آیا سرخ کردن ماهی فواید آن را میسوزاند؟

ماهی جزء لذیذ ترین غذا هاست و در منوی بین المللی هر کشوری چندین غذا با ماهی وجود دارد. ما ایرانی ها اکثر ماهی های موجود را یا کباب میکنیم یا سرخ. ماهی‌ها، مخصوصا ماهی‌های چرب‌تری مانند سالمون، ساردین، قزل‌آلا یا کیلکا، حاوی اسیدهای چرب امگا3 هستند. ولی تا به حال به این فکر کدره اید که ممکن است با سرخ کردن ماهی، امگا3 موجود در آن بسوزد و از بین برود؟

 

بدن ما به خودی‌خود، قادر به تولید امگا3 نیست و ما باید برای حفظ سلامت ارگان‌های حیاتی بدنمان، امگا3 را از طریق غذاهای حاوی آن، وارد بدن‌ خود کنیم. امگا3 علاوه بر ماهی در روغن زیتون، گردو و روغن کانولا هم وجود دارد.

اگر علاقه چندانی به مصرف ماهی ندارید، می‌توانید آن را از شب قبل با انواع ادویه‌های دلخواه و آبلیمو، طعم‌دار کنید تا این گوشت پرخاصیت را در برنامه غذایی‌تان داشته باشید.

گوشت ماهی، دارای باکیفیت‌ترین نوع پروتئین است و میان گوشت‌های مختلف، کالری پایینی هم دارد. اگر بتوانید ماهی‌ را با سبزیجات مختلف بخارپز و تنوری کنید یا با حرارت ملایم و با کمک روغن‌های زیتون و کانولای مخصوص سرخ کردن، تفت دهید، ارزش تغذیه‌ای وعده غذایی خود را بالاتر خواهید برد.

سرخ کردن عمیق ماهی، تاثیر چندانی بر از بین رفتن امگا3 آن ندارد اما می‌تواند باعث افزایش چربی و کلسترول دریافتی شما از یک وعده غذایی شود. یادتان باشد مصرف 2 وعده ماهی در هفته (هر وعده حدود 300 گرم) می‌تواند امگا3 کافی را برای بدن تامین کند. بد نیست بدانید مصرف حداقل یک وعده ماهی در طول هفته هم می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا 50 درصد کم کند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند سلول‌های آن قسمت از مغز که مسوول حفظ حافظه و قدرت یادگیری است، در آن گروه از افرادی که حداقل یک وعده ماهی بخارپز یا تنوری در طول هفته مصرف می‌کنند، بزرگ‌تر از سایر افراد است.

از طرف دیگر، مصرف خوراکی‌های سرشار از امگا3 مانند ماهی، می‌تواند کمک بزرگی به درمان برخی مشکلات پوستی مانند پسوریازیس و خشکی پوست کند. مصرف ماهی در دوران بارداری به رشد بهتر مغز جنین و در دوران کودکی (از 18 ماهگی به بعد) به تقویت حافظه و قدرت یادگیری کودکان کمک می‌کند.

مصرف منظم گوشت انواع ماهی در دوران نوجوانی، جوانی و میانسالی هم می‌تواند راهی برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و بیماری‌های قلبی در دوران سالمندی باشد.

دکتر سیدعلی کشاورز

استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران

منبع: هفته نامه سلامت

ارسال شده در 31 مرداد 1395 توسط writer.m با موضوع تغذیه

پیشنهاد سردبیر

  • دستور طب سنتی برای خستگی و بی رمقی
  • واکنشهای جبرانی در روانشناسی
  • آشنائی با علائم مسمومیت و نحوه برخورد مناسب با آن
  • عوارض داروهای مصرفی و اختلال در ترشحات داخلی
  • خردسالان مبتلا به اگزما
  • معجزه روغن نارگیل و جوش شیرین
  • چه پیش غذا هایی بهترین و کدام بدترین است؟
  • پیشگیری از سکته با حرکت دادن انگشتان
  • سالاد ماست و بادمجان له شده
  • رسپی دیگری از نان ترکیه
  • مژه هایی زیبا و پرپشت با خط چشم نامرئی
  • نقص عضو در جنین با اسپری مو
  • ضرورت تامل قبل از تشکیل زندگی
  • حرکات چشم و خواندن موثر
  • محافظت از بدن در برابر مونوکسید کربن
  • محبوبترین ها

  • مزایای گنجاندن امگا ٣ در رژیم های غذایی (قسمت اول)
  • آیا کودکان غذای سالم مصرف می کنند؟
  • کاهش درک مزه چربی و شکر در اشخاص سیگاری
  • ویتامین دی و این روش های دریافت
  • ارتباط دور کمر با کبد چرب
  • نکات مهم پزشکی در مورد سلامت آقایان
  • برنج نپخته نخورید
  • تصاویری از دستگاه فلومتر
  • تغییرات پیری و اثرات آنها بر سیستم ایمنی بدن
  • درد آپاندیسیت واقعا چه شکلی است؟
  • چرکی شدن سینوسها چه زمانی است؟
  • کمک به افراد آسیب دیده
  • سیگار تا چه حد باعث بروز سرطان می شود
  • نقش هورمون ها در یائسگی
  • غذای حُمُص چه فایده هایی برای سلامتی انسان دارد؟
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است