7d2ee103ab497bb43c515aaf6be35cf5

در دوره نوجوانی تغذیه بسیار حائز اهمیت و مهم است چون رشد افراد در این سنین هنوز ادامه دارد بهتر است از موادغذایی سالم استفاده کنند و در دوران بلوغ از موادغذایی مفید کمک بگیرند فست فودهاباعث اضافه وزن و اختلال در رشد آن ها خواهند شد


تغذیه دوران نوجوانی
مصرف روزانه 3 واحد گروه شیر و لبنیات، 3 – 2 واحد گروه گوشت و حبوبات، 5 – 3 واحد گروه سبزی ها و میوه ها و 11 – 6 واحد گروه نان و غلات برای نوجوانان توصیه می شود.
نوجوانان باید هر روز از سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده استفاده نمایند. قسمتی از انرژی روزانه نوجوانان باید از طریق مصرف میان وعده ها تأمین شود، بنابراین نوجوانان باید از میان وعده هایی استفاده نمایند که هم اترژی زا باشند و هم موادی که برای رشد و سلامت بدن آنها لازم است را تأمین نمایند.
میان وعده های مناسب عبارتند از: میوه های تازه و خشک، کشمش، خرما، انجیر، پسته، بادام، گردو، توت خشک، نان و پنیر و گردو، نان و کره و مربا، نان و تخم مرغ، شیر و کیک، شیر و بیسکویت، نان و کره و حلوا شکری، نخودچی و کشمش، عدسی، شیر و کلوچه، ساندویچ های کوکو، مرغ، تخم مرغ و … .

مشکلات غذا خوردن در سنین مدرسه و بلوغ
صبحانه نخوردن یکی از مشکلات شایع در این دوران است. مطالعات نشان داده است که دانش آموزانی که بدون خوردن صبحانه به مدرسه می روند یادگیری و کارآیی لازم را ندارند. نخوردن صبحانه و گرسنگی
در طی ساعات کلاس درس موجب پائین آمدن قند خون و نرسیدن گلوکز به مغز می شود که نتیجه آن اختلال در عملکرد مغز است.

تمایل به مصرف غذاهای غیرخانگی:
مصرف غذاهای غیرخانگی (مانند انواع ساندویچ های سوسیس، کالباس ، همبرگر و …) در بین کودکان سنین مدرسه و نوجوانان رایج است. این نوع مواد غذایی معمولاً از نظر مواد مغذی بویژه آهن، کلسیم، ویتامین B2، C، A و اسید فولیک فقیرند و در صورتی که جایگزین غذاهای خانگی و سنتی بشوند و بطور مداوم مصرف شوند بدن با کمبودهای ویتامین و املاح که برای تنظیم فعالیتهای حیاتی بدن مورد نیازند مواجه می شود. باید به دانش آموزان توصیه شود که در مصرف این نوع غذاها افراط نکنند و در برنامه غذایی خود بیشتر از غذاهای سنتی و معمول خانواده و از چهار گروه غذایی اصلی استفاده نمایند.

استفاده از روش های غلط کنترل وزن:
رفتارهای غذایی غلط مانند رژیم های سخت غذایی و استفاده از روش های غلط کنترل وزن بخصوص در دختران نوجوان شایع است. دختران بویژه در سنین 14 تا 20 سالگی بعلت توجه خاص به اندام و ترس از چاقی سعی در محدود کردن غذای مصرفی خود می کنند. در نتیجه مواد مغذی مورد نیاز بدن در این دوران که با جهش رشد همراه است تأمین نشده و در نهایت، سوء تغذیه بصورت اختلال در رشد قدی، کاهش یادگیری، کاهش تمرکز حواس، کمبودهای ویتامینی و املاح بویژه آهن، روی و کلسیم بروز می کند. رژیم های غذایی باید با کمک متخصص تغذیه گرفته شود.

-علل ایجاد کم خونی فقر آهن
-در سنین مدرسه بدن به دلیل رشد به آهن بیشتری نیاز دارد
-در دوران بلوغ به دلیل جهش رشد نیاز دختران وپسران به آهن بیشتر از دوران قبل است.
-در دوران بلوغ دختران به علت عادت ماهیانه  واز دست دادن خون  نسبت به کم خونی فقر آهن آسیب پذیرترند.
-مصرف غذاهای غیر خانگی مانند انواع ساندویج وتنقلات کم ارزش
-مصرف کم انواع گوشت ومصرف ناکافی غذاهای حاوی ویتامین ث

ارسال شده در 1 شهریور 1395 توسط دکتر سلام با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • 3 نوشیدنی انرژی زا
  • چربی سوزی شکم با این 8 ماده خوراکی
  • روایتی از وزیر بهداشت در مورد یکی از کاروان های فاجعه ی منا
  • ازدواج با پرخورها ممنوع!
  • درمان تبخال دهان در منزل
  • تصاویر لیزر پوست و زیبایی
  • چه موانع روانی سر راه کاهش وزن قرار دارند؟
  • وجود بوی بد در دهان
  • عینک جدید برای رفع تنبلی در بینایی
  • رفتار تهاجمی منفعلانه
  • در دوران بارداری چند بار سونوگرافی لازم است؟
  • تاثیر مصرف زیاد سبزی برای زنان بلند قد
  • مصرف دخانیات و این مشکلات جنسی
  • درباره خاکشیر چه می دانید
  • افرادی که پوست صورتشان جوش میزند دیرتر پیر می شوند
  • محبوبترین ها

  • پوستی بدون چین و چروک حتی در پنجاه سالگی!
  • چگونه ناخنها را تقویت کنیم؟ 4 رسپی زیبایی
  • شیوه های درمانی موثر برای مشکلات مو
  • پوستی شاداب تر با رعایت این نکات تغذیه ای
  • راهی بسیار موثر و جالب برای از بین بردن موهای زائد
  • اطلاعات بیشتر درباره عطری بوی شنل
  • چگونه از سرکه سیب برای از بین بردن زگیل استفاده کنیم؟
  • دلیل ریزش مویتان را در تیروئیدتان بیابید
  • 8 راه زیبایی حتی وقتی از خواب بیدار می شوید
  • 5 ویتامین برای درمان آکنه
  • رهایی از موخوره برای گیسوان سالم و بلند
  • برای از بین بردن تیرگی لب‌ها این شیوه های بینظیر را امتحان کنید
  • بهتری ترفندها برای خودآرایی سریع
  • مشهورترین و جالب ترین اکسیرهای زیبایی جهان
  • 7 سبک زندگی که پوست را خراب میکند
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است