combat_digestive_issues002

برای هضم بهتر غذا چه شرایطی لازم است در نظر بگیریم چه روش هایی به ما در این زمینه کمک می کنند بهتر است در زمان غذاخوردن از استرس و اضطراب دوری کنید و زمان و مکان مناسبی را انتخاب کنید تا غذایتان بهتر جذب و هضم شود

 به گفته یک کارشناس ارشد علوم بهداشتی در تغذیه، بسیاری از مشکلات گوارشی که برای افراد ایجاد می‌شود، ناشی از رعایت نکردن آداب غذا خوردن است که با رعایت چند اصل ساده، پیش و پس از خوردن غذا می‌توان آنها را رفع کرد تا روند هضم غذا بهتر انجام گیرد.

سیده زهرا حسینی افزود: ۵ دقیقه پیاده روی سبُک، پیش از شروع غذا می تواند دستگاه گوارش را برای پذیرش غذا آماده کند و عدم وجود استرس و تنش در زمان صرف غذا کمک می کند تا هضم بهتری داشته باشید.

به گفته او، قبل از خوردن غذا باید روی رنگ و بوی آن تمرکز کنیم و آن را در نور مناسب، خوب ببینیم و از خوردنش لذت ببریم. یکی از عواملی که نقش مهمی در پرخوری و به دنبال آن هضم نامناسب غذا دارد، عدم توجه به غذا در زمان خوردن آن است. میل کردن غذا در حال تماشای تلویزیون نیز از جمله عواملی محسوب می‌شود که توجه را از غذا خوردن و تمرکز ذهن بر آن سلب می کند.

حسینی، ضمن اشاره به اینکه برای صرف غذا باید فرصت کافی در نظر گرفته شود گفت: غذا را باید با سرعت کم خورد و بخوبی آن را جوید. مصرف مایعات همزمان با غذا نیز باعث رقیق شدن آنزیم های گوارشی می شود و هضم را با اختلال مواجهه می کند.

به توصیه او، بهترین زمان مصرف مایعات، نیم ساعت قبل از غذا و یا ۲ ساعت بعد از آن است و فقط افرادی که حرارت بدنی بالایی دارند بهتر است در انتهای غذا مقدار کمی آب بنوشند تا عطش شان برطرف شود.

این کارشناس ارشد علوم بهداشتی تغذیه، بیان کرد: غذا بهتر است در حجم کم و دفعات بیشتر مورد استفاده قرار گیرد و مقدار مصرف آن در هر وعده باید در حدی باشد که همیشه یک سوم حجم معده، خالی از غذا بماند، زیرا با ترشح آنزیم های گوارشی و شروع عمل هضم، حجم غذا افزایش می یابد و در صورتی که غذا حجم معده را پر کرده باشد می تواند مشکلات گوارشی متعددی را به دنبال داشته باشد.

حسینی افزود: مواد غذایی به لحاظ کیفیت و ساختار با هم متفاوتند و بنابراین، زمان و شرایط هضم آنها نیز متفاوت خواهد بود. زمانی که غذاهای مختلف بخصوص در مهمانی ها با هم مورد استفاده قرار گیرند، بدن در هضم آنها دچار مشکل می‌شود و در نتیجه اختلالات گوارشی در افراد پیش می‌آید. از این رو بهتر است در هر وعده غذایی تنها از یک نوع غذا استفاده شود و حتی بین غذاهای خام مانند سالاد و سایر غذاهای پخته نیز ۲۰ دقیقه فاصله باشد.

او با اشاره به اینکه زود خوردن شام می تواند به بهبود هضم کمک کند اظهار کرد: حتما باید فاصله شام تا خواب حداقل ۳ ساعت در نظر گرفته شود تا در هضم غذا و همین طور خواب، اختلالی ایجاد نشود.

سلامت آنلاین

ارسال شده در 30 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • مهارت آموختن به اطفال
  • با توصیه های لی هنی تمرین های بی خطر انجام دهید
  • چرا کابوس به سراغمان می آید؟
  • ریشه حسادت و عقده ای بودن اطفال
  • از روغن پالم چه می دانید
  • دقت های لازم برای حفاظت از پرده گوش
  • دلایلی که نشان میدهد چرا چربی های شکم از بین نمی رود
  • تهدید به مرگ با آلودگی صوتی
  • آیا لامپ های کم مصرف برای سلامتی بدن مضر هستند؟
  • بالا بردن توانمندی اطفال
  • خدمات بیمه در مناطق محروم
  • کیک پرتقال با آرد ذرت
  • همه پیامدهای پیر شدن
  • کمک به عضله سازی با خوردن ماست
  • آیا بین خودزنی و اضطراب ارتباطی وجود دارد؟
  • محبوبترین ها

  • هر آنچه درمورد خواب باید بدانید
  • پرسش های سرنوشت ساز در دوران نامزدی
  • 12 رفتاراشخاصی که واقعا کارهایشان بی فایده است
  • سردردهای اضطرابی
  • روش های جدید برای مقابله با کمرویی
  • گرایش به گرفتن عکس سلفی در مردان
  • قابلیت های لازم برای بر زبان آوردن کلمه نه
  • چرا بسیاری از زنان و دختران از افسردگی رنج می برند؟
  • راههای رهایی از زیاد فکر کردن
  • خطاهای روانی اما کلی انسانها
  • انواع و اقسام خشم و نحوه برخورد با آن
  • لوس بار آوردن خردسالان
  • صحبت هایی پیرامون اختلال افسردگی Mania
  • رضایت خود و همسرتان در گرو این کارها
  • افسردگی یکی از اصلی ترین مشکلات اعتیاد
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است