Anxious-Man

واکنش شما در مواجه با لحظات اضطراب و تشویش چگونه است در مواقعی که اتفاق بدی می افتد چگونه برخورد می کنید و از خود واکنش نشان میدهید هیجان در شما با چه نوع رفتارهایی دیده می شود؟

در این مقاله با واکنش افراد مختلف در لحظه‌های استرس‌زا و لحظات پرفشار آشنا می‌شوید. همچنین راهکارهایی برای کاهش فشار روانی و مقابله با استرس بیان می‌شود.

تحریریه زندگی آنلاین- گروه سلامت

هرکس در مقابل لحظات اضطراب آور یک واکنش از خود بروز میدهد.

به زمانی فکر کنید که به دلیل خاصی تحت فشار بودید و لحظه ای که بسیار مخاطره آمیز بوده و همه چیز به نوع رفتار و عملکرد شما وابسته بوده است.

افکار و احساسات تان در آن لحظه چگونه بوده است. محققان پس از بررسی و تحقیق متوجه شدند که به طور کلی چهار نوع رفتار در اینگونه لحظات بروز می‌کند.

رقابت کننده با لحظات پرفشار

برخی از افراد هنگام برخورد با لحظه‌‌های استرس آور، شهامت به خرج داده و میدان را خالی نمی‌کنند.

آنها با نوعی حس رقابت به موضوع می‌اندیشند و می‌خواهند خیلی زود از این لحظات جان سالم بدر ببرند.

در این راه معمولا از مشاوره‌‌های خوبی نیز استفاده میکنند.

البته این افراد به سبب نگرانی بیش از حد در برابر موضوعات اضطراب‌آور همیشه در هوشیاری کامل به سر می‌برند و گاهی اوقات هنگام لحظات پر فشار چنان هیجان زده میشوند که نمی‌توانند به درستی عمل کرده و از تمام توانایی‌‌هایشان استفاده کنند.

 

کاهنده فشار

چنین فردی هنگام رویارویی با لحظات پرفشار غالبا آرام به نظر میرسد و به همین دلیل میتواند موثر و درست عمل کند. او میداند چگونه احساسات منفی خود را کنترل کند.

همچنین میداند چگونه خود را دربرابر فشارهای ناشی از توقعات غیر واقعی دیگران، ایمن نگهدارد.

در محل کار و زندگی اش همیشه هدفی را دنبال میکند و معمولا به هر موضوعی – حتی ضروری – به سرعت واکنش نشان نمی دهد.

زندگی کردن با این افراد آسان است مگر اینکه شما از آنها بخواهید کاری انجام دهند که نیازمند کار و تلاش بسیار باشد.

دوری کننده از فشار

این افراد لحظات پرفشار را بسیار تهدیدکننده می‌بینند. هنگام قرار گرفتن در یک وضعیت اضطراب آور  بسیار نگران و مضطرب میشوند.

آنها به دلیل اینکه از این نوع لحظات به شدت دوری میکنند معمولا بسیاری از فرصت‌‌های پیشرفت را از دست میدهند زیرا تاجایی که میتوانند – شاید هم هرگز – برای کارهای بزرگ پیشقدم نمی‌شوند.

هنگام برگزاری جلسات به ندرت تمایل به مطرح کردن عقاید خود دارند و معمولا از کسی انتقاد نمی کنند.

خط فکری این افراد اینگونه است : “من میخواهم این کار را حتما تمام کنم.” یا “اگر شکست بخورم، کارم تمام است.”

 

استقبال کننده از لحظات پرفشار

این افراد در اقلیت قرار دارند. آنها در واقع از لحظات پرفشار زندگی شان به عنوان یک فرصت که میتواند زندگی شان را بهبود بخشد استقبال میکنند و با اعتماد به نفس و خوش بینی بسیار بالایی به آن نزدیک میشوند.

آنها  همیشه در کشمکش و تقلا برای یافتن فرصت‌‌های جدیدی هستند. البته هرگز کاری فراتراز توانایی‌‌هایشان انجام نمی‌دهند. و به این حقیقت توجه دارند که اگر از توانایی‌‌هایشان کمک بگیرند و برنامه‌‌هایشان را براساس آن قرار دهند حتما پیروز خواهند شد.

این افراد همیشه فکر میکنند : “من میتوانم این کار را انجام دهم.” یا “اگر در این کار شکست بخورم، فرصت‌‌های بسیار دیگری دارم که مناسب هستند.”

شما در کدام یک از این گروه‌‌ها قرار دارید؟

ارسال شده در 29 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع روانشناسی

پیشنهاد سردبیر

  • تلویزیون دیدن و ابتلا به بیماری
  • تمام بدی ها و خوبی های عصاره های مرغ و گوشت
  • چسبندگی رحم در صورتی که به موقع درمان نشود سبب نازایی میگردد
  • لذت بردن از عمری طولانی با این کارها
  • میوه‌ها و سبزیجات سم‌زدای بدن را بشناسید
  • شخصیت های چپ دست ها و راست دست ها
  • چگونه زنی را از عشقتان لبریز کنید
  • آموزش زعفرانی کردن مرغ
  • پیامدهای کشیدن زودهنگام دندان شیری
  • خطاهای میکاپی و زشت شدن
  • پس از جراحی سرطان سینه آنرا چگونه ترمیم کنیم؟
  • اطلاعات کامل درباره داوطلبی برای اهدای سلول بنیادی
  • کنار آمدن با مرض قند
  • معدنی از انواع ویتامین ها
  • بررسی و شناخت انواع تیپ های شخصیتی
  • محبوبترین ها

  • التهاب و مشکلات روحی ناشی از آن
  • عاقبت حسادت ورزیدن به زندگی دیگران
  • اسرار نهفته در برخی رفتارهای شما
  • از بین رفتن رابطه ها به واسطه حسادت
  • کودکان لوس و پرتوقع و بهانه گیر
  • رفع اضطراب تغذیه ای با این روش
  • افراد شاد چه خصلتهایی دارند
  • از کابوس های شبانه چه می دانید؟
  • ابراز مخالفت با نظر همسر بدون بحث و جدل
  • چگونه خلاقانه تر رفتار کنیم
  • تاثیر رنگ ها بر فشار خون و هوش افراد
  • چرادلبستگی ناایمن و فرزند پروری مستبدانه به افسردگی منجر می شود؟
  • تفاوت بین اضطراب هوشیار و ناهوشیار چیست؟
  • چه میزان درباره بهره هوشی تان می دانید
  • اندوه و غم را از خود دور سازید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است