آیا سرخ کردن ماهی فواید آن را میسوزاند؟

ماهی جزء لذیذ ترین غذا هاست و در منوی بین المللی هر کشوری چندین غذا با ماهی وجود دارد. ما ایرانی ها اکثر ماهی های موجود را یا کباب میکنیم یا سرخ. ماهی‌ها، مخصوصا ماهی‌های چرب‌تری مانند سالمون، ساردین، قزل‌آلا یا کیلکا، حاوی اسیدهای چرب امگا3 هستند. ولی تا به حال به این فکر کدره اید که ممکن است با سرخ کردن ماهی، امگا3 موجود در آن بسوزد و از بین برود؟

 

بدن ما به خودی‌خود، قادر به تولید امگا3 نیست و ما باید برای حفظ سلامت ارگان‌های حیاتی بدنمان، امگا3 را از طریق غذاهای حاوی آن، وارد بدن‌ خود کنیم. امگا3 علاوه بر ماهی در روغن زیتون، گردو و روغن کانولا هم وجود دارد.

اگر علاقه چندانی به مصرف ماهی ندارید، می‌توانید آن را از شب قبل با انواع ادویه‌های دلخواه و آبلیمو، طعم‌دار کنید تا این گوشت پرخاصیت را در برنامه غذایی‌تان داشته باشید.

گوشت ماهی، دارای باکیفیت‌ترین نوع پروتئین است و میان گوشت‌های مختلف، کالری پایینی هم دارد. اگر بتوانید ماهی‌ را با سبزیجات مختلف بخارپز و تنوری کنید یا با حرارت ملایم و با کمک روغن‌های زیتون و کانولای مخصوص سرخ کردن، تفت دهید، ارزش تغذیه‌ای وعده غذایی خود را بالاتر خواهید برد.

سرخ کردن عمیق ماهی، تاثیر چندانی بر از بین رفتن امگا3 آن ندارد اما می‌تواند باعث افزایش چربی و کلسترول دریافتی شما از یک وعده غذایی شود. یادتان باشد مصرف 2 وعده ماهی در هفته (هر وعده حدود 300 گرم) می‌تواند امگا3 کافی را برای بدن تامین کند. بد نیست بدانید مصرف حداقل یک وعده ماهی در طول هفته هم می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا 50 درصد کم کند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند سلول‌های آن قسمت از مغز که مسوول حفظ حافظه و قدرت یادگیری است، در آن گروه از افرادی که حداقل یک وعده ماهی بخارپز یا تنوری در طول هفته مصرف می‌کنند، بزرگ‌تر از سایر افراد است.

از طرف دیگر، مصرف خوراکی‌های سرشار از امگا3 مانند ماهی، می‌تواند کمک بزرگی به درمان برخی مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و خشکی پوست کند. مصرف ماهی در دوران بارداری به رشد بهتر مغز جنین و در دوران کودکی (از 18 ماهگی به بعد) به تقویت حافظه و قدرت یادگیری کودکان کمک می‌کند.

مصرف منظم گوشت انواع ماهی در دوران نوجوانی، جوانی و میانسالی هم می‌تواند راهی برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و بیماری‌های قلبی در دوران سالمندی باشد.

دکتر سیدعلی کشاورز

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران

منبع: هفته نامه سلامت

ارسال شده در 31 مرداد 1395 توسط دکتر سلام با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • 8 راه برای اینکه هر روز بهتر بنظر برسید
  • تاثیر آهن و کلسیم بر عملکرد ورزشکاران
  • برخی روانگردان‌ها باب میل دختران دانشجو
  • اختراع لباسی که مانع ورود عوامل بیولوژیک میشود
  • آسم چه بیماری است؟ انواع آسم و علائم آن چیست؟
  • کشف یک داروی موثر در درمان سرطان خون
  • بدون مراجعه به پزشک با داروهای خانگی جوش را درمان کنید
  • با این روش ها خلاقیت خود را افزایش دهیم
  • 7 دلیل برای این که چرا صورت شما پف کرده است
  • به دنیا آمدن نوزادی بدون چشم!
  • منحل کردن سرطان در بدن با ورزش
  • اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD چیست؟
  • واکسن آنفلوانزا برای این افراد مضر است!
  • این نوع جراحی برای جوانان بهتر است
  • طرز درست کردن چای زنجبیل با عسل
  • محبوبترین ها

  • تغذیه عصبی و این روش های درمانی
  • خوراکی های مفید برای قلب
  • مواد غذایی موثر برای کنترل اشتها
  • رژیم غذایی ضعیف در دوران بارداری چه پیامدی دارد؟
  • 16 اشتباه در رژیم های غذایی غلط
  • تاثیر استفاده از روغن در ضعف حافظه چیست
  • پیشگیری از پیری با ویتامین E (توکوفرول)
  • پس از لاغری چربی‌های اضافه چه می شوند؟
  • برای زیبایی و شادابی پوست و مو کفیرخواص بی نظیر دارد
  • اگر از ابتلا به آنفولانزا هراسانید ، این خوراکی ها را بخورید
  • لاغر شدن با قارچ و تاریخچه آن
  • هر آنچه که باید درباره فواید برگ بو بدانید
  • آسیب های کاهش ویتامین ب 12
  • اگر نگران چاقی هستید از این دسر ها استفاده کنید
  • حواستان به این آدامس ها باشد
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است