worst_money_mistake_ever-1024x576

پیری زودرس چگونه بروز میدهد چه عواملی در ایجاد پیری زودرس تاثیرگذار هستند و می توانند موجب بروز پیری شوند مرگ زودرس با چه نوع سبک زندگی به سراغمان می آید چه توصیه های پیشگیرانه ای به کمک ما می آیند ؟

شاید همه ی ما افراد 90 ساله ای را دیده باشیم که همچنان سرحال و پر تحرک به زندگی خود ادامه می دهند، در حالیکه خود ما در 50 سالگی به سختی حرکت می کنیم! برای داشتن زندگی سالم تر و طول عمر بیشتر و جلوگیری از پیری و مرگ زودرس باید به عواملی توجه کنیم.

در این جا به هفت دلیل پیری زودرس اشاره خواهیم داشت.

انتخاب های غذایی بد

چه غذاهای نامناسب بخورید و چه از هر غذایی بیش از حد مصرف کنید، اینها نشان دهنده یک برنامه غذایی ضعیف است که سن شما را بیش از آنچه دی ان ای تان (DNA) نشان می دهد بالا می برد.

برای محدود کردن کالری و دریافت مواد مغذی بیشتر، مواد غذایی تازه را انتخاب نمایید مانند میوه ها، سبزیجات، گوشت و غلات سبوس دار.

مصرف مواد غذایی فراوری شده که با نمک، شکر و سایر مواد افزودنی و یا مواد نگهدارنده بسته بندی شده اند را محدود کنید، زیرا بدن شما اصلا به آن ها نیاز ندارد.

خواب نامطلوب

اگر شما عمیقا و یا به اندازه ی کافی نخوابید، تمام بدن تان رنج می برد. خواب یکی از مهم ترین عوامل سلامتی، شادی و زندگی مولد است. خواب به مغز شما در ایجاد ارتباطات جدید کمک کرده و همچنین سیستم بدن شما را شارژ می کند.
تماس طولانی مدت با مقادیر نسبتا کم از مواد شیمیایی سمی نیز می تواند موجب تخریب سلامت بدن تان شود

نشان داده شده که داشتن نگاه سطحی به خواب خطر ابتلا به افزایش وزن، سرطان و اساسا هر مشکل سلامتی که شما می توانید تصور کنید را افزایش می دهد. شاید اغراق آمیز به نظر بیاید، اما در چند دهه ی اخیر یافته های زیادی در این باره گزارش شده است.

استرس

استرس گاه به گاه برای شما خوب است. کمی استرس با آزاد کردن هورمون آدرنالین، شما را تحریک به انجام کار می کند. این نوعی پاسخ جنگ و گریز است.

با این حال استرس و عجله ی متعاقب آن می تواند موجب سردرد زیاد (حتی میگرن) و اندوه شود. با گذشت زمان استرس مزمن می تواند موجب احساس پیری در شما شده و یک سری مشکلات دیگر را به دنبال بیاورد.

عدم فعالیت بدنی

کاهلی یکی از اشتباهات مرگبار است و هرگز یک سرگرمی محسوب نمی شود و طبق تحقیقات باید بدانید که واژه ی مرگبار حقیقتا در این مورد، به جا به کار می رود. نشستن و به دنبال آن غیر فعال کردن عضلات اسکلتی بدن تان، عاقبت منفی شدن سوخت و ساز بدن را به دنبال دارد.

هیچ وقت برای تغییر دیر نیست پس یک فرد وابسته به میز باید چه کاری انجام دهد؟ بیشتر از همیشه پشت میز بایستید و در محل کار جنب و جوش و حرکت بیشتری داشته باشید، در ملاقات های کوچک با همتایتان قدم بزنید و در طول کنفرانس یا جلسه ی تلفنی، بیشتر راه بروید.
سموم

شاید ندانید که در حال بلعیدن مواد سمی هستید، اما در واقع ممکن است خود را مسموم کنید. قرار گرفتن در معرض مقادیر زیادی از مواد سمی مانند سرب، جیوه و آرسنیک می تواند شما را بکشد.

تماس طولانی مدت با مقادیر نسبتا کم از مواد شیمیایی سمی نیز می تواند موجب تخریب سلامت بدن تان شود. این مواد ممکن است در خون شما، چربی بدن و یا سایر بافت ها باشند و عملکرد و ساختار هورمون ها و سایر سیستم های بدن را مختل کنند.
اعتیاد

اگر از مصرف مشروبات الکلی، سیگار و مواد مخدر دست بکشید، نفع زیادی به بدنتان می رسانید. اعتیاد باعث آسیب بدن، سریع تر از آن چه که فکر کنید می شود. فقط 15 دقیقه سیگار کشیدن برای آسیب دیدن ماده ی وراثتی تان کافی است. افرادی که بیش از حد نوشیدنی الکلی مصرف می کنند یا سیگار می کشند، سه برابر بیش از دیگران در یک دوره ی زمانی مشخص در معرض مرگ قرار دارند.
نادیده گرفتن عوامل خطر

اگر فشار خون ، کلسترول و قند خون بالا کنترل نشود، تمام بدن را تخریب خواهد کرد. گاهی افراد اصلا از این مشکلات خود آگاهی ندارند تا زمانی که دچار حمله ی قلبی و یا سکته ی مغزی می شوند و این موقع برای درمان خیلی دیر است. بهتر است با پزشک خود درباره تست های غربالگری و بررسی چشم جهت شناسایی مشکل احتمالی مشورت کنید.

 

ارسال شده در 27 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع بهداشت و ارتقاء سلامت

پیشنهاد سردبیر

  • آیا ترکیب کردن شیر و چای درست است؟
  • ترکیب کلام
  • والدین بچه های شیفت صبح بخوانند
  • درمان مشکلات پوستی با روغن زیتون
  • ارتباط دیگر آزاری و خودآزاری با اضطراب چیست؟
  • لوکوم انار
  • تهدید سرطان مری با مصرف نوشیدنی های داغ
  • چای ماسالای هندی در چه مواردی توصیه می شود؟
  • روش­هایی به منظور پیشگیری و درمان بیماری ام.اس
  • رفع کم خونی بدن با پاستا!
  • در مورد آنژین اطفال
  • برخی از مبانی بیماری آسم
  • اگر مایلید همسر ایده آل باشید
  • مهار خشم با این کارها
  • بوتاکس برای درمان میگرن؟ درمانهای جایگزین میگرن
  • محبوبترین ها

  • رژیم غذایی و سلامت قلب و عروق
  • نکات مهم که هنگام مسافرت هوایی برای حفظ سلامتی باید رعایت کنید
  • اسنک ذرت میان وعده سالم
  • تست های کارکرد کبد را چگونه تفسیر کنیم؟
  • چه رابطه ای بین فشار خون بالا و ابتلا به آلزایمر وجود دارد
  • پیامدهای خطرناک مصرف مکرر شیرینی جات
  • آسیب های مهم روحی و جسمی کار کردن زیاد
  • محافظت از بدن در برابر مونوکسید کربن
  • تنبلی بیشتر و عدم تحرک با پشت میز نشینی
  • اگر می خواهید چاق نشوید هرگز در روشنایی نخوابید
  • برخی موادغذایی مضر برای سلامتی
  • با انواع مشکلات لوزه و نحوه درمان آنها آشنا شوید
  • چرا چربی در شکم انباشته می شود؟
  • کتاب‌های چاپ شده در زمينه سرطان پستان را بشناسیم
  • 7چیز از کثیف ترین چیزهایی که در خانه دارید؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است