در دوران یائسگی مراقب پوکی استخوان باشید

در کل خانم ها فیزیک و استخوان بندی ضعیفی دارند و باید در طول عمر خود،قبل از یائسگی، خیلی مراقبت خود باشند و با تغذیه مناسب و رعایت عوامل دیگر از بروز بیماری هایی نظیر پوکی استخوان جلوگیری کنند. همانطور که آگاهید یائسگی زمانی رخ میدهد که مقدار استروژن در بدن خانم ها کاهش پیدا میکند، که این کاهش علت اصلی پوکی استواخوان نیز است. اگر مایل به دانستن درمان و راه پیشگیری این عارضه هستید، این مقاله را از دست ندهید.

مشکل اصلی در یائسگی از دست رفتن مواد معدنی استخوان (عمدتا” کلسیم ) به علت کاهش ترشح استروژن تخمدانها است که موجب افزایش خطر استئوپروز و پوکی استخوان در یائسگی و شکستگی استخوان می شود. توده استخوان در سن ۲۵ سالگی بیشترین میزان خود را دارد و استخوان ها از استحکام کافی برخوردارند. از سن ۴۰ سالگی به بعد توده استخوانی به مرور کاهش می یابد و در دوران یائسگی، طی ۵ تا ۱۰ سال یک سوم توده استخوانی از دست می رود. استخوان هایی که توده استخوانی کمتری دارند، بیشتر در معرض شکستگی قرار دارند. شکستگی های خودبخودی استخوان ها ، درد درناحیه کمر ،لگن وپاها از علائم پوکی استخواناست .

پوکی استخوان به تنهایی ممکن است باعث آزار و اذیت شما نشود، ولی هنگامیکه با شکستگی استخوان همراه می‏شود، بخصوص استخوان‏های کوچک ستون مهره ‏ها، درد شدیدی خواهد داشت و اگر ادامه داشته باشد زندگی روزمره شما را مختل خواهد کرد. در صورت داشتن پوکی استخوان کارهای زیادی می‏توانید انجام دهید تا به سلامت استخوان‏هایتان کمک کنید.

پیشگیری از پوکی استخوان در یائسگی

مهم ترین اقدام در زنان یائسه (یائسگی) پیشگیری از پوکی استخوان است زیرا درمان آن بسیار مشکل و اغلب غیر کامل خواهد بود برای این کار باید مصرف ترکیبات کافئین دار مثل : شکلات ، کاکائو و امثال آن را کم کرده و الکل و سیگار را بطور کامل ترک کند.

حفظ فعالیت فیزیکی مناسب مانند پیاده روی سه تا چهار بار در هفته هر بار به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه باعث کاهش احتمال پوکی استخوان می شود.

مصرف مواد حاوی کلسیم مانند شیر به سایر مفید است . فرد باید برای دریافت ویتامین D و هورمون های زنانه با پزشک خود مشورت کند.

کاهش مصرف کافئین و ادویه ها در کاهش گر گرفتگی مفید است. همچنین فعالیت فیزیکی منظم و معتدل نگه داشتن درجه حرارت محیط زندگی و پوشیدن لباس های به نسبت نارک و به اصطلاح خنک و دوری جستن از استرس های روحی به فرد کمک می کند. البته درمان دارویی گرگرفتگی مصرف هورمون های زنانه است . هورمون های زنانه دو نوع است ، که راه مصرف آنها بر حسب شرایط بدنی فرد کمی تفاوت است. برای دریافت دارو باید به پزشک مراجعه کرد.

برای جذب کلسیم باید ویتامین د (حدود ۴۰۰ واحد بین المللی در روز) از نور مستقیم خورشید و منابع غذایی آن (زرده تخم مرغ، جگر، ماهی) بدست آورید.

مدت زمان استفاده از نور خورشید حدود ۱۰ دقیقه در روز و حداقل دو الی سه بار در هفته است و کافی است صورت و دست ها و بازوها در معرض نورمستقیم آفتاب قرار گیرد.

نوشابه های طبیعی مانند آب میوه، دوغ و انواع شربت ها به جای نوشابه های کافئین دار (انواع کولاها و قهوه) مصرف شوند. زیرا نوشابه های گازدار و قهوه از جذب کلسیم در بدن جلوگیری می کنند. افراط درمصرف چای نیزموجب افزایش دفع ادراری کلسیم بدن شده وزمینه را برای پوکی استخوان در یائسگی فراهم می کند.

بخاطر داشته باشید که استعمال سیگار می تواند با کاهش سطح هورمون استروژن ،منجر به یائسگی زودرس بشود .درنتیجه شانس ابتلا به پوکی استخوان در یائسگی افزایش می یابد. سیگاری ها در خطر ابتلای بیشتری به پوکی استخوان می باشند. همچنین سیگار کشیدن اثرات مفید درمان با استروژن بعد از یائسگی را کاهش می دهد و باعث بروز بیماری های متابولیک استخوان در زنان می شوند.

ارسال شده در 27 مرداد 1395 توسط writer.m با موضوع زنان و زایمان , سلامت اعضای خانواده , سلامت زنان , سلامت سالمندان

پیشنهاد سردبیر

  • کوکوی شیرین با ذرت و سیب زمینی
  • تاثیرات منفی برخی مواد غذایی قبل از خواب
  • ناخن های بدفرم به این دلایل ایجاد می شوند
  • انسداد گوش و رفع آن در خانه
  • تاریخچه و معرفی مهندسی پرتو پزشکی
  • پیراشکی سوپر
  • عفونت گوش در کودکان را جدی بگیرید
  • نوشابه انرژی زا نخورید ، روغن زیتون بخورید
  • معمول ترین متدهای زایمان در سراسر دنیا
  • کمک به رفع انواع ترس در خردسالان
  • وسیله ای که می تواند کودک شما را خوش خوراک کند
  • تمرین دلگیر نشدن با این کارها
  • مقابله با بدبینی و تاثیرات آن روی زوجین
  • راهکارهای ساده برای رفع وزن اضافی
  • تاثیرات منفی سونوگرافی بر جنین
  • محبوبترین ها

  • لطمه وارد کردن به روحیات کودک
  • میان وعده های کمکی برای اطفال
  • مواد غذایی پر از کلسیم برای بچه ها
  • لبخند نوزاد و این خبرهای خوب
  • اهمیت حضور مادر در کنار کودک
  • مشکلات لوزوی اطفال
  • نوزادان و کم خونی آن ها
  • شایع ترین مشکلات زنان در دوره شیردهی
  • آواز راهی برای آرام کرن نوزاد
  • خجالتی بودن کودک، نگران کننده یا طبیعی؟!
  • چگونه باید از کودکان مراقبت شود تا رشد سالمی داشته باشند؟
  • نجات اطفال از خطر سکته مغزی
  • تنقلات قاتل ذهن کودک
  • چکار کنیم که بچه هایمان مسئولیت پذیر باشند
  • نکات سلامتی در ارتباط با اسباب بازی کودکان
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است