با این غذاها جلوی پوکی استخوان را بگیرید
پوکی استخوان از جمله بیماری های خطرناک و در عین حال دردناک میباشد؛ پوکی استخوان به بیماری خاموش معروف است که آرام آرام مقاومت استخوان‌ها را از بین می‌برد و شما وقتی میفهمید پوکی استخوان دارید که دیگر پیر شدید و کار از کار گذشته است و با کوچک ترین برخورد استخوان ها میشکنند و در زمان سالخوردگی شکستگی استخوان بیش از حد دردناک و کنار آمدن با آن بسیار دشوار است. پس بیایید قبل از مبتلا شدن با تغذیه ی مناسب جلوی این بیماری را بگیریم.

این بیماری از سن 50 سالگی به بعد بیشتر خود را نشان می‌دهد. همچنین در خانم‌ها بعد از یائسگی شتاب بیشتری پیدا می‌کند. برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از پوکی استخوان مصرف این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود قرار دهید:

کلسیم مهم‌ترین ماده غذایی است که مصرف آن در جلوگیری از پوکی استخوان موثر است. از مواد غذایی سرشار از کلسیم استفاده کنید. این مواد شامل لبنیات، سبزیجات برگ سبز مثل کلم پیچ، اسفناج، کرفس، جعفری و نیز شلغم، هویج، زیتون، پرتقال، انگور، توت فرنگی، خرمالو، کشمش، بادام، پسته، بادام زمینی، گردو و حبوبات است.

لبنیات کم چرب مصرف کنید. هر چه درصد چربی شیر و لبنیات بیشتر باشد، کلسیم آن کمتر است.

به بدن خود ویتامین دی برسانید تا کلسیم مصرف شده جذب بدنتان شود. نور خورشید یکی از مهم‌ترین منابع ویتامین دی است پس سعی کنید در طول روز حتما در معرض نور خورشید قرار بگیرد.

مصرف کم شیر یکی از علل دریافت کمبود کلسیم در برنامه غذایی روزانه ایرانی‌هاست، روزی دولیوان شیر و یک پیاله ماست مصرف کنید تا کلسیم کافی دریافت کنید.

ماهی آزاد منبع خوبی برای کلسیم و ویتامین دی است که جذب کلسیم را در بدن بالا می‌برد. همچنین دارای اسیدهای چرب امگا 3 فراوان است.

مصرف زیاد فسفر جذب کلسیم در روده را کم می‌کند. نوشابه‌های گازدار حاوی اسید فسفریک هستند و در عمل مانع جذب بخش عمده‌ای از کلسیم مصرفی می‌شوند.

مصرف زیاد نمک احتمال ابتلا به پوکی استخوان را بیشتر می‌کند. به ازای مصرف هر2300 میلی گرم نمک، 40 میلی‌گرم کلسیم بدن از دست می‌رود.

منبع: جام جم آنلاین

ارسال شده در 2 شهریور 1395 توسط دکتر سلام با موضوع سلامت سالمندان

پیشنهاد سردبیر

  • تازه ترین اخبار رسیده از احوالات بهنام صفوی
  • جایگاه رادیوتراپی با درمان اشعه در کانسر پروستات
  • ویتامین ث را از این میوه ها دریافت کنید
  • از بین رفتن محبت در خانواده
  • 8 روش موثر برای درمان افتادگی سینه در خانه
  • مقابله با سرطان را اینگونه بیاموزید
  • برنامه غذایی برای افرادی که غلظت خون دارند [فیلم]
  • ژل لاغری موضعی را چگونه در منزل درست کنیم
  • سلفی هایتان را حرفه ای بگیرید
  • کاهش وزن با این دستگاه بسیار کوچک
  • صحبت های متخصص ارورلوژِی در مورد کاندوم
  • غذاهای ادویه دار و تند از مرگ زودرس پیشگیری می کنند
  • سبک موسیقی و پی بردن به روحیات افراد
  • زندگی در این خانه ها و افت روحیه افراد
  • خدمات دندانپزشکی در مدرسه ها
  • محبوبترین ها

  • چرا بعضی از اشخاص در مقابل معالجه ارتودنسی صبور هستند؟
  • مسواک های دیجیتال
  • همه تاثیرات منفی دندان قروچه
  • اسیدی شدن محیط دهان با این نوشیدنی ها
  • آموزش رعایت بهداشت دهان و دندان به اطفال
  • انتقال بیماری های عفونی در مطب های دندانپزشکی
  • آیا دهان شویه ها می توانند جایگزین مسواک شوند؟
  • دانستنی های مهم پیرامون مسواک کردن دندان
  • پیامدهای خطرناک ارتودنسی
  • اصول مراقبتی برای دندان های یک زن باردار
  • مقابله با خستگی و کسالت صبحگاهی با این خمیر دندان
  • پیشگیری از ابتلا به مشکلات زبان پس از مسواک کردن آن
  • کمک های اورژانسی برای مطب دندانپزشکی
  • آبسه دندانی چیست و چه درمانی دارد؟
  • برای مراقبت از سلامت دهانتان امگا3 بخورید
  • درباره ی دکتر سلام

    مجله پزشکی دکتر سلام (hiDoctor.ir) در تاریخ دوم اسفند ماه سال ۱۳۹۰ آغاز به کار کرد. در حال حاضر سایت دکتر سلام با بیش از ۱۰۰ پزشک و متخصص، مترجم، کارمند و کسانی که در رشته های مرتبط هستند در حال همکاری است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه ی دکتر سلام از آخرین مطالب و مقالات پزشکی و سلامتی با خبر شوید

    کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است