشیدن چای خودداری کنید این نوشیدنی تاثیرات مضری بر بدن میگذارد تعادل را در استفاده از انواع نوشیدنی ها رعایت کنید تا دچار عارضه های مختلف گوارشی نشوید

کافئین به صورت محرک عمل می‏کند و بر سیستم عصبی تأثیر می‏گذارد. عمل تحریک‏آمیز بسیار ملایم کافئین کمک به جلوگیری از احساس خستگی می‏کند.

کافئین در نوشیدنی‏هایی مانند قهوه، چای، شکلات و داروها وجود دارد، البته بیشترین کافئین مصرفی اختصاص به نوع چای و قهوه دارد.

چای یک مدر ضعیف است، نوشیدن چای و قهوه تولید ادرار را تحریک و افزایش می‏دهد. مقدار کم تا متوسط کافئین (به عبارتی ۲۰ تا ۲۰۰ میلی‏گرم) می‏تواند در انسان یک نمودار ذهنی ایجاد نماید که عموما به عنوان فرح‏بخش شناخته می‏شود. این مقدار از کافئین موجب کاهش میزان احساس خواب‏آلودگی یا خستگی می‏گردد.

مصرف یک فنجان قهوه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلی‏گرم کافئین و یک فنجان چای حدود ۳۰ تا ۵۰ میلی‏گرم کافئین دارد.

کافئین در مقادیر کم می‏تواند به عنوان یک تقویت‏کننده مثبت عمل کند. یعنی حدود ۱۰۰ میلی‏گرم کافئین می‏تواند در انسان حالت سرخوشی خفیفی ایجاد کند. در حالی که مصرف حدود ۳۰۰ میلی‏گرم آن نه تنها به عنوان تقویت‏کننده مثبت عمل نمی‏کند بلکه می‏تواند موجب افزایش اضطراب و ناراحتی خفیف شود.

معمولاً وقتی کافئین مصرفی بالای ۲۵۰ میلی‏گرم باشد و یکسری علائمی مانند عصبانیت، بیقراری، صورت قرمز و اختلال معده‏ای روده‏ای هم وجود داشته باشد دلیل بر مسمومیت است.

البته کافئین یک نیمه عمر نسبتا کوتاه داشته (حدود ۳ تا ۶ ساعت)، بنابراین مسمومیت با آن به طور سریع رفع می‏گردد و عواقب مهمی به جا نخواهد گذاشت.

افرادی که نشانه‏ های اضطراب, بی‏ نظمی قلبی,التهاب مری, بی خوابی دارند و همچنین خانم‏هایی که بیماری به نام فیبرکیستیک پستان دارند باید مصرف کافئین را کاهش داده یا قطع کنند.

ترک کردن قهوه و چای

افرادی که به مقدار زیاد چای و قهوه مصرف می‏کنند در صورتی که تصمیم دارند آن را ترک کنند، نباید در ایامی باشد که کارهای مهم انجام می‏دهند مثلاً برای دانشجویان نباید در فصل امتحانات باشد علت این توصیه آن است که در بعضی افراد که اقدام به ترک می‏کنند ممکن است یکسری ناراحتی مانند سردرد و خستگی، اضطراب و تحریک‏پذیری ایجاد شود.

نکته مهم این است که مصرف‏کنندگان باید به صورت تدریجی مصرف محصولات حاوی کافئین را کنار بگذارند.

 

ارسال شده در 26 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • تصاویر برنیشر یا براق کننده خربزه ای
  • با این سه حرکت یوگا، التهاب را کاهش دهید
  • شناسایی ده عامل نارضایتی جنسی
  • چگونه انگیزه ی کودک را زیاد کنیم
  • سم زدايي با متادون به نفع بيماران و جامعه نيست
  • نکاتی در رابطه با سن بلوغ
  • پرتو درمانی چه زمانی کاربرد دارد؟
  • بازی کردن چه تاثیری بر رشد کودک دارد؟
  • کسانیکه کلسترول بالا دارند از بربرین استفاده کنند
  • از بیهوش شدن بترسیم یا خیر؟
  • دلیل بوجود آمدن ترک های پوستی و معالجه آنها
  • راه و روش افراد با کلاس
  • نکاتی در ارتباط با ساختار کفش
  • ترسیم پرتره های بی نظیر روی پارچه
  • چگونه از آلوی سیاه تارت درست کنیم؟
  • محبوبترین ها

  • سوپ کدو حلوایی برای کودکان بالای 6 ماه
  • شیر برگر با آموزش تصویری
  • پلو با گوجه فرنگی
  • سوپ کدو حلوایی به سبک ترکیه
  • تفاوت سالاد خوردن افراد چاق و لاغر
  • آموزش سوپی که برای مسمومها مفید است
  • نان تست لواش
  • گراتن کدو را اینطوری رژیمی درست کنید
  • از میوه های تابستانی ترافل درست کنید
  • بادمجان خوردن به سبک مردم ترکیه
  • پوره در کنار جوجه
  • با سبزیجات زمستانی پیتزایی سالم تهیه کنید
  • کشکول لیوانی با کرم شانتی
  • نوشیدنی جوشیدنی گریپ فروت برای لاغری
  • پیراشکی رشته خطایی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است