کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک دندانپزشکی رویال
کلینیک صدف
دکتر فرح آل قیس
متخصص کاشت و پیوند مو
دکتر عباسی
دکتر محسن عباسی
متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو ، لیفت با نخ
کلینیک سیب سرخ
دکتر داوود مقامی
هایفو:لیفت صورت بدون جراحی
دکتر آزاده آقازاده
دکتر آزاده آقازاده
ماموگرافی، سونوگرافی دیجیتال
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
متخصص ارتودنسی
کلینیک شارلوت
کلینیک شارلوت
کلیه خدمات پوست،مو و زیبایی
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
دکتر فرزاد فرامرزی
دکتر فرزاد فرامرزی
فوق تخصص گوارش و كبد و آندوسكوپی
دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دیبا
کلینیک تخصصی دیبا
دکتر بابایی
دکتر بابایی
متخصص پوست،مو، زیبایی، لیزر

 7d2ee103ab497bb43c515aaf6be35cf5

در دوره نوجوانی تغذیه بسیار حائز اهمیت و مهم است چون رشد افراد در این سنین هنوز ادامه دارد بهتر است از موادغذایی سالم استفاده کنند و در دوران بلوغ از موادغذایی مفید کمک بگیرند فست فودهاباعث اضافه وزن و اختلال در رشد آن ها خواهند شد


تغذیه دوران نوجوانی
مصرف روزانه 3 واحد گروه شیر و لبنیات، 3 – 2 واحد گروه گوشت و حبوبات، 5 – 3 واحد گروه سبزی ها و میوه ها و 11 – 6 واحد گروه نان و غلات برای نوجوانان توصیه می شود.
نوجوانان باید هر روز از سه وعده غذای اصلی و دو میان وعده استفاده نمایند. قسمتی از انرژی روزانه نوجوانان باید از طریق مصرف میان وعده ها تأمین شود، بنابراین نوجوانان باید از میان وعده هایی استفاده نمایند که هم اترژی زا باشند و هم موادی که برای رشد و سلامت بدن آنها لازم است را تأمین نمایند.
میان وعده های مناسب عبارتند از: میوه های تازه و خشک، کشمش، خرما، انجیر، پسته، بادام، گردو، توت خشک، نان و پنیر و گردو، نان و کره و مربا، نان و تخم مرغ، شیر و کیک، شیر و بیسکویت، نان و کره و حلوا شکری، نخودچی و کشمش، عدسی، شیر و کلوچه، ساندویچ های کوکو، مرغ، تخم مرغ و … .

مشکلات غذا خوردن در سنین مدرسه و بلوغ
صبحانه نخوردن یکی از مشکلات شایع در این دوران است. مطالعات نشان داده است که دانش آموزانی که بدون خوردن صبحانه به مدرسه می روند یادگیری و کارآیی لازم را ندارند. نخوردن صبحانه و گرسنگی
در طی ساعات کلاس درس موجب پائین آمدن قند خون و نرسیدن گلوکز به مغز می شود که نتیجه آن اختلال در عملکرد مغز است.

تمایل به مصرف غذاهای غیرخانگی:
مصرف غذاهای غیرخانگی (مانند انواع ساندویچ های سوسیس، کالباس ، همبرگر و …) در بین کودکان سنین مدرسه و نوجوانان رایج است. این نوع مواد غذایی معمولاً از نظر مواد مغذی بویژه آهن، کلسیم، ویتامین B2، C، A و اسید فولیک فقیرند و در صورتی که جایگزین غذاهای خانگی و سنتی بشوند و بطور مداوم مصرف شوند بدن با کمبودهای ویتامین و املاح که برای تنظیم فعالیتهای حیاتی بدن مورد نیازند مواجه می شود. باید به دانش آموزان توصیه شود که در مصرف این نوع غذاها افراط نکنند و در برنامه غذایی خود بیشتر از غذاهای سنتی و معمول خانواده و از چهار گروه غذایی اصلی استفاده نمایند.

استفاده از روش های غلط کنترل وزن:
رفتارهای غذایی غلط مانند رژیم های سخت غذایی و استفاده از روش های غلط کنترل وزن بخصوص در دختران نوجوان شایع است. دختران بویژه در سنین 14 تا 20 سالگی بعلت توجه خاص به اندام و ترس از چاقی سعی در محدود کردن غذای مصرفی خود می کنند. در نتیجه مواد مغذی مورد نیاز بدن در این دوران که با جهش رشد همراه است تأمین نشده و در نهایت، سوء تغذیه بصورت اختلال در رشد قدی، کاهش یادگیری، کاهش تمرکز حواس، کمبودهای ویتامینی و املاح بویژه آهن، روی و کلسیم بروز می کند. رژیم های غذایی باید با کمک متخصص تغذیه گرفته شود.

-علل ایجاد کم خونی فقر آهن
-در سنین مدرسه بدن به دلیل رشد به آهن بیشتری نیاز دارد
-در دوران بلوغ به دلیل جهش رشد نیاز دختران وپسران به آهن بیشتر از دوران قبل است.
-در دوران بلوغ دختران به علت عادت ماهیانه  واز دست دادن خون  نسبت به کم خونی فقر آهن آسیب پذیرترند.
-مصرف غذاهای غیر خانگی مانند انواع ساندویج وتنقلات کم ارزش
-مصرف کم انواع گوشت ومصرف ناکافی غذاهای حاوی ویتامین ث

5 1000
ارسال شده در 1 شهریور 1395 توسط با موضوع عمومی

پیشنهاد سردبیر

  • ماده شیمیایی مغز ماهی، نابینایی را درمان می کند؟!
  • آیا می دانید دانه های کوچک (تخمه ، کنجد و…) چه خواصی دارند؟
  • سرگیجه ناگهانی را چه کنیم؟
  • پیشگیری از کودک آزاری با این آموزش ها
  • بهبود حساسیت به انسولین با تستوسترون
  • کورتیکواستروئیدها و داروهای داخل چشمی
  • چای کامبوجا را بشناسید
  • با انواع بی خوابی از اضطراب تا بی برنامگی آشنا شوید
  • محبوبترین ها

  • 8 کلید طلایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
  • ارتباط قد انسانها با بیماری سکته
  • خرما، توت، انجير يا كشمش؟ چای را با چه چیزی بنوشیم؟
  • چطوری به مغز خود تمرین بدهیم
  • اکسی کدون، شبه هروئینی که در داروخانه ها توزیع می شود
  • رژیم لاغری و عوارض ناشی از کمبود ویتامینها و مواد معدنی
  • چند ترفند برای ترک عادت های بد بهداشتی
  • از سلول های انسان تا پیوند مری به كمك مهندسی بافت
  • رپورتاژ

  • مریم جواهریان، متخصص روانشناسی سلامت و استادیار دانشگاه
  • درمانی بدون درد در نهایت آرامش با یک دندانپزشک حرفه ای
  • همه چیز درباره کم‌خونی
  • فیزیوتراپی- راه حلی برای بهبود حرکت
  • کلینیک سیب سرخ -گونه‌گذاری،فرم‌دهی چانه، برجسته‌سازی لب
  • ارکید
    دندانپزشکی دکترسلام
    تلگرام دکتر سلام

    درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
    x