چه نوع مکملی برای سلامت فرزندمان مناسبتر است چگونه می توانیم یک مکمل خوب و مغذی برای فرزندمن انتخاب کنیم کودکان از چه سنی به مصرف مکمل ها نیاز دارند چه نوع ویتامین هایی برای این سنین لازم و ضروری است

با توجه به کمبود برخی ویتامین‌ها و نیاز ضروری کودکان به این مواد، تامین این مواد از طریق مصرف مکمل های غذایی، ضروری شناخته شده است.

کودکان از چه سنی به مکمل های غذایی نیاز دارند؟

رژیم‌های غذایی امروزی نمی‌توانند همه ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن ما را تامین کنند. در کشور ما نیز شواهد حاکی از آن است که کمبود ید، فقر آهن و کمبود ویتامین‌های A و D از مشکلات عمده تغذیه‌ای در گروه‌های آسیب‌پذیر ازجمله کودکان زیر پنج سال است. با توجه به کمبود شایع ویتامین‌های D، A و آهن و نیز نیاز ضروری کودکان به این مواد برای رشد و نمو طبیعی، تامین این مواد از طریق مصرف مکمل توسط همه منابع، متخصصان و انجمن‌های معتبر علمی مرتبط، ضروری شناخته شده است.

تجویز مکمل ویتامین A و D به صورت قطره برای کودکان از 15 روزگی ضروری است و کودک در صورت عدم دریافت، ممکن است دچار سوءتغذیه و مشکلات بعدی آن شودآهن نیز برای پیشگیری از بروز کم‌خونی و آسیب‌پذیری در برابر عفونت‌ها، بهبود اختلالات یادگیری و حافظه بخصوص در کودکان مبتلا به کم‌خونی، افزایش انرژی و توانایی، بهبود ضعف، خشکی و گرفتگی عضلات تجویز می‌شود.

یک نوزاد طبیعی هنگام تولد 75 میلی‌گرم آهن به ازای هر کیلوگرم وزن بدن دارد که دوسوم آن در گلبول قرمز خون متمرکز شده است و بقیه به صورت فریتین در کبد، مغز استخوان و نخاع ذخیره می‌شود. از این ذخیره برای رشد و جایگزینی آهن از دست رفته استفاده می‌شود. بنابراین در این دوره نیاز به دریافت روزانه آهن کم است. در 6 ـ 4 ماهگی ذخایر آهن کاهش می‌یابد و شیرخوار نیاز به دریافت روزانه آهن دارد. از شش ماهگی به بعد با کاهش ذخیره آهن، نیاز کودک به آهن به مقدار قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. نوزادان کم وزن ذخایر کافی آهن ندارند و قبل از شش ماهگی به آهن اضافی نیاز دارند.

اسید فیتیک موجود در سبوس غلات، اسید اگزالیک اسفناج، تانن در چای و قهوه، املاحی مانند کلسیم، فسفر، منیزیم و روی کاهش‌دهنده جذب آهن هستند. اختلالات سوءجذب و مصرف آنتی‌اسید همراه با غذا و فقدان اسید معده نیز موجب کاهش جذب آهن می‌شود.

در شیرخوارانی که با وزن طبیعی متولد می‌شوند دادن قطره آهن از پایان شش ماهگی یا همزمان با شروع تغذیه تکمیلی تا پایان 24 ماهگی به میزان روزانه 5/12 میلی‌گرم آهن المنتال توصیه می‌شود.همچنین برای تمام شیرخوارانی که با وزن کمتر از 2500 گرم متولد می‌شوند از زمانی که وزن آنها به دو برابر وزن هنگام تولد می‌رسد تا پایان 24 ماهگی قطره آهن به میزان روزانه 5/12 میلی گرم توصیه می‌شود. قطره آهن باید بین دو وعده شیر به کودک داده شود تا کلسیم موجود در شیر مانع جذب آهن نشود. فرآورده‌های حاوی مس نیز باعث اکسیداسیون آهن و افزایش جذب آن و نیز تشکیل پروتئین انتقال‌دهنده آهن (ترانسفرین) می‌شوند.

یکی دیگر از ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن منگنز است که در ترکیب برخی مکمل‌ها وجود دارد. این عنصر به عنوان جزء اصلی آنزیم‌های دخیل در متابولیسم چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها در شکل گیری بافت همبند استخوانی و غضروف و در رشد و نمو موثر است.

همچنین مولتی ویتامین‌ها نیز به واسطه تسریع رشد و نمو، افزایش انرژی و بهبود اشتهای کودکان، استحکام و رشد طولی استخوان‌ها، مقابله با نرمی استخوان، سلامت لثه و دندان‌های شیری و دائمی، تقویت سیستم ایمنی و افزایش مقاومت در برابر عفونت‌ها، تقویت سیستم بینایی، سلامت پوست، مو و ناخن و… مفید هستند و باید برای سلامت کودکان تجویز شوند.

ارسال شده در 29 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • غذای حُمُص چه فایده هایی برای سلامتی انسان دارد؟
  • اسپری بینی ضد ویروس ابولا
  • کاری نخود با کره
  • درباره ارگاسم آقایان بیشتر بدانید
  • فعال کردن مغز با مراقبه
  • اسرار داشتن شکم 6 تکه در بدنسازی
  • برخی ادویه ها و خواص مفید آن ها
  • عوارض کبدی ناشی از دیر خوابیدن
  • درمان خارش پوست سر به روش خانگی
  • احتمال مرگ با مصرف بیش از حد آب
  • موفق ترین ها و این خصوصیات
  • بکار بردن کرم ضد آفتاب در فصل زمستان
  • وقتی احساسات و تمایلات جنسی از بین می روند!
  • ارتباط اینترنت و ابتلا به فشارخون در سنین جوانی
  • آشنایی با مفهوم بی تمرينی
  • محبوبترین ها

  • تاثیرات مثبت ورزش درمانی بر درد کمر
  • دلیل ضروری بودن کربوهیدرات برای ورزشکاران
  • برای افزایش دوز شیمی درمانی ورزش بسیارعالیست
  • با بکارگیری این ۸ مورد به حداکثر چربی سوزی برسید
  • آموزش تصویری ورزشی برای لاغر کردن پایین تنه
  • 8 دلیل برای یادگرفتن زومبا
  • فایده های مختلف ورزش بر عملکرد مغز
  • چکار کنیم که گرما عوارضی ایجاد نکند 3
  • بعد از ورزش چند کالری می سوزانیم
  • با این ورزش ها پاها را قوی کنید
  • چگونه بدون ورزش کردن تناسب اندام داشته باشید؟
  • ورزش تناوبی چه کار آیی دارد که اینقدر توصیه می شود؟
  • بررسی نحوه دویدن خردسالان
  • ۴ مورد آسان و کاربردی برای افزایش حجم عضلات
  • لباس ورزش گرم و تاثیر آن در کالری سوزی
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است