2015-11-09-signs-of-hormone-imbalance-fb

اگر هورمون کورتیزول با نوسانات مختلف در بدن مواجه شود با چه علائمی در بدنمان مواجه خواهیم شد کاهش هورمون کورتیزول در بدن خبر از مشکلات مختلفی خواهد داد مشکلاتی مانند کم شدن خواب،احساس خستگی مکرر ،درد معده و دیگر عارضه های رایج که در ادامه بیشتر به آن ها خواهیم پرداخت

کورتیزول توسط غده آدرنال یا فوق کلیه ترشح می ‌شود. ترشح کورتیزول در جریان واکنش بدن به استرس، در سطح بالایی صورت می‌ گیرد.

هورمون کورتیزول در تنظیم فشار خون، سوخت و ساز مناسب قند خون، آزادسازی هورمون انسولین برای حفظ سطح مناسب قند خون، سیستم دفاعی بدن، واکنش تحریکی و التهابی نقش دارد. کورتیزول به طور طبیعی صبح‌ ها در بالاترین سطح و شب ‌ها در پایین ترین سطح وجود دارد.

کمی افزایش کورتیزول در بدن، تاثیرات مثبتی به دنبال دارد از جمله:

افزایش سریع انرژی به منظور مقابله بدن

افزایش فعالیت‌ های حافظه

بالا رفتن ناگهانی توان دفاعی بدن

حس کمتر نسبت به درد

کمک به حفظ تعادل حیاتی در بدن

برای نگهداری کورتیزول در سطحی مناسب و تحت کنترل، باید واکنش‌ های آرامش بدن پس از هر واکنش به استرس، فعال گردد. نشان داده شده است که وجود سطح بالا و طولانی مدت کورتیزول در جریان خون (آنچنان که در استرس مزمن پیش می ‌آید) دارای اثرات منفی زیر است:

کاهش کیفیت خواب: همانطور که گفته شد، سطح کورتیزول هنگام خواب کم می شود اما اگر سطح کورتیزول بالا باشد، فرد دچار کاهش کیفیت خواب خواهد شد و لذت خواب عمیق از او سلب خواهد شد.

احساس خستگی بعد از خواب عمیق: گاهی اوقات کورتیزول بالا منجر به بروز خستگی مزمن می شود به طوری که حتی بعد از استراحت کامل، فرد دوباره احساس خستگی می کند.

کمردرد و سردرد: سطح کورتیزول بالا منجر به افزایش حساسیت بدن و مغز به درد می شود. بنابراین شما ممکن است احساس کمردرد، سردرد و دردهای عضلانی کنید.

افزایش وزن غیر قابل توضیح: تحقیقات نشان می دهد که کورتیزول باعث افزایش چربی در بدن بخصوص در ناحیه شکم خواهد شد. تغذیه سالم و ورزش در این میان به تنظیم سطح کورتیزول کمک می کند.

ابتلا به عفونت: کورتیزول بیش از حد منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن و ابتلای سریع به سرماخوردگی و آنفلوآنزا خواهد شد.

افزایش هوس مواد غذایی نامناسب: مطالعات مختلف ارتباط بین سطح کورتیزول بالا و افزایش میل به غذاهای نامناسب را در مردان و زنان نشان داده است.

احساس اضطراب همیشگی: سطح اضطراب و البته بدگمانی هنگام افزایش میزان کورتیزول بیشتر است.

ناراحتی های مکرر معده: روده ها به استرس مزمن بسیار حساس هستند و سطح کورتیزول بالا می تواند منجر به یبوست، سوزش معده و گرفتگی عضلات گوارشی شود.

مشکلات قلبی: تحقیق محققان هلندی بیانگر آن است که میزان بالای کورتیزول با مرگ در اثر بروز عوارض قلبی ارتباط تنگاتنگی دارد. در تحقیقی که به مدت شش سال روی 860 نفر از افراد بالای 65 سال که دارای بالاترین میزان کورتیزول در خون‌ شان بودند، انجام گرفت، مشخص شد که این افراد در معرض فزاینده خطر مرگ در اثر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند.

بهترین روش ها برای مقابله با استرس شامل ایجاد تغییرات سالم در شیوه زندگی است، به ‌صورتی‌ که زمان بیشتری برای استراحت و آرامش اختصاص داده شود. مقدار مناسب ورزش در روز نیز به از بین بردن فشارهای روحی کمک کرده و باعث خواب عمیق ‌تر و باکیفیت ‌تر می‌شود. داشتن یک رژیم غذایی سالم و خواب کافی در شب در کنترل استرس نقش مۆثری دارد.

هنگامی که در خود استرس شدیدی احساس می کنید، بهتر است خود را از محیط دور کنید. کمی قدم زده و نفسی تازه کنید. مدتی به محیطی بروید که بتوانید فکر خود را از مسائل دغدغه ‌آور رها کنید. البته منظور این نیست که کاملا میدان را خالی کنید، بلکه ترک موقعیت برای چند لحظه و مراجعت دوباره با فکری آزاد و تازه باعث رهایی از استرس و انجام بهتر کارها خواهد شد.

 

naturalnews

 

 

ارسال شده در 30 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • از بین بردن سفیدی مو با این روش ها
  • نکات مهم در بیماری حرکت
  • مراقب تغییر رنگ زبانتان باشید
  • موها و آسیب به سلامت آن ها
  • اوایل زندگی زوجین و این مشکلات
  • علل بیماری دریچه قلب، علائم، تشخیص و درمان
  • مناسب ترین زمان ویزیت شدن با روانشناس
  • با مشکل فقر عاطفی چگونه برخورد کنیم
  • نکات شگفت انگیز برای حفظ سلامتی(قسمت اول)
  • باید ها و نباید ها درباره استفاده از سرم مو
  • سبک زندگی نادرست و تاثیرات منفی آن روی فرزندان
  • تفاوت های هوشی مردان با زنان
  • تاثیرات و آسیب های مخرب امواج وای فای
  • تصاویر کارور یا حالت دهنده هلن بک
  • مواد غذایی موثر برای کنترل اشتها
  • محبوبترین ها

  • سبزیجات نارنجی پرخاصیت پاییزی
  • با مصرف خوراکی ها از دیابت پیشگیری کنیم
  • موارد مهم درمورد محصولات پروبيوتيک/استفاده ماست پروبیوتیک برای این انسانها قدغن است
  • با نوشیدن قهوه از مرگ حتمی نجات می یابید!
  • فواید ویتامین E برای ناباروری
  • با مصرف لوبیا سفید به طول عمرتان بیفزاید
  • از بیماری قلبی با روغن زیتون وآفتابگردان پیشگیری کنید
  • دانستنی هایی درباره برخی نوشیدنی های صنعتی
  • چرا باید روی سالاد تخم مرغ رنده کنیم
  • چطوری هورمون چاقی را از بین ببریم
  • بهترین مواد غذایی مفید برای تقویت ذهن کودک
  • لذیذترین اسموتی ها برای خانم های باردار
  • کنترل آسم و آلرژی با کمک گرفتن از این مواد غذایی
  • لطفا آدامس شیرین میل نکنید
  • دریافت پروتئین گیاهی و تاثیرات آن بر بدن
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است