راه های جلوگیری از پیری
همانطور که میدانید هیچ کس دوست ندارد پیر شود و شور و نشاط جوانی را از دست بدهد. این موضوع میل انسان به جاودانه شدن را میرساند. برای این کار اقدامات و تحقیقات زیادی صورت گرفته است. گروهی از محققان زیست شناسی به تازگی مقاله‌ای تحلیلی علمی درباره دلیل پیر شدن انسان منتشر کرده‌اند که می‌توان در آن راهکارهایی برای جلوگیری از پیر شدن یافت، راهکارهایی که شاید بسیاری از آنها را بدانید اما آنها را چندان جدی نگیرید.

براساس گزارش ساینس الرت، در این گزارش که بازبینی چندین تحقیق علمی است و توسط محققان دانشگاه اویدو در اسپانیا انجام گرفته‌است، یکی از اصلی‌ترین عواملی که با پیرشدن انسان در ارتباطی مستقیم است، متابولیسم یا سوخت و ساز بدن عنوان شده‌است. محققان تاکنون 9 نشانه سالخوردگی را در متابولیسم انسان یافته‌اند.

متابولیسم یک یا مجموعه‌ای از اندام‌های بدن نیست که میزان کالری ورودی به بدن را تعیین کند، این رویداد مجموعه‌ای از میلیارد‌ها عمل و فعالیت سلولی در بدن انسان در مقیاس روزانه است که سوخت را به انرژی تبدیل کرده و تمامی مواد مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

با بالاتر رفتن سن انسان، کارایی متابولیسم بدن افت می‌کند،‌ DNA بیشتر آسیب می‌بیند و در نتیجه عملکرد سلول‌ها به اختلال و خطای بیشتری دچار می‌شوند. روند تخریب و حذف سلول‌های کهنه در بدن کندتر شده و نتایج نامطلوبی را بر سلامت بدن از خود به جا می‌گذارد. تمامی این فشارهایی که بدن در طول زندگی متحمل می‌شود، توانایی آن را در انجام وظایف روزانه‌ای که برای حفظ سلامت حیاتی هستند، ناتوان‌تر می سازد.

  • راه‌هایی برای کنترل پیری

اگر پیری را بیماری متابولیسم در نظر بگیریم، چندان شگفت‌انگیز نخواهد بود اگر بگوییم سوختی که به بدن می‌رسد بر طول عمر انسان اثری غیرقابل انکار خواهد‌داشت. مدارک مستدلی وجود دارند که براساس آن بهترین رژیم غذایی برای افزایش طول عمر، سبک غذایی مدیترانه‌ای است.

این سبک غذایی مملو از چربی‌های سالمی مانند روغن زیتون،‌ سبزیجات، غلات، دانه‌های روغنی و ماهی است و بخش بسیار کوچکی از آن را گوشت قرمز و قند تشکیل داده‌است. همچنین گفته می‌شود جایگزین کردن پروتئین‌ها توسط کربوهیدرات‌های مرکب نیز فواید بسیار قابل توجهی برای افزایش طول عمر به همراه دارد.

از دیگر عوامل تاثیر‌گذار که در این گزارش بر آن تاکید شده‌است،‌محدود سازی کالری‌های دریافتی است. به زبان ساده این‌کار یعنی زیاد نخوردن. اما آنچه به اندازه کم غذا خوردن اهمیت دارد،‌ ایجاد دوره‌های چند ساعته در زندگی روزمره‌است که در طول آن بدن هیچ غذایی دریافت نمی‌کند، مطالعات نشان می‌دهد چند‌ساعت نخوردن در طول روز فواید قابل توجهی برای سلامت انسان‌ها دارد.

در نهایت همانطور که بر همه آشکار است، ورزش کردن و فعالیت‌های بدنی بر کند کردن روند نشانه‌های پیری در بدن اثر غیرقابل انکار دارد.

  • سبک زندگی غربی کشنده است

اگرچه بهبود سلامت و ایمنی عمومی افزایش طول عمر افراد در کشورهای غربی و کشورهایی که به سبک غرب زندگی می‌کنند را بهبود بخشیده‌است، اما هنوز در این جوامع عوامل نگران‌کننده زیادی وجود دارد.

رژیم‌غذایی پرکالری مملو از قند، پروتئین‌های حیوانی گوشت قرمز و چربی‌های غیر سالم مانند مارگارین بر متابولیسم بدن فشار وارد آورده و می‌تواند خطر ابتلا به چاقی را افزایش دهد. بسیاری انسان‌ها امروزه سبزیجات، فیبر و غلات مصرف نمی‌کنند و علاوه براینکه ورزش نمی‌کنند،‌برای ساعت‌های طولانی نیز ثابت می‌نشینند.

این مشکل به اندازه‌ای حاد است که نویسندگان این گزارش در پایان مقاله خود درخواست کرده‌اند دراین زمینه اقدامی جدی صورت بگیرد و انسان‌ها به داشتن زندگی سالم‌تر تشویق شوند.

  • ندانسته‌ها فراوانند

اصلی‌ترین بخش این گزارش تدوین بخش‌های مختلفی از ده‌ها گزارش علمی است که درباره سالخوردگی و پیری منتشر شده‌است که در آن بر تعدادی از موضوعات رایج در علوم زیستی و خلائ‌های بزرگ در دانش بشر تاکید شده‌است.

یکی از بزرگترین مشکلات در تحقیقات پیری این است که تنها بخش کوچکی از دانسته‌های بشر درباره پیری از مطالعاتی به دست آمده‌اند که روی انسان انجام گرفته‌اند. درعوض بیشترین بخش این مطالعات در آزمایشگاه‌ها و روی حیواناتی مانند کرم‌ها، پشه‌ها و موش‌ها انجام گرفته‌اند.

شواهد بسیار محکمی از تاثیر مثبت تغییراتی مانند محدود‌سازی کالری دریافتی بر طول عمر حیوانات مورد مطالعه به دست آمده‌است، اما جزئیات دقیقی از این مدارک در دست نیست. با این‌همه با افزایش پژوهش‌های علمی درباره این موضوع، در آینده دانش بشر درباره پیری بهبود خواهد یافت و دانشمندان قادر خواهند بود در آینده به تمامی انسان‌ها از هر ملیت و سطح اجتماعی کمک کنند تا عمری طولانی‌تر داشته‌باشند.

ارسال شده در 3 شهریور 1395 توسط writer.m با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • 5 نکته برای مرطوب کننده انواع پوستها
  • روش آشپزهای معروف برای تهیه جوجه کباب
  • نکاتی مهم برای داشتن برنامه چربی سوزی علمی
  • بخور نخور های مختلف برای گربه ها
  • از صرع شکمی چه می دانید
  • بالا رفتن آمار تومور مغزی در بین آقایان
  • ارتباط رفتار و حرکات با دروغ گفتن
  • کم شدن علاقه به زندگی با دخانیات
  • خوابیدن بر روی شکم با انسان چیکار میکند؟
  • روش های غلط که سبب افزایش ریزش مو می شوند
  • از دیفتری بیشتر بدانید
  • به دست آوردن موفقیت با زحمت کم!
  • عکس های زیبا از میوه گلابی
  • خواص ضد سرطانی سس ﮐﭽﺎﭖ
  • علائم صدمات زانو و راه تشخیصی
  • محبوبترین ها

  • هر نوع ورزشی مناسب بیماری دیسک نیست
  • قدمی اساسی در معالجه ایدز
  • علل و راه های درمان کم خونی
  • صدا دادن استخوان ها در افراد سالمند
  • مقابله با سرطان با پیشگیری از بالارفتن وزن
  • علت فرورفتن ناخن در پا
  • تزریق واکسن به جلوگیری از انتقال تبخال کمک کند
  • ترمیم زخم ها با این روش ها
  • بهبود پارکینسون با سریع راه رفتن
  • بیماری خاص و خواب آلودگی
  • سردرد زیاد بعلت داشتن استرس زیاد است
  • توضیحات شنیده نشده درباره قلب انسان
  • یک دنیا خاصیت برای پای مرغ
  • آیا کسی که دیابت دارد حتما سرطان خواهد گرفت؟
  • بررسی اجمالی کلسترول بالا
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است