دکتر نوروزعلی
دکتر علیرضا نوروزعلی
جراح - دندانپزشک
دکتر افشین قرایی
افشین قرایی
کارشناس شنوایی سنجی
دکتر عامری
دکتر محمدحسن عامری
متخصص گوش،حلق بینی و جراحی سر و گردن
آزمایشگاه نیلو
آزمایشگاه نیلو
اختلالات اسيد امينه
دکتر شاهین بهجو
دکتر شاهین بهجو
پیکر تراشی مدرن با روش لیپوماتیک ، بورد تخصصی پلاستیک
کلینیک ساج
پلی‌کلینیک شبانه‌روزی ساج
هر آنچه شما می‌خواهید
دکتر رضا شعبان‌پور
دکتر رضا شعبان‌پور
طراحی لبخند با لومینییرز سرامیکی بدون کوچک‌ترین تراش
دکتر محمدرضا کاظمی
دکتر محمدرضا کاظمی
فوق‌تخصص درد
دکتر نداف کرمانی
دکتر مجید نداف کرمانی
فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
دکتر گوگانی
دکتر صابر سید گوگانی
دندانپزشکی عمومی
نیلوفر داوودپور
دکتر نیلوفر داودپور
ارائه خدمات ترمیمی-زیبایی
دکتر وحید عارفی
دکتر وحید عارفی
متخصص لمینیت و زیبایی
دکتر خیرخواه
دکتر خیرخواه
جراح و متخصص پوست و مو پلاسماجت
کلینیک دیبا
دندانپزشکی دیبا
کلینیک تخصصی

carsafety_1101126_600

بهتر است سالمندان در حین رانندگی دقت بیشتری کنند و اجازه ندهند افزایش سن باعث دوری آن ها از رانندگی شود اما سالمندانی که از اختلالات بینایی و ناتوانی در کنترل دستگاه نقلیه رنج میبرند نباید رانندگی کنند چون خطرات مرگباری آن ها را تهدید میکند

یکی از جدی ترین جنبه های پیر شدن ، کاهش توانایی رانندگی است .
برای سالمندان احتمال بیشتری وجود دارد که نسبت به گروه های سنی دیگر دچار تصادف شوند از همین رو ضروری ست برای کنارگذاشتن رانندگی و بروز خطرات احتمالی آن ، به موقع تصمیم بگیرند .

به گفته کارشناسان ، شمار تصادفات پس از سن 75 سالگی ، به شدت بالا می رود و این افزایش ، با شمار اختلالات عملکردی ، که همراه با افزایش سن در بزرگسالان است ارتباط دارد .

اختلالات عملکردی رانندگی سالمندان کدامند ؟

بینایی محدود و ضعیف ، عدم واکنش سریع و به موقع ، عدم زمان بندی و هوشیاری کافی ، ناتوانایی های حرکتی و افزایش بسیاری از بیماری ها .

رانندگان جوان 18 تا 25 ساله ، جریمه های رانندگی بیشتری نسبت به سالمندان دریافت می کنند ، اما احتمال وقوع حوادث مرگبار در سنین پیری بخاطر اختلالات عملکردی به مراتب بیشتر است .

فقدان توانایی رانندگی در پیری ، می تواند به عنوان یک بحران عمده ی زندگی به شمار آید . با وجود این ، همانطور که سن ، افزایش می یابد ، توانایی های ما تا حدود زیادی تغییر می کند ، که خود باعث تعمیم دادن آن به توانایی رانندگی کردن می شود و سن رانندگی را اگر غیرممکن نکند ، با مشکل مواجه می سازد .

رانندگی و پیری ، باید برای همه ما موضوع قابل ملاحظه ای برای بحث باشد زیرا شمار رانندگان مسن ، به طور چشمگیری در حال افزایش است .

وضعیت رانندگی سالمندان در آینده چگونه است ؟

تا سال 2030 میلادی ، تعداد رانندگان بالای 85 سال ، چهار برابر امروز خواهد بود . این امر احتمالاً شمار تسهیلات رانندگی را سه برابر خواهد کرد با وجود این ، اتومبیل های فعلی و به طور کلی سیستم حمل و نقل ما ، اساساً ، مطابق رانندگان سالخورده طراحی نشده اند . به علاوه برای اکثر افراد کهنسال ، وسایل حمل و نقل اندکی وجود دارد ، زیرا بسیاری از آن ها در جوامعی زندگی می کنند که با وسایل حمل و نقل عمومی به خوبی سرویس دهی نمی شوند .

همه می دانیم که رانندگی کردن برای سالمندان ، امتیاز دسترسی آنها به دوستان ، خانواده ، مشاغل و حتی امکان خرید کردن را فراهم می آورد . بنابراین خوب است در صورت ادامه رانندگی ، آنها با پزشک خود مشورت کنند . گفتنی ست از دست دادن توانایی رانندگی در حین انجام رانندگی ، استلزامات بسیار زیادی برای موقعیت های سالمند جهت تحرک داشتن ، برقراری رابطه و تعامل با جامعه ، و حفظ شأن و منزلتشان خواهد داشت .

نظر کارشناسان در رابطه با رانندگی و پیری چیست ؟

کارشناسان می گویند : پیامد نوعی ( نه قطعی ) مجموعه رخدادهایی که با تغییرات مرتبط با سن در رانندگی ارتباط دارند ، در مدل پیامدهای تحرک نشان داده می شود . تکامل تدریجی ، اغلب با تجربه کردنتغییرات جسمانی و یا ذهنی توسط بزرگسالان مسن تر آغاز می شود .

این گونه تغییرات جسمانی و یا ذهنی کهنسالان از قبیل کاهش بینایی یا زمان واکنش می باشد . این تغییرات منجر به از دست دادن مهارت رانندگی ، افزایش در شمار تصادفات واقعی در هنگام رانندگی ، و کاهش اجتناب ناپذیر رانندگی می شود .

رانندگی کمتر ، تحرک عمومی فرد را مشکل می کند ، که این خود می تواند به طور عمده ای بر کیفیت زندگی مؤثر باشد . این فرایند معمولاً در طول دوره ای چندین ساله اتفاق می افتد و به تدریج حوزه ی فعالیت ها را محدود می کند . اگر چه اغلب مواقع این مدل اتفاق می افتد ، اما عمومی و همگانی نیست ، زیرا بسیاری از رانندگان مسن ، این نوع از تنزل عملکردی را که شرح داده شد ، تا سنین بسیار بالا تجربه نمی کنند ؛ بنابراین ، می توانند به طوری ایمن ، تا پیری به رانندگی خود ادامه دهند .

راهکار چیست ؟

برای آنهایی که توانایی یا اعتماد رانندگی خود را ازدست می دهند باید راه حل های دیگری فراهم باشد . هنگامی که انتخاب های دیگری وجود داشته باشد ، سختی و شدت مدل پیامدهای تحرک کمتر مشهود و محسوس می شود . بدیهی است که افزایش دسترسی به حمل و نقل عمومی می تواند کمک هایی را فراهم کند .

بعضی ها گروه های حامی را پیشنهاد داده اند ، به این صورت که رانندگان مسن تری که به طور موفقیت آمیز به دوره ی ناتوانی در رانندگی انتقال یافته اند ، به دیگران کمک کنند و با آنها همفکری نمایند . بدون شک ، آموزش و مشاوره ، دیگر انتخاب های جالب توجه هستند . البته تغییر نگرش های اجتماعی و از بین بردن زشتیِ از دست دادن امتیاز رانندگی نیز ممکن است کمک کننده باشد .

شاید موفق ترین عوامل مداخله گر در این حوزه ، آنهایی باشد که شکل های دیگری از حمل و نقل را فراهم کند طوری که شأن و منزلت ، استقلال ، و امنیت این افراد را حفظ کند .

سخن پایانی

با این توضیحات ، ضعف رانندگی در پیری می تواند از نشانه های بارز کهنسالی باشد که به عدم توانایی جهت انجام وظایف روزانه ، فعالیت های زندگی روزمره و یا فعالیت های مؤثر در زندگی روزمره ختم شود .

فعالیت های زندگی روزمره ، شامل فعالیت هایی از قبیل خوردن ، بلند شدن از صندلی ، به رختخواب رفتن یا از آن بیرون آمدن ، مسواک زدن دندان ها ، لباس پوشیدن و حمام کردن می باشد .

فعالیت های مؤثر زندگی روزمره هم شامل فعالیت هایی از قبیل آشپزی کردن ، خرید کردن ، لباس ها را به خشکشویی بردن ، پیاده روی کردن ، تحت درمان قرار گرفتن ، و محاسبه هزینه های زندگی می باشد .

 

 

5 1000
ارسال شده در 4 شهریور 1395 توسط با موضوع سلامت سالمندان

ارکید
دندانپزشکی دکترسلام
تلگرام دکتر سلام

درباره ی دکتر سلام

مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید
کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است همکاری با ما
x