فواید ماهی فواید امگا3 سرخ کردن ماهی خطرات سرخ کردن ماهی

ماهی جزء لذیذ ترین غذا هاست و در منوی بین المللی هر کشوری چندین غذا با ماهی وجود دارد. ما ایرانی ها اکثر ماهی های موجود را یا کباب میکنیم یا سرخ. ماهی‌ها، مخصوصا ماهی‌های چرب‌تری مانند سالمون، ساردین، قزل‌آلا یا کیلکا، حاوی اسیدهای چرب امگا3 هستند. ولی تا به حال به این فکر کدره اید که ممکن است با سرخ کردن ماهی، امگا3 موجود در آن بسوزد و از بین برود؟

 

بدن ما به خودی‌خود، قادر به تولید امگا3 نیست و ما باید برای حفظ سلامت ارگان‌های حیاتی بدنمان، امگا3 را از طریق غذاهای حاوی آن، وارد بدن‌ خود کنیم. امگا3 علاوه بر ماهی در روغن زیتون، گردو و روغن کانولا هم وجود دارد.

اگر علاقه چندانی به مصرف ماهی ندارید، می‌توانید آن را از شب قبل با انواع ادویه‌های دلخواه و آبلیمو، طعم‌دار کنید تا این گوشت پرخاصیت را در برنامه غذایی‌تان داشته باشید.

گوشت ماهی، دارای باکیفیت‌ترین نوع پروتئین است و میان گوشت‌های مختلف، کالری پایینی هم دارد. اگر بتوانید ماهی‌ را با سبزیجات مختلف بخارپز و تنوری کنید یا با حرارت ملایم و با کمک روغن‌های زیتون و کانولای مخصوص سرخ کردن، تفت دهید، ارزش تغذیه‌ای وعده غذایی خود را بالاتر خواهید برد.

سرخ کردن عمیق ماهی، تاثیر چندانی بر از بین رفتن امگا3 آن ندارد اما می‌تواند باعث افزایش چربی و کلسترول دریافتی شما از یک وعده غذایی شود. یادتان باشد مصرف 2 وعده ماهی در هفته (هر وعده حدود 300 گرم) می‌تواند امگا3 کافی را برای بدن تامین کند. بد نیست بدانید مصرف حداقل یک وعده ماهی در طول هفته هم می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا 50 درصد کم کند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند سلول‌های آن قسمت از مغز که مسوول حفظ حافظه و قدرت یادگیری است، در آن گروه از افرادی که حداقل یک وعده ماهی بخارپز یا تنوری در طول هفته مصرف می‌کنند، بزرگ‌تر از سایر افراد است.

از طرف دیگر، مصرف خوراکی‌های سرشار از امگا3 مانند ماهی، می‌تواند کمک بزرگی به درمان برخی مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و خشکی پوست کند. مصرف ماهی در دوران بارداری به رشد بهتر مغز جنین و در دوران کودکی (از 18 ماهگی به بعد) به تقویت حافظه و قدرت یادگیری کودکان کمک می‌کند.

مصرف منظم گوشت انواع ماهی در دوران نوجوانی، جوانی و میانسالی هم می‌تواند راهی برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و بیماری‌های قلبی در دوران سالمندی باشد.

دکتر سیدعلی کشاورز

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران

منبع: هفته نامه سلامت

امتیاز بدین ! 1 امتیاز2 امتیاز3 امتیاز4 امتیاز5 امتیاز
Loading...
ارسال شده در 31 مرداد 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • عادتهای منجر به سالخورده شدن
  • کاهش وزن با استفاده از 5 اسنک کم کالری
  • روش های کلیدی برای مقابله با اچ آی وی
  • چگونه پوست چرب را درمان کنیم
  • تری گلیسرید و بالا رفتن آن
  • سالمندان چه نکاتی در مورد تغذیه باید رعایت کنند
  • مردان و چربی دور شکم آن ها
  • سردرد در هنگام صبح
  • محبوبترین ها

  • پدر چاق و پسر شدن جنین!
  • پیشگیری از اتلاف زمان به بهترین نحو
  • مدل سبزه ویژه عید نوروز و سفره هفت سین
  • معضل ازدواج اجباری در جامعه ما
  • چاق شدن خانم ها با وسایل خانگی الکتریکی
  • سرطان پروستات و گوجه
  • خواص درمانی متعدد سبزه عید
  • آشنایی با صداهای عجیب بدن
  • رپورتاژ

  • هایفو HIFU – لیفت صورت بدون جراحى
  • چگونه دندانهای سالمتر و قوی‌تر داشته باشیم؟
  • خرید اینترنتی بلیط هواپیما و رزرو هتل بهتر است یا خرید تور ؟
  • بیش از آن‌چه فکر می‌کنید از دندان‌هایتان کار می‌کشید!
  • اپتی ویژن، درمان نوین خستگی چشم
  • الو دکتر

    نخ دندان ارکید
    تلگرام دکتر سلام
    دکتر هومن عشقی
    رفع جای نیش حشرات با استفاده از کرم های مختلف
    محبوبیت داروهای گیاهی در بین بیماران قلبی

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است