وعده های غذایی مناسب کسالت‌های پی‌در‌پی صرف غذا در صبح سه وعده غذایی در شبانه روز تنبلی و سستی تغذیه در تعالیم دینی انتخاب زمان خوردن غذ

 در آموزه های دینی ما غذاخوردن و آداب مربوط به آن چگونه اند توصیه های پیامبران و امامان در مورد تغذیه سالم چگونه است آن ها چه مراقبت هایی در این زمینه به ما پیشنهاد میدهند یک غذای کامل از لحاظ طب اسلامی چه ویژگی هایی دارد

انتخاب زمان خوردن غذا و نیز تعداد دفعاتی که در شبانه روز غذا می‌خوریم، از مواردی است که تعالیم دینی چگونگی آن را بیان نموده‌اند.

در بسیاری از کشور‌ها در شبانه روز تنها دو وعده غذایی می‌خورند، یک‌بار صبح و یک‌بار عصر یا آغاز شب. در حالی‌که در کشور ما بر‌اساس عادت و عرف سه وعده غذایی در شبانه روز مصرف می‌شود و هر وعده غذایی، ویژگی‌های یک غذای کامل را داراست.

شاید یکی از دلایل کسالت و بروز بیماری‌های مختلف این مسئله باشد که معمولا در طول روز معده به‌طور دائم مشغول هضم غذا بوده و به‌محض خالی شدن آن، نوبت خوردن وعده بعدی فرا رسیده است. نتیجه این نوع رفتار غذایی، خواب زیاد، تنبلی و سستی و کسالت‌های پی‌در‌پی می‌باشد.

در این مطلب به تعداد دفعات غذا خوردن و نیز بهترین زمان صرف غذا با‌توجه به دستورات اسلام خواهیم پرداخت:

صرف غذا در صبح

هنگام صبح به‌ویژه صبح زود، قبل از خروج از منزل، از مهم‌ترین اوقاتی است که برای خوردن غذا در روایات سفارش شده است.

امام صادق علیه السلام به نقل از حضرت علی علیه‌لسلام می‌فرمایند:
هرکس جاودانگی می‌خواهد –بداند- جاودانگی در این دنیا ممکن نیست، ولی باید لباس سبک بپوشد، صبحانه را صبح زود بخورد و کمتر همبستری کند.

صرف غذا در شب

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: ریشه خرابی و ضعیف شدن بدن، نخوردن غذای شب است.

و در پاسخ به سوال فردی که از درد بدن و سنگینی غذا شکایت داشت، فرمودند: “صبحانه و شام بخور، اما بین آن چیزی نخور، زیرا فساد و تباهی بدن را به‌دنبال دارد”.

بر‌اساس قرآن کریم، برای بهشتیان هر صبح و شام روزی مهیاست.

اگر‌چه در روایات بر خوردن غذا در شب تاکید شده و توصیه این است که انسان گرسنه نخوابد، ولی باید توجه داشت که این روایات هرگز پرخوری در شب را توجیه نمی‌کنند.

صرف غذا هنگام گرسنگی

از مهم‌ترین اوقات خوردن، هنگام گرسنگی است. از دیدگاه اسلام، وقت خوردن را گرسنگی تعیین می‌کند. به‌عبارت دیگر، آن‌گاه‌که گرسنگی بر انسان عارض نشده، خوردن غذا پسندیده نیست، اگرچه زمانی باشد که معمولا همگان در آن وقت غذا می‌خورند. بنابراین، اولین و مهم‌ترین دلیل خوردن، احساس گرسنگی است.

البته ذکر این نکته مهم است که خوردن به‌هنگام گرسنگی، به‌این معنا نیست که انسان در شبانه روز هرچند بار که احساس گرسنگی کرد غذا بخورد، بلکه تعداد دفعات خوردن نیز در دستورات معصومین مشخص شده است. بنابراین، بهتر است انسان خود را عادت دهد که در شبانه‌ روز بیش از دو بار گرسنه نشود و تنها در آن دو وقت غذا بخورد.

منبع: کتاب حدیث تندرستی

 

ارسال شده در 1 شهریور 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • کسانیکه قهوه می خورند بخوانند
  • اسکیزوفرنیا و زمینه های ایجادش
  • کار در شیفت شب و پیامدهای آن
  • چند راهکار موثر برای آلرژی‌زدایی فصلی
  • علل و علائم شوک
  • توده ای عجیب و غریب از جنس مو
  • ۱۲ باور اشتباه و نادرست در بدنسازی که همواره وجود دارد
  • مهرطلب ها اینگونه اند!
  • خانم هایی که حساسیت بهاری دارند این توصیه های آرایشی را بخوانند
  • 10 خصلتی که شما را دوست داشتنی میکند
  • درماني جديد براي آلزايمري‌ها با استفاده از انسولين
  • معرفی و بررسی یک غذای سالم و کامل
  • مدیتیشن تاثیر مثبتی بر روی این 5 مشکل سلامت میگذارد
  • ترمیم پوست با کمک بامیه
  • ارزیابی اندازه آب بدن ورزشکاران
  • محبوبترین ها

  • ورزش بیش از اندازه، علائم خاص خود را دارد
  • آموزش تصویری لاغر کردن سریع ران پاها قسمت 1
  • حرکات ورزشی مخصوص سینه ها
  • ارزیابی بعضی باورهای رایج در ورزش
  • از نگاه گوستاو بادل سبزیجات و مواد غذایی گیاهی چقدر برای بدنساز مهم است؟
  • چرا ورزش بهترین دارو است
  • ورزش دسته جمعی و ارتباط آن با اعتماد به نفس
  • موج سواری با کایت چه پیشینه تاریخی دارد؟
  • اسکی چه فوایدی برای بدن دارد؟
  • اهمیت این نکات در هنگام دویدن
  • به تمام ورزشكاران توصيه مي شود ورزش بارفیکس انجام دهند چرا؟
  • وودبال و معرفی آن
  • علاقه مندان به یوگا بخوانند
  • برای تمرین روی پاهای سرکش این توصیه ها کارسازند
  • خانم های یائسه چقدر باید در هفته ورزش کنند
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است