good-vs-bad-cholesterol.gif

کلسترول چند نوع دارد دریافت کدامیک به سود بدن ماست و می تواند برای آن مفید باشد چه منابعی می توانند کلسترول خوب را به بدنمان برسانند آسیب های کلسترول بدن برای بدن به چه صورت خواهد بود ؟

کلسترول جز گروه چربی ها طبقه بندی می شود و به دو نوع LDL (کلسترول بد) و HDL (کلسترول خوب) تقسیم می شود. افزایش LDL خون خطر تشکیل پلاک و مسدود شدن عروق را افزایش می دهد که این خود عاملی برای ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی به شمار می آید از سوی دیگر افزایش HDL خون یک عامل محافظتی برای سلامت سیستم قلبی عروقی محسوب می شود. مطالعات اخیر نشان داده است که کاهش LDL و افزایش HDL ریسک بیماریهای قلبی را کاهش می دهد. HDL چربی ها را از سراسر رگها جمع کرده و برای تجزیه به کبد می برد. اما عواملی نظیر ژنتیک، ورزش و فعالیت فیزیکی کم ورژیم غذایی مقدار این نوع کلسترول خوب را تحت تاثیر قرار می دهند. ورزش منظم (سه روز در هفته به خصوص ورزش های هوازی) به طور موثری باعث افزایش مقدار HDL خون می شود.

عامل دیگری که شاید کمتر به آن توجه می شود، مصرف سیگار است. حتی اگر شما سیگاری نیستید ولی در تماس با دود آن هستید در کاهش میزان HDL خونتان تاثیرگذار است. پس اگر می خواهید میزان HDL خونتان افزایش یابد سیگار را ترک کنید.

HDL کمتر از mg/mol 40 مقدار خیلی کمی محسوب می شود و نسبت کلسترول تام به HDL عامل مهمی برای تعیین ریسک بیماری قلبی است و این نسبت بایستی کمتر از 5 باشد.

اما کدام یک از عوامل غذایی در افزایش میزان HDL خون تاثیرگذار هستند، به مطلب زیر توجه کنید.

همچنین مطالعه کنید:دود دست دوم چیست؟

ماهی های حاوی امگا 3 HDL را افزایش می دهند

یکی از عوامل غذایی که می توانند بر مقدار HDL خون تاثیر بگذارد، مصرف ماهی 2-3 بار در هفته است، مخصوصا ماهی هایی که منبع غنی از امگا 3 هستند مانند ماهی سالمون، ماهی قزل آلا، ماهی تن و ماهی ساردین. اگر جز افرادی هستید که زیاد تمایلی به مصرف ماهی ندارید سعی کنید حدالامکان از مکمل های حاوی امگا 3 استفاده نمایید. البته مصرف ماهی به مکمل امگا 3 ارجحیت دارد.

برای افزایش  HDL مغزها را فراموش نکنید

مغزها مانند بادام، بادام زمینی، بادام هندی، گردو، پسته به دلیل داشتن پروتئین، ویتامین E، منیزیم، ویتامین B3 و اسید چرب های غیر اشباع ضروری میان وعده مغذی هستند و مصرف آنها جهت افزایش HDL خون توصیه می شود. بهتر است این مغزها به صورت خام و بدون نمک مصرف شود.

مصرف فیبر محلول برای بهبود HDL مناسب است

مصرف مواد غذایی حاوی فیبر محلول مانند سیب، گلابی، آلو، جو دو سر و انواع لوبیاها نقش زیادی در افزایش HDL خون دارند. معمولا مصرف روزانه 20 گرم فیبر در برنامه غذایی به بزرگسالان توصیه می شود.

برای افزایش HDL روغن زیتون دریافت کنید

روغن زیتون حاوی آنتی اکسیدان است و در کاهش LDL و افزایش HDL خون موثر است. مصرف روزانه 2 قاشق غذاخوری توصیه می شود. البته بهتر است در مصرف این ماده غذایی تعادل را رعایت کنید زیرا کالری آن بالا است.

آیا مصرف شراب قرمز HDL را افزایش می دهد؟

مصرف متعادل شراب قرمز در افزایش HDL (افزایشی در حدود 4 میلی گرم در هر دسی لیتر) موثر است، البته اگر تری گلیسیرید خون شما بالا است بهتر است از این نوشیدنی استفاده نکنید.

مصرف آواکادو برای افزایش HDL مناسب است

این ماده غذایی خواص بی نظیری دارد، حاوی اسید های چرب غیر اشباع با یک باند دوگانه، فیبر و آنتی اکسیدانهایی نظیر بتاکاروتن و لیکوپن است. مطالعات جدید نشان داده است این ماده غذایی در افزایش HDL خون موثر است.

مکمل نیاسین (ویتامین B3) می توانید HDL را افزایش دهد

نیاسین یکی از انواع ویتامین های گروه B است. این ویتامین در فرآیند تولید انرژی از کربوهیدراتها نقش دارد. تحقیقات جدید نشان داده است که مصرف روزانه مکمل نیاسین در افزایش HDL خون موثر است.

آیا کاهش وزن می تواند HDL را افزایش دهد؟

کاهش وزن در افراد چاق با کاهش سطح LDL باعث افزایش HDL خون نیز می شود. بنابراین معمولا به افراد چاقی که سطح HDL خونشان پایین است توصیه می شود وزنشان را کم کنند.

منبع :

 

ارسال شده در 1 شهریور 1395 توسط خانم فردوس فرد با موضوع پزشکی

پیشنهاد سردبیر

  • آزمایش قبل از ازدواج چقدر ضرورت دارد؟
  • سالاد آنتی اکسیدان سالاد سلامتی
  • دروغ گفتن زوجین به یکدیگر
  • کارهای لازم برای زیباترشدن جنین
  • پیشگیری از آترواسکلروز و بهبود جریان خون با فعالیت ورزشی
  • نبود مهارت اجتماعی و خشم
  • این بار ماهی سالمون را با طعم ریحان بخورید
  • از بین بردن جوش های دوران بارداری
  • پیراشکی پاپیونی
  • نکات مهم درباره سزارین
  • سلامتی انسان و ارتباط آن با بافت و رنگ مو
  • آیا کله گنده ها با هوش تر و موفق ترند؟
  • آسپیرین ، خطر سرطان سینه را كم می كند
  • هایپوتریکوسیز (مژه های کم پشت)
  • فلفل هالوپینو، سسی لذیذ که در کنار غذا از آن استفاده می شود
  • محبوبترین ها

  • رویای هویج- دسرتابستانی
  • سوپ مرغ و زردچوبه
  • با سبک غذایی مردم هلند آشنا شوید
  • شیرینی برگ
  • چگونه می شود یک ساندویچ را سالم درست کرد؟
  • شیرینی گل های عسلی – بدون شکر
  • سالادی رژیمی با مرغ
  • سوپ بلغور و سبزیجات برای بچه ها
  • آموزش ژله لیوانی دو رنگ
  • اسنکی مخصوص گیاهخواران
  • رسپی خورشت سیب زمینی
  • طبخ ماهی به روش ایتالیایی
  • پودینگ ژله ای آلبالویی
  • طرز تهیه ماهی قزل آلای افرا
  • تارت آناناس خامه ای با گردو
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است