ageing-FI

برخی عوامل در زودتر پیرشدن ما تاثیر مستقیم میگذارند و موجب می شوند زودتر از موعد پیری به سراغمان بیاید اعتییاد،استرس ،تغذیه نامناسب ،خواب ناکافی و بسیاری عوامل دیگر در این زمینه نقش دارند

احتمالا همه ما در مورد افرادی با 90 سال سن شنیده ایم که هنوز میدوند و رانندگی میکنند و همه ما افرادی 50 ساله را میشناسیم که به سختی میتوانند حرکت کنند. ما همگی ماشین های کلاسیکی را دیده ایم که مانند ماشین های جدید کار میکنند و خودروهای جدیدی را دیده ایم که به گونه ای به نظر میرسند که نیاز به بازیافت و احیای آنها داریم.

چه چیز هایی مارا سریعتر پیر میکنند ؟

برای اینکه دیرتر پیر شوید از این هفت چیز دوری نمایید :

 

 

انتخاب غذاهای بد

آیا شما همه غذاهای بد یا از هرچیزی به مقدار زیاد میخورید، رژیم غذایی ضعیف یقینا تضمین کننده این است که روند افزایش سن شما سریعتر  صورت گیرد. برای محدود نمودن کالری ها و دست یافتن به مواد مغذی بیشتر، باید مواد غذایی تازه بخورید. برای مثال میتوان به میوه ها، سبزیجات، غلات، گوشت ها اشاره کرد. شما باید مصرف غذاهای فراوری شده ای که با نمک، قند و افزودنی ها و نگهدارنده هایی که مورد نیاز شما نیستند را محدود کنید .

 

 

خواب بد و نامناسب

در صورتی که شما به طور کامل یا به اندازه کافی نخوابید، کل بدن شما رنج خواهد برد. خواب یکی از اجزای بسیار ضروری سلامتی و شادی است ٬ بنابراین شما نیاز دارید که به اندازه کافی بخوابید . خواب خوب منجر به شارژ شدن مجدد سیستم بدن شما میشود.

مطالعات نشان داده است که عدم داشتن خواب کافی منجر به خطر افزایش وزن، سرطان و اختلال در سلامتی شده است که میتواند احتمالا قابل تصور باشد. این مسئله شاید اغراق آمیز باشد اما برای چندین دهه مقالات پزشکی موجود نمیتوانند اشتباه کنند.

 

 

استرس

استرس گاهی برای شما خوب است. استرس انگیزه بخش است. کمی تکان خوردن به خاطر استرس باعث میشود تا بدن شما هورمون هایی را مانند آدرنالین ترشح کند. به هرحال استرس میتواند باعث سردرد مکرر ما شود (حتی میگرن). در طول زمان، استرس میتواند ممکن است منجر به افزایش سن شما شود.

 

 

عدم تحرک

تنبلی یکی از هفت عامل مرگبار برای افزایش سن و یک گناه است و اصلا موضوع جذابی نیست . تحقیقات نشان میدهد که عدم فعالیت بخشی از عوامل مرگبار است. نشستن منجر به غیر فعال شدن ماهیچه های اسکلتی در بخش پایین تنه بدن شما میشود و در این شرایط سوخت و ساز بدن کند میشود . تغییر این وضعیت بسیار ساده است ٬ گاهی اوقات از جای خود بلند شوید. از پشت میز خود بلند شوید و کارهای دارای تحرک را انجام دهید. برای قدم زدن برنامه ریزی داشته باشید و طی تماس های تلفنی خود راه بروید.

 

 

توکسینها یا سموم

شما ممکن است به آرامی خودتان را مسموم نمایید. دانشمندان از مدتها قبل میدانستند که مقادیر زیادی از سموم مانند سرب، جیوه یا آرسنیک میتواند شما را بکشد. اما اکنون در مطالعات جدید دانشمندان پیشنهاد میشود که وجود این مواد شیمیایی سمی میتواند سلامتی شما را به خطر بیاندازد. این مواد ممکن است در خون شما، چربی بدن و یا دیگر بافت ها ساخته شوند که آنها میتوانند منجر به اختلال در کار هورمون ها و سایر سیستم های بدن شوند.

 

 

اعتیاد

در صورتی که شما بتوانید از سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر  دست بردارید به بدن خود کمک بزرگی کرده اید. این موارد میتوانند آسیب های زیادی به مغز شما وارد کنند. در صورتی که  سیگار کشیدن شما 15 دقیقه طول بکشد منجر به وارد شدن آسیب به DNA شما میشود که این یافته براساس مطالعات منتشر شده در مرکز مطالعات شیمیایی در زمینه تاکسولوژی است و بنابراین همین موضوع میتواند دلیل واضحی برای ترک سیگار باشد. و در طول زندگی عوارض دیگری نیز به جای میگذارد. افرادی که به مقدار زیادی مواد الکلی مصرف میکنند یا سیگار مصرف میکنند سه برابر بیشتر در معرض خطر مرگ در مقایسه با افرادی هستند که از آنها استفاده نمیکنند.

 

 

نادیده گرفتن عوامل خطر

در صورتی که فشار خون بالا ، قند خون بالا یا کلسترول بالا تشخیص داده نشود، میتوانند منجر به تخریب بدن شما شوند. مشکل زمانی شکل میگیرد که شما از آن ها اطلاعی ندارید تا زمانی که آنها منجر به بروزحمله قلبی یا سکته مغزی میشوند که دیگر دیر شده است. از پزشکتان در مورد آزمونهای غربالگری سوال کنید و به دنبال نشانه های مربوط به مشکلات و بیماری ها قبل از بروز آن ها باشید.

 

ارسال شده در 31 مرداد 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع بهداشت و ارتقاء سلامت

پیشنهاد سردبیر

  • لیست جدیدی از به روز ترین مخدرهای دنیا
  • تفاوت اسید لاکتیک با لاکتات
  • رایج ترین سوالات آرایشی
  • همه چیز در مورد دستگاه تناسلی مردانه
  • عکس های جالب و تماشایی از حجامت
  • خطاهای پرسنل بیهوشی در آمریکا
  • بررسی یکی از مهمترین اختلالات خواب کودک
  • پیشگیری از افزایش وزن با این ترفندهای رژیمی
  • مقیاس گرسنگی: واقعا چقدر گرسنه هستید؟
  • درمان عفونت هایپرریاکتیویتی در ریه
  • توصیه متخصصان علم تغذيه درباره تخم مرغ
  • این سرطان فامیلی را جدی بگیرید
  • رموز برنامه ریزی موفقیت آمیز
  • پوک شدن استخوان ها با داروهای تحریک کننده
  • عوارض مصرف داروهای ضد سرفه بدون نسخه
  • محبوبترین ها

  • در مورد آنتی هیستامین چه می دانید؟
  • محروميت دو سوم مبتلايان ايدز دركشورهاي فقير از داروهاي موثر
  • آیا ویتامینها را باید صبح بخوریم؟
  • آنتي بيوتيك ها در صدر داروهاي پر فروش كشور
  • قیمت دارو در داروخانه ها دیگر تغییر نمیکند.
  • افزايش التهابات ريوي به دنبال مصرف كورتيزون
  • داروهای آرام‌بخش سبب بوجود آمدن اختلالات عضلانی و استخوانی می‌شود
  • عوارض دارويي نامطلوب در نيم ميليون كودك آمريكايي
  • مصرف یک و نیم میلیارد عدد قرص استامینوفن در کشور
  • زنان مصروع در دوران بارداري نبايد مصرف دارو را قطع كنند
  • تری سیکلیک ضد افسردگی و دارو های مربوط به آن
  • بهترین مایعات برای نوشیدن با دارو
  • پیامدهای مختلف مصرف داروهای آرامبخش
  • تاثير مثبت داروي “تاموكسيفن” در بهبود مرحله جنون افراد مبتلا به اختلال دو قطبي
  • تداوم واكسيناسيون به مغز كودكان صدمه نمي زند
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است