با عارضه های پیش از قاعدگی مبارزه کنید ( بخش اول)

خانم ها درد های مختلفی را در طول زندگی تحمل میکنند؛ از قاعدگی گرفته تا حاملگی و زایمان. قاعدگی دورانی پر از عارضه برای خانم ها میباشد و اگر مرتب چکاپ نکنند و از مراجعه به پزشک خودداری کنند ممکن است دچار بیماری های خطرناک شوند. عارضه های قاعدگی زیاد هستند و چند نوع دارند اما قصد ما در این مطلب بررسی و جلوگیری از عارضه های پیش از قاعدگی میباشد. با ما همراه باشید تا طی دو بخش، روش مبارزه با این عوارض را یاد بگیرید.

چگونه از بروزعارضه های پیش از قاعدگی جلوگیری کنیم؟

عارضه های پیش از قاعدگی به علائمی گفته می شود که به مدت یک تا دو هفته قبل از عادت ماهیانه بروز پیدا می کنند و معمولا با  شروع  خونریزی و قاعدگی پایان می یابد. این علائم هم برای دختران و هم برای زنان معمول است و ممکن است  در هر فرد متفاوت باشد. این علائم فیزیکی و یا روحی بوده و به صورت پیش بینی شده اتفاق می افتد که شامل مواردی مانند سر درد، خستگی، پف و ورم، درد وسفت شدن سینه ها، عدم تمرکز، تغییر رفتار و بیخوابی است. این علائم را می توان با اصلاح رژیم غدایی ، ورزش و تغییر سبک زندگی از بین برد.

قسمت اول: رژیم غذایی

مصرف نمک را کاهش دهید

سدیم آب بدن را ذخیره کرده و باعث پف کردن و یا افزایش وزن می شود. کنترل میزان مصرف نمک دو هفته قبل از قائدگی از نگه داشته شدن آب در بدن شما جلوگیری کرده وکمک می کند احساس بهتری در دوران قائدگی داشته باشید. سدیم می تواند در غذاهایی که حاوی سس سویا هستند و همچنین در سبزیجات کنسرو شده و سوپ های حاضری نیز یافت شود. از مصرف غذاهای با مواد افزودنی  مانند پنیر ها، غذاهای چرب  به خصوص فست  فود ها و چیپس خود داری کنید.

مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید

انواع مختلف میوه ها و سبزیجات منابع غنی کربو هیدرات هستند که حاوی میزان زیادی ویتامین و سایر مواد غذایی لازم هستند. خوردن میوه وسبزیجات نه تنها نیاز مصرف غذاهای ناسالم را کاهش می دهد بلکه از نگه داشتن آب و افزایش وزن نیز جلوگیری می کند. حتما روزانه یک تا دو وعده میوه وسبزی مصرف کنید. ازمیوه و سبزیجات تازه و کنسرو نشده مانند تمشک، انبه، چغندر و نخود فرنگی  استفاده کنید.

 

عارضه های پیش از قاعدگی

استفاده از غلات را در رژیم غذایی خود بگنجانید

غلات یکی دیگر از منابع غنی کربو هیدرات است که می تواند به کاهش ورم در این دوره کمک کند. غذاهایی مانند دانه گندم، پاستا و ماکارانی، بلغور جو، کورن فلکس و برنج قهوه ه ای به کاهش علائم قبل از دوران قاعدگی کمک می کند. از مصرف برنج وپاستای سفید پرهیزکنید زیرا که این مواد نگهداری آب در بدن و اضافه وزن را افزایش میدهد.

لبنیات پرو بیوتیک استفادده کنید

مصرف محصولات لبنی به خصوص لبنیات پروبیوتیک تا حد قابل توجهی از بروز علائم فیزیکی وروانی پیش از قاعدگی جلوگیری می کند. سعی کنید هر روز دو تا سه بار از لبنیات کم چرب لستفاده کنید. میتوانید با مصرف لبنیاتی مانند ماست، کره شیری و کفیر پروبیوتیک مورد نیاز بدن را تامین کنید.

آب بنوشید

نوشیدن آب به میزان کافی از علائم روحی وجسمی پیش از قاعدگی مانند سر درد و ورم جلوگیری میکند. سعی کنید در روز حد اقل ۲ لیتر آب بنوشید. این ۲ لیتر مایعات میتواند شامل آب میوه های صد در صد طبیعی، چای و نوشیدنی های دیگر نیز باشد.

در رژیم غذایی خود از مکمل ها استفاده کنید

مکمل هایی که می توانند در کنترل علائم پیش از قاعدگی کمک کنند عبارت اند از:

کلسیم، ویتامین D، منیزیم، ویتامین های B (انواع تیامین و ریبوفلاوین) و ویتامین E

مصرف الکل و کافئین را کاهش دهید

الکل و کافئین باعث منقبض شدن رگ ها ی خونی شده که منجر به بروز علائم پیش از قاعدگی مانند دل درد و ورم کردن وهمچنین تشدید عارضه های روحی  می شود

ارسال شده در 30 مرداد 1395 توسط writer.m با موضوع زنان و زایمان , سلامت اعضای خانواده , سلامت زنان

پیشنهاد سردبیر

  • کاهش فشار و استرس محیط کار
  • شخصیت سردرگم و این ویژگی ها
  • نگهداری از سمورچه ها
  • انتخاب و تهیه دستمال کاغذی
  • مدل بافت آبشاری یک طرفه را چگونه درست کنیم+تصویری
  • مشکلات مختلف لثه چگونه پدید می آیند
  • علائم نگران کننده برای صدمه به جمجمه نوزاد
  • ترشی پیاز و روش های تهیه آن
  • دارچین کلید مقابله با سرطان روده بزرگ
  • دریافت ویتامین دی با این روش ها
  • راهکارهای پیشنهادی موثر برای رهایی از غم
  • این علائم در لثه و مراقبت های آن
  • داروی پوكی استخوان مانع رشد سرطان سینه می شود
  • حس بویایی با وجود اضافه وزن
  • فرماندهی اطفال به والدین
  • محبوبترین ها

  • آنچه که باید درباره نشانه ها و علایم افسردگی کودک بدانیم
  • آموزش اجابت مزاج به دلبندتان خارج از پوشک
  • کاهش اضطراب مدرسه رفتن در اطفال
  • چکارکنیم که بچه ها از مدرسه متنفر نشوند
  • راه هاي حل مشكل دروغگويي كودكان
  • تغییرات اساسی در رفتار اطفال کم رو
  • از پخش فیلم 3 بعدی برای فرزندتان اجتناب کنید
  • مراقبت از سلامت نوزاد
  • لزوم آموزش کودک از دو سالگی
  • والدین کودکان چاق بخوانند
  • نکات مراقبتی در زمینه سوراخ کردن گوش در سنین پایین
  • مضرترین تنقلات برای سنین پایین
  • کمک شاخص توده بدنی در پیش بینی چاقی
  • خنده رو ترین نوزاد دنیا
  • مسمومیت تغذیه ای کودکان در مسافرت
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است